Kronika mesta Prešov 2022 65 105 m komunikácií a takmer 16 m chodníkov. Pribudlo aj kompletné vodorovné a zvislé dopravné značenie. Parkovacie plochy boli prepojené s existujúcou miestnou komunikáciou na Exnárovej ulici a okolitými chodníkmi, vďaka čomu sa podarilo vytvoriť lepšie podmienky na bezpečné a pohodlné parkovanie v rámci vnútrobloku. Odvodnenie bolo realizované čiastočne existujúcimi vpustami, ako aj vsakovaním do okolitých zelených plôch. Vo vnútrobloku bol odstránený pôvodný povrch z liateho asfaltu, ktorý bol nahradený asfaltovým betónom, vrátane ďalších spodných vrstiev zo štrkodrviny, obaľovaného kameniva a cementom stmelenej zmesi. V miestach bezbariérového kríženia vjazdu na odstavnú plochu a existujúceho chodníka bola osadená betónová dlažba pre nevidiacich. Stavbu realizovala spoločnosť C.M.R. Slovakia, Prešov. Celkové náklady na realizáciu predstavovali 145 059,08 € s DPH. 13. máj mal pre naše mesto a Dopravný podnik mesta Prešov veľký význam. V tento deň, presne pred 60 rokmi, ulicami Prešova po prvý raz jazdili trolejbusy. Spustenie prevádzky trolejbusovej linky č. 1, ktorá dodnes premáva na nezmenenej trase, prilákalo stovky záujemcov. Slávnostná ceremónia sa uskutočnila na dnešnej Hlavnej ulici a pamätníci ešte dlho s úsmevom spomínali na veľkolepé oslavy v hoteli Dukla. Pozvaní hostia sa odviezli na ôsmich trolejbusoch typu Škoda 8 Tr a 9 Tr, ktoré sa neskôr stali neoddeliteľnou súčasťou Prešova. V máji 1962 odštartovala v prešovskej mestskej doprave nová etapa - éra trolejbusov. Ďalšie desaťročia trolejbusovej doprave priali, pribudli kilometre nových tratí, prevádzka sa rozšírila na nové sídliská, postavené boli ďalšie 2 trakčné meniarne a s postupným technickým pokrokom sa menili aj vozidlá. Trolejbusy 8 Tr a 9 Tr s odporovou reguláciou rozjazdu časom nahradili hranaté trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr, ktoré už mali tyristorovú výzbroj. Cestujúci si ich mohli pamätať najmä vďaka povestnému spievaniu či kňučaniu pri rozbehu. 21. storočie prinieslo do sveta trolejbusov bezbariérovosť, klimatizáciu a ďalšie prvky, ktoré spríjemňovali prepravu. Úroveň novodobej prevádzky sa už len ťažko porovnáva s tou, ktorú zažili naši rodičia, či starí rodičia. Pri príležitosti 60. výročia trolejbusovej prevádzky v Prešove vypravili 14. mája popoludní trolejbus Škoda 14 TrM s číslom 123 na nostalgickú linku 60. Tento trolejbus bol aktuálne posledným zástupcom trolejbusov klasickej stavby v DPMP. Nostalgická linka 60 vykonala celkovo 3 obrátky, pričom postupne prešla úsekmi tratí v Nižnej Šebastovej, na Sídlisku III, na Solivare a na záver na Sekčove. Trasa bola zvolená tak, aby trolejbus prešiel najvyťaženejšími úsekmi siete a mohol tak potešiť čo najviac záujemcov. Vzhľadom na rekonštrukciu mosta na Škultétyho ulici boli úseky na uliciach Obrancov mieru, 17. novembra a Budovateľskej vynechané. Cestujúcich v trolejbuse upútala výstava fotografií, ktoré zachytávali minulosť aj súčasnosť trolejbusovej dopravy v Prešove. V označovačoch bolo možné označiť si pamätný cestovný lístok. Preprava na nostalgickej linke 60 bola pre všetkých cestujúcich bezplatná. Keďže Dopravný podnik mesta Prešov bojoval s nedostatkom vodičov, chcel predísť neplánovanému výpadku spojov. Z toho dôvodu mimoriadne, s účinnosťou od 13. júna, upravil režim na troch linkách. Tie v predstihu prešli na prázdninový režim. Týkalo sa to liniek č. 3, 4 a 8. Aj napriek neustálemu náboru, inzercii a viacerým ponúkaným výhodám bol záujem o prácu na tejto pozícii nízky. Aktuálny nedostatok vodičov MHD súvisel primárne s odlivom pracovnej sily do iných sektorov dopravného trhu a s postupným odchodom vodičov do starobného dôchodku. Za rok 2022 mali zatiaľ prijatých 13 nových zamestnancov, avšak pracovný pomer ukončili do konca mája až 19. S odchodom ďalších počítali už v júni. Situácii nenapomáha ani vysoká miera chorobnosti vodičov – permanentne bolo práceneschopných 15 až 20 vodičov MHD. Pri plánovanom počte 188 vodičov (v zmysle Organizačného poriadku DPMP, a. s.) tak mali vo výsledku k dispozícii približne o 35 až 40 vodičov MHD menej. Dopravný podnik mesta Prešov vypravil 17. júna na linky MHD naposledy autobus Karosa B 961E s číslom 383. Vozidlo bolo posledným zástupcom vysokopodlažných autobusov v prešovskej MHD. Po dodaní nových autobusov na prelome rokov 2021 a 2022 sa z prešovských ulíc vytratili klasické „schodíkové“ autobusy typu Karosa. Ešte pred rokom mal DPMP k dispozícii sedem kĺbových autobusov typu Karosa B 961, respektíve inovovaný typ B 961E. Postupne boli počas uplynulých mesiacov vyraďované z premávky a evidencie. Nové autobusy priniesli cestujúcim novú úroveň komfortu vo forme bezbariérovosti, klimatizácie, moderného informačného systému, ako aj zvýšenie kultúry prepravy v mnohých ďalších aspektoch. Posledný autobus typu Karosa B 961E bol vyrobený v
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3