Kronika mesta Prešov rok 2022

Kronika mesta Prešov 2022 70 odkryla mostovka sa následne “obrokovala”, očistila a povrch stavbári vyspravili. Na takto pripravený povrch sa aplikovala nová hydroizolácia mostovky. Následne na mieste pribudli nové vrstvy vozovky, chodníka, cyklochodníka a zelené pásy, vrátane nových obrubníkov. Stavebné práce realizovala spoločnosť LPTEX, s. r. o. Celková cena rekonštrukcie bola 111 836,26 eura s DPH. Hoci bol už podchod sprístupnený verejnosti, na stenách bola v najbližšom období naplánovaná záverečná povrchová úprava. 22. novembra uplynulo 30 rokov od momentu, kedy sa od základov zmenila organizácia dopravy na najväčšom prešovskom sídlisku Sekčov. Medzi novovybudované paneláky vtedy prvý raz zavítali trolejbusy na linkách 4, 8 a 38. Prvé trolejbusy na Sekčove tak nahradili legendárnu “tridsaťtrojku. Dátum začiatku prevádzky trolejbusovej dopravy na Sekčove nebol zvolený náhodne. 22. novembra 1978 bol totiž poklepaný základný kameň stavby prvého panelového domu na súčasnej ulici Pavla Horova. Vďaka trolejbusovej doprave bola znížená hladina hluku dopravy, vibrácií a tiež došlo k redukcii exhalátov. Od leta 2019 boli na trolejbusové linky vypravované už len nové nízkopodlažné vozidlá. Všetky trolejbusy Škoda 15 Tr boli priebežne od roku 2000 sťahované z prevádzky a vyraďované, posledný opustil Prešov v jeseni roku 2020. Aktuálne mal mestský dopravný podnik v evidencii štyri trolejbusy Škoda 25 Tr Irisbus, ktoré však už do pravidelnej premávky nezasahovali. Naposledy boli tieto trolejbusy vypravené na linky v septembri 2021, keď do Prešova prišiel pápež František. Išlo o unikátne trolejbusy v podmienkach Slovenska, okrem Prešova ich prevádzkoval len Dopravný podnik Bratislava. Prešovčania sa rozhodli pri príležitosti tohto 30. výročia vypraviť jeden z týchto trolejbusov na bežné spoje liniek 4 a 8 a pripomenúť tak cestujúcim okrem iného aj začiatky “éry nízkopodlažnosti“ v prešovskej MHD. Trolejbus Škoda 25 Tr Irisbus s evidenčným číslom 710 bol vypravený počas dvoch dní – v utorok 22. novembra 2022 v deň 30. výročia a v sobotu 26. novembra 2022. Trolejbus bol v interiéri vyzdobený fotografiami, ktoré zachytávali 30 rokov trolejbusovej dopravy na Sekčove, či cestovné poriadky trolejbusových liniek z čias začiatku prevádzky. V súvislosti s realizáciou projektu „Zavádzanie moderných technológií do regulácie dopravy,“ financovaného z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, došlo v rámci II. etapy realizácie prác k modernizácií a technickej úprave cestnej dopravnej signalizácie na križovatkách a priechode pre chodcov: 1. priechod pre chodcov Arm. gen. Svobodu – Kaufland, 2. križovatka Arm. gen. Svobodu – Zemplínska, 3. križovatka Kuzmányho – Rusínska – Lesík delostrelcov. Modernizácia trvala od 21. do 25. novembra a vyžiadala si celkové vypnutie cestnej dopravnej signalizácie na dotknutých priechodoch a križovatkách. Okrem toho dochádzalo na spomínaných križovatkách ku krátkodobým uzávierkam jednotlivých jazdných pruhov s presmerovaním dopravy do voľných jazdných pruhov (v trvaní približne 20 minút), z dôvodu výmeny svetelných návestidiel cestnej dopravnej signalizácie a inštalácie vozidlových detektorov (magnetometrov) do vozovky cestnej komunikácie. Do predčasného užívania dali 22. decembra most na Škultétyho ulici v Prešove, ktorý prešiel v uplynulých mesiacoch rozsiahlou rekonštrukciou. Išlo o jeden z najvyťaženejších úsekov v meste. Všetky linky prešovskej MHD mali začať premávať po moste začiatkom januára 2023 z dôvodu potrebnej úpravy grafikonu. Ako uviedol primátor mesta Prešov František Oľha, išlo o jednu z najväčších investícií mesta v roku 2022 a pevne veril, že bude tento most dlho slúžiť obyvateľom mesta Prešov či už chodcom, alebo vodičom a zaistí im komfort a hlavne bezpečný presun po mestských komunikáciách. Stavebné práce, ktoré trvali približne osem mesiacov, zahŕňali rekonštrukciu cestného nadjazdu a úpravu priľahlých úsekov komunikácie pred a za mostom. Rovnako boli obnovené chodníky a revízne šachty pozdĺž cestnej komunikácie na moste. Nové dažďové pusty boli napojené na kanalizáciu na Radlinského ulici. Rekonštrukciou prešlo aj mostné zábradlie a rímsy. Stavebné práce na moste realizovala spoločnosť Eurovia SK, pričom cena prác predstavovala 2 122 888 € vrátane DPH. Podľa vedúceho odboru územného rozvoja, architektúry a výstavby Mestského úradu v Prešove Dominika Kropiľáka zmena technického riešenia si vyžiadala zvýšenie ceny prác o približne 47 000 € bez DPH. Fakturovať sa však mala suma podľa skutočnosti. Zhotoviteľ avizoval možnosť ďalšieho zvýšenia ceny z dôvodu vojny na Ukrajine a pandémie ochorenia COVID-19. Podľa Martina Ptaka zo spoločnosti Eurovia SK dôvodom bolo neúmerné zvýšenie cien materiálov,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3