Kronika mesta Prešov 2022 79 Zdenka Spišáková – MŠ Volgogradská – v rámci zdravého životného štýlu je bylinkárkou v materskej škole, s deťmi pestuje a stará sa o bylinkový záhon, organizuje workshopy a výstavky s ochutnávkami zdravých jedál. Vedie krúžok anglického jazyka. Ing. Igor Andrejčák, MBA – od marca 2012 je riaditeľom Spojenej školy T. Ševčenka s vyučovacím jazykom ukrajinským. Zrealizoval projekty ESF – Premena tradičnej školy na modernú, Digitalizácia školy, rekonštrukciu kotolne, jedálne, telocvične a ďalšie aktivity zamerané na zvýšenie kvality vzdelávania žiakov národnostnej ukrajinskej menšiny. V školskom roku 2017/2018 bolo Gymnázium T. Ševčenka 6. najúspešnejším gymnáziom na Slovensku. Mária Jurčenková – riaditeľka MŠ Čapajevova – v oblasti školstva pôsobí už 48 rokov. Aktívne spolupracuje s Pedagogickou fakultou Prešovskej univerzity v Prešove, ako aj s prešovskými zariadeniami pre seniorov. Organizuje a spolupracuje pri školských a mimoškolských aktivitách a súťažiach, ako napr. projekte v oblasti environmentálnej výchovy Triedim, triediš, triedime či projektov KOZMO. Prešovská univerzita spustila 31. marca výučbu kurzov slovenského jazyka pre odídencov z Ukrajiny. Viedlo ho pre desiatky záujemcov päť lektoriek z Inštitútu slovakistiky a mediálnych štúdií Filozofickej fakulty PU. K lektorkám, ktoré mali skúsenosť s výučbou slovenčiny ako cudzieho jazyka, mali neskôr pribudnúť aj pedagogickí asistenti z radov študentov. O kurz bol už od samotného zverejnenia ponuky záujem. Počas prvých dní prišlo viac ako 100 prihlášok. Návštevníci kurzu boli vo veku od 14 do 74 rokov, absolvovali jedno 90-minútové stretnutie za týždeň. Univerzita sa snažila vyhovieť čo najväčšiemu počtu záujemcov a vytvorili päť 20-členných skupín. Cieľom bolo osvojiť si základnú slovnú zásobu a frázy, vďaka ktorým budú schopní fungovať v každodenných komunikačných situáciách. Lektorky vyučovali ako dobrovoľníčky bez nároku na mzdu, každá z nich mala mať neskôr k dispozícii jednu dvojicu slovensko-ukrajinských asistentov. Študenti sa mali zúčastňovať na výučbe formou náčuvov a neskôr pod dohľadom lektoriek pripravovať vlastné študijné materiály a vyučovať. Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove 25. apríla už desiatykrát zorganizovala finálové kolo Logickej olympiády žiakov so všeobecným intelektovým nadaním na Slovensku. Logická olympiáda intelektovo nadaných žiakov patrila do portfólia projektov celoslovenskej iniciatívy Rozumieme nadaným. Do súťaže sa zaregistrovalo celkovo 2271 intelektovo nadaných žiakov zo 74 škôl z celého Slovenska, pričom školské kolo realizovali registrované školy na základe inštrukcií organizátorov. Finálového kola olympiády sa zúčastnilo 84 intelektovo nadaných žiakov v kategórii A a 86 v kategórii B. Z celkového počtu 170 súťažiacich bolo 124 chlapcov a 46 dievčat. Išlo o intelektovo nadaných žiakov postupujúcich zo školských kôl súťaže. Testovanie finalistov prebiehalo online formou. V kategórii žiakov prvého až štvrtého ročníka základných škôl prvé miesto obsadil Peter Sloboda z Trenčína, druhé Simona Mikušiaková z Liptovského Mikuláša a tretie Samuel Slamka z Nitry. V kategórii žiakov piateho až deviateho ročníka základných škôl a osemročných gymnázií do 15 rokov sa na prvom mieste umiestnila Veronika Jakabová z Košíc, na druhom Andrej Straube z Bratislavy a na treťom Šimon Vrtiel z Námestova. Prešovská univerzita v Prešove ocenila 26. apríla medailami pedagógov i študentov z radov dobrovoľníkov. Prevzali si ich počas spoločného zasadnutia akademickej obce a Akademického senátu PU, na ktorom vedenie univerzity bilancovalo výsledky svojej činnosti za uplynulé obdobie. V súčinnosti s jednotlivými fakultami rektor univerzity Peter Kónya udelil jej zamestnancom bronzovú, striebornú a zlatú medailu za významnú pedagogickú, výskumnú činnosť a prínos pre rozvoj univerzity. Z jeho rúk si prevzali medailu viac ako tri desiatky ocenených. Ocenenia sa dostalo i študentom, ktorí sa zapojili do dobrovoľníckych aktivít súvisiacich s vojnovým konfliktom na Ukrajine. Súčasťou zasadnutia bola aj prezentácia činnosti univerzity, nakoľko súčasné vedenie má za sebou tri roky funkčného obdobia. Ako poznamenal Kónya, mali za sebou náročné obdobie pandémie, dištančného vzdelávania či práce z domu. Keď konečne pandémia zoslabla, tak sa stretávajú s vojnou, ktorá zúri východne od hraníc Slovenska. Vojna na Ukrajine vytvorila opäť inú situáciu, plnú napätia, stresu, komplikácií aj pre univerzitu.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3