Kronika mesta Prešov 2022 67 vyhlásil Dopravný podnik mesta Prešov v máji a víťazom súťaže sa stala česká spoločnosť SOR Libchavy, s.r.o. Celková hodnota zákazky bola 1,8 milióna € bez DPH. Elektrické midibusy mali postupne nahradiť v premávke midibusy Rošero First, ktoré boli na hranici životnosti a pre ďalšiu udržateľnosť prevádzky bola ich výmena nutná. Midibusy mali nízkopodlažný vstup pri oboch dverách, samozrejmosťou bola klimatizácia priestoru pre cestujúcich a zároveň uzamykateľné bočné okná. Vďaka modernému informačnému systému vrátane LCD monitorov v interiéri cestujúci mali mať aktuálne informácie o trase daného spoja, ale aj o všetkých zmenách a novinkách v MHD. Zároveň mali byť vybavené systémom automatického počítania cestujúcich, s ktorým už boli skúsenosti a vďaka nemu sa dali vypracovať presné štatistiky o obsadenosti jednotlivých spojov. Elektrický midibus SOR EBN 8 dokázal pojať 16 sediacich a 37 stojacích cestujúcich. Dojazd elektrobusu na jedno plné nabitie bol 130 km. Financovanie nákupu zabezpečil z 95 % Integrovaný regionálny operačný program, zvyšných 5 % pokryl DPMP z vlastných zdrojov. Celková hodnota zákazky bola 1,8 milióna € bez DPH, cena za jeden midibus bola 352 262 € bez DPH. Štyri zastávky mestskej hromadnej dopravy na Sídlisku III v Prešove čakala rekonštrukcia. Mesto na modernizáciu zastávok získalo v auguste nenávratný finančný príspevok z európskych zdrojov. Celkové výdavky projektu prevyšovali 343-tisíc €, z toho nenávratný finančný príspevok bol vo výške viac ako 326-tisíc €. Mesto Prešov malo z vlastných zdrojov uhradiť náklady vo výške viac ako 17tisíc €. Ako konkretizovala radnica, zastávky Volgogradská a Námestie Kráľovnej pokoja mali zrekonštruovať v oboch smeroch. Trolejbusy a autobusy už nemali stáť na ceste, ale cestujúcich mali vyzdvihnúť po zájdení do zastávkových priestorov. Táto skutočnosť mala umožniť vodičom áut, aby už nečakali na odchod vozidiel zo zastávok, ale plynulo prešli okolo nich. Vytvorený mal byť samostatný zastávkový pruh, čím sa malo zamedziť stretu nastupujúcich a vystupujúcich s ostatnými účastníkmi cestnej premávky a zároveň sa mala zvýšiť bezpečnosť. Stavebné práce zahŕňali vybudovanie samostatného zastávkového pruhu, osadenie označníkov, stavebné úpravy nástupných plôch zastávok a zastávkových pruhov s vytvorením bezbariérového prístupu v zmysle platnej legislatívy. Projekt bol schválený z prostriedkov Integrovaného regionálneho operačného programu. Cez most na Škultétyho ulici v Prešove mohli ľudia od 12. augusta prejsť po priechode mimo povrchu rekonštruovaného mosta. Radnica žiadala cyklistov a kolobežkárov, aby pri prechádzaní zišli z bicykla či kolobežky. V polovici augusta došlo k búraniu nosnej konštrukcie mostovky a začatiu prác na betonáži pilierov, priečnikov a novej mostovky, preto mesto žiadalo občanov pri prechádzaní o dodržiavanie pokynov na stavbe a mimoriadnu opatrnosť. Most bol uzavretý a premávka pre vozidlá bola vedená po obchádzkových trasách. Na Sekčovskej ulici vznikol prvý prešovský bus-pruh, ktorý zvýhodňoval MHD pred individuálnou automobilovou dopravou, 25. augusta po ňom začali premávať autobusy a trolejbusy. Vďaka tejto novinke sa cestujúcim v rannej špičke skrátila jazda aj o niekoľko minút. Takzvaný bus-pruh sa nachádzal na Sekčovskej ulici. Začínal sa pri obratisku autobusov Pod Šalgovíkom, pokračoval cez zastávku MHD Vansovej a končil sa pred priechodom pre chodcov pri križovatke s Ul. Laca Novomeského. Na Sekčovskej ulici bola v súvislosti s vytvorením bus-pruhu zrealizovaná aj zmena dopravného značenia a zlegalizovalo sa parkovanie pri krajnici. Po úprave dopravného značenia boli vyznačené parkovacie miesta na krajnici v smere na Šalgovík. Dopravný podnik mesta Prešov od zavedenia zmeny dopravného značenia očakával zvýšenie spoľahlivosti spojov a zníženie meškaní najmä v časoch rannej a popoludňajšej špičky. Po výstavbe nových obytných súborov v oblasti Teriakoviec, Šalgovíka, ale aj Solivaru došlo k výraznému nárastu intenzity dopravy na Sekčovskej a Kysuckej ulici, ktoré sa zbiehali do spoločného úseku na Ulici Laca Novomeského. Ešte pred pár rokmi nebol v ranných hodinách plynulý prejazd cez Sekčovskú ulicu žiadnym problémom. V roku 2022 už bola situácia iná a ani viac ako päťminútové meškania spojov MHD už z prvých dvoch zastávok neboli ničím výnimočným. Tento nepriaznivý stav mal vyriešiť práve bus pruh. Náklady na vytvorenie nového bus-pruhu vrátane vodorovného a zvislého dopravného značenia na Sekčovskej ulici predstavovali 12 132,53 € s DPH.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3