Kronika mesta Prešov 2022 69 začiatkom septembra zamietol námietky navrhovateľa proti podmienkam v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky. Rada, odvolací orgán úradu, mala na rozhodnutie 45 dní. Úrad začal námietky posudzovať začiatkom júna, konanie prerušil od 1. júla do 25. augusta pre zabezpečenie odborného stanoviska k rozhodnutiu. Mesto Prešov ukončilo na konci septembra rekonštrukciu mosta na Ulici padlých hrdinov v mestskej časti Solivar. Úsek bol po oprave modernejší a najmä bezpečnejší. Opravu mosta začali v júni 2022 a vyžiadala si kompletnú uzávierku mosta pre automobilovú dopravu a chodcov. Pribudlo aj nové zábradlie, súčasťou stavebných prác bola aj obnova všetkých vrstiev vozovky vrátane hydroizolácie nad mostom a priľahlej komunikácie. Okrem toho bolo zabezpečené odvodnenie mosta, spevnenie koryta potoka pod mostom a prietočný profil potoka bol upravený do stredu mosta. Víťazom verejnej súťaže formou naprojektuj a stavaj sa stala spoločnosť CBR. Celková zmluvná cena prác vrátane vypracovania projektovej dokumentácie a samotnej rekonštrukcie mosta bola 211 188 € s DPH. Na ôsmich uliciach v širšom centre mesta pribudlo od 29. septembra osem nových parkovacích automatov. Dodávka nových automatov bola súčasťou zmluvy na nákup 25 automatov, ktorú mesto podpísalo ešte v roku 2021, kedy uviedlo do prevádzky prvých 17 kusov. Cena za celú dodávku bola 157 800 € s DPH vrátane osadenia parkovacích automatov. Parkovacie automaty dodala firma EEI, s. r. o., Bratislava ako víťaz verejného obstarávania. Nové parkovacie automaty boli rozmiestnené na najvyťaženejších uliciach v zónach regulovaného parkovania 1 až 4. Dva parkovacie automaty pribudli aj na frekventovanej Sabinovskej a Björnsonovej ulici, ktoré sa nachádzali v zóne 6. Ďalšie umiestnili na Hollého ulici na parkovisku pri fakultnej nemocnici s poliklinikou pre hnedé tarifné pásmo, na Sládkovičovej ulici pre žlté tarifné pásmo, na Grešovej ulici pri okresnom súde pre oranžové tarifné pásmo a pre zelené pásmo na Sabinovskej, Okružnej, Vajanského a Bayerovej ulici, ako aj na parkovisku na Björnsonovej ulici. Prevádzka parkovacieho systému ostala naďalej plne v réžii mesta Prešov. Nové parkovacie automaty boli identické ako existujúcich 27 kusov a vodičom ponúkali možnosť hotovostnej aj bezhotovostnej bezkontaktnej platby kartou. Vydanie parkovacieho lístka bolo viazané na evidenčné číslo vozidla, ktoré vodič zadal priamo na klávesnici automatu. Všetky automaty boli napájané pomocou solárnych panelov. V nezmenenej podobe naďalej fungovali aj platby prostredníctvom SMS alebo cez aplikáciu Urbi – parkovanie. Mesto Prešov obišlo po obchvate D1 Prešov, západ – Prešov, juh každý deň takmer 12 000 áut. Približne 15 % z toho tvorila nákladná doprava. Maximálnu dennú intenzitu Národná diaľničná spoločnosť na prešovskom obchvate namerala 26. augusta 2022, za tento deň prešlo úsekom takmer 20 000 áut. 28.októbra, rok po otvorení obchvatu o tom informovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Dopravná prognóza zo štúdie z roku 2018 naznačovala, že dopravná intenzita úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh by mala byť na úrovni okolo 13 000 až 14 000 vozidiel za 24 hodín. Mierne slabšia vyťaženosť bola spôsobená tým, že v roku 2018 sa ešte nepočítalo s udalosťami, ktoré negatívne ovplyvnia mobilitu. Išlo o udalosti ako pandémia nového koronavírusu či nárast cien pohonných látok V blízkej budúcnosti malo mať podľa slov Evy Žgravčákovej vplyv na rast dopravy v spomenutom úseku sprevádzkovanie severného obchvatu Prešova. V súčasnosti táto doprava tranzitovala cez mesto a po dokončení R4 sa mala presmerovať na D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Prešovskú R4 plánovala NDS uviesť do prevádzky v priebehu budúceho 2023. Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh tvoril západný obchvat mesta Prešov. Diaľničný úsek bol dlhý takmer 8 km, na trase bolo 18 mostov a dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou viac ako 2 km. Súčasťou výstavby bola aj mimoriadne technicky zložitá križovatka. V križovatke Prešov, západ sa spájali dve diaľnice a cesty prvej, druhej a tretej triedy. Vo vetvách to bolo spolu 11,3 km, čo bolo viac ako je dĺžka celého úseku. Osobným vozidlám skracoval obchvat jazdu o takmer 19 minút. V Prešove v polovici novembra ukončili rekonštrukciu cesty nad podchodom na Sekčovskej ulici. Hlavná cesta tak bola opäť prejazdná v oboch smeroch. Zastávka mestskej hromadnej dopravy “Vansovej” zostávala dočasne presunutá približne o 50 m od pôvodného miesta, za priechod pre chodcov v smere na Šalgovík. Súčasťou rekonštrukcie bol úsek dlhý približne 20 m nad podchodom pre peších. V rámci obnovy sa tak vybúrala pôvodná konštrukcia cestnej komunikácie a chodníkov v celej hrúbke až po konštrukciu železobetónovej mostovky. V trávnatej časti sa vybrali násypy a
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3