Kronika mesta Prešov rok 2022

Kronika mesta Prešov 2022 63 4. DOPRAVA Predstavenstvo Dopravného podniku mesta Prešov schválilo zvýšenie cien cestovných lístkov v MHD k 1. aprílu 2022. Odôvodnilo to rastom cien energií a pohonných hmôt. Na základe prijatého uznesenia mal dopravný podnik pripraviť cenový výmer, o ktorom 10. februára rokoval riaditeľ DPMP Martin Jaš s primátorkou mesta Prešov Andreou Turčanovou. Primátorka upozornila, že očakávaná strata na výkonoch vo verejnom záujme v rámci prešovskej MHD predstavovala v roku 2022 približne 7,6 milióna €, pričom mestské zastupiteľstvo schválilo na kompenzáciu tejto straty len čiastku 5 miliónov. Podľa vedenia radnice bola suma vyčlenená pre dopravný podnik preto taká nízka, lebo nebolo na ňu príjmové krytie. Bolo však pravdepodobné, že v priebehu roka dôjde k zmene pri ďalších úpravách rozpočtu. Dopravnému podniku teda chýbalo 2,6 milióna €, ktoré chceli vykryť zvýšením cien lístkov, no na poslednom zasadnutí zastupiteľstva sa hovorilo aj o nutnosti škrtania spojov v desiatkach percent. Pripravované zvyšovanie cien cestovných lístkov bolo reakciou na rapídny rast cien energií a pohonných hmôt, pričom podľa primátorky toto riešenie nebude postačovať na vykrytie chýbajúcej čiastky v rozpočte na úhradu výkonov vo verejnom záujme. O koľko presne sa ceny lístkov od apríla zvýšia, to mesto zatiaľ nekonkretizovalo. Podľa odhadov by mohlo ísť o zníženie výkonov o 20 až 25 %. O nutnosti dofinancovania sa hovorilo aj na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Vedúci odboru financií Radko Lapoš upozorňoval, že nastavené financovanie prešovského dopravného podniku je z dlhodobého hľadiska neúnosné. Rovnako poukázal na to, že DPMP nezvyšoval cestovné od roku 2011. Občianske združenie Náš Prešov nesúhlasilo vo februári s napojením cesty od lokality Od duba, kde mali vyrásť rodinné domy, z mesta Veľký Šariš cez kopec Bikoš na Sídlisko III v Prešove. Spustili preto petíciu, obávajúc sa zhoršenia dopravnej situácie v meste. V katastri Veľkého Šariša sa mala vybudovať individuálna bytová výstavba a najväčší problém bol, že k nej nemala cesta viesť z Veľkého Šariša, ale z Prešova. Cesta podľa združenia nespĺňala bezpečnostné parametre a išlo o príjazdovú komunikáciu k stavbe diaľnice. V petícii žiadali mesto Prešov, aby vydalo nesúhlasné stanovisko k pripojeniu cesty. Chceli, aby sa ňou zaoberali prešovskí mestskí poslanci na marcovom rokovaní. Podľa slov investora Miloša Tuhrinského IBV Od duba počítala s 80 rodinnými domami. Mesto Veľký Šariš dostalo žiadosť stavebníka o vydanie územného rozhodnutia pre stavbu spomínaného projektu. Neobsahovala všetky podklady pre pokračovanie v konaní, stavebník bol vyzvaný na ich doplnenie vrátane kapacitného posúdenia komunikácií a vyjadrenia mesta Prešov ako príslušného cestného správneho orgánu vo veci povolenie dopravného pripojenia tejto stavby. Stavebný úrad mesta mohol pokračovať v konaní až po ich doplnení. Proces povolenia výstavby cesty nespadal pod prešovský stavebný úrad. Mesto Prešov si vyžiadalo kapacitné posúdenie dopravy od investora stavby, na základe ktorého bude vedieť vyhodnotiť zaťaženie existujúcich miestnych ciest s výhľadovým napojením novej plánovanej cestnej komunikácie, a nesúhlasilo s výstavbou cesty z katastrálneho územia mesta Veľký Šariš s výhľadovým napojením na existujúce miestne komunikácie na Sídlisku III. NDS vyhlásila súťaž na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke vyše 10 km 24. februára. Ohlásil to po rokovaní vlády minister dopravy Andrej Doležal v súvislosti so schválením aktualizovaného harmonogramu cestnej infraštruktúry. Doležal vysvetlil, že uznesenie vlády ukladá úlohu ministrovi dopravy, aby podľa harmonogramu staval, a tiež ministrovi financií, aby v rámci možností rozpočtu verejnej správy na tieto cesty aj vynaložil prostriedky. To bolo podľa neho dôležité pre obstarávateľov, ako je NDS alebo Slovenská správa ciest, aby sa mohli pri obstarávaniach oprieť o finančné krytie. Stavebné práce za odhadovanú cenu 263 miliónov € bez DPH boli plánované na viac ako štyri roky, financované mali byť zo štátneho rozpočtu, resp. zdrojov NDS. Navrhovaná celková cena prác mala pri vyhodnotení ponúk váhu maximálne 65 %, kvalita tímu odborníkov 30 % a lehota výstavby 5 %. Stavba mala byť napojená na jestvujúcu cestnú sieť v križovatkách Prešov, sever a Kapušany.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3