Kronika mesta Prešov rok 2021
Kronika mesta Prešov 2021 91 Všetky materské školy a prvý stupeň základných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Prešov boli od 8. marca otvorené. Žiaci druhého stupňa ZŠ pokračovali v dištančnej výučbe, umožnené však bolo aj prezenčné vyučovanie v malých skupinách, pokiaľ to dovolili kapacitné a personálne možnosti jednotlivých škôl. Mesto bolo zriaďovateľom 12 základných a 20 materských škôl. Základné školy uprednostňovali tých žiakov, ktorí sa preukázali čestným prehlásením o tom, že obaja ich rodičia vykonávajú prácu fyzicky na pracovisku a charakter ich pracovnej činnosti im neumožňuje pracovať z domu. Žiaci druhého stupňa základných škôl pokračovali v dištančnom vzdelávaní, mesto však umožnilo prezenčnú výučbu v malých skupinkách piatich žiakov a učiteľa, ak o to žiaci, respektíve ich rodičia prejavia záujem, a za predpokladu dostatočných kapacitných, materiálnych a personálnych možností školy. V tomto prípade bolo podmienkou čestné prehlásenie o bezinfekčnosti žiaka a zákonného zástupcu. Aj v materských školách boli uprednostnené deti zákonných zástupcov, ktorí nemohli pracovať z domu. Základná škola Važecká ako prvá v Prešove spustila pilotné testovanie svojich žiakov kloktacími testami. Boli určené najmä pre žiakov druhého stupňa. Žiaci absolvovali pilotné testovanie na ochorenie COVID-19 pomocou kloktacích testov 19. marca . Išlo predovšetkým o žiakov druhého stupňa, ktorí sa učili prezenčnou formou v malých skupinách, ktoré tvorili piati žiaci a jeden učiteľ. Testy však mohli využiť aj žiaci tretieho a štvrtého ročníka, no iba so súhlasom zákonného zástupcu. Pilotné kloktacie testovanie malo prebiehať v spomenutej ZŠ vždy v piatok. Žiaci, ktorí ho absolvovali, sa nemuseli dodatočne testovať antigénovými testami. Maturantom bolo od 22. marca jasné, že svojich spolužiakov na ústnych záverečných skúškach neuvidia, minister školstva Branislav Gröhling (SaS) oznámil, že sa maturity rušia. Ministerstvo ešte v januári tvrdilo, že ústne maturity sa tento rok rušiť nebudú, uskutočniť sa mali v termínoch od 17. mája. Proti tomuto rozhodnutiu vtedy protestovala napríklad Aliancia stredoškolákov. Podľa nej nie je spravodlivé, aby predstúpili pred komisiu, keďže sa v posledných ročníkoch nemali počas štúdia z domu možnosť dostatočne sa na záverečné skúšky pripraviť. Prišli aj s úspešnou petíciou za upravenie formy maturitnej skúšky v tomto školskom roku. Známka z ústnej aj z praktickej maturity a jej teoretickej časti sa teda mala vypočítať podľa priemeru známok žiaka z maturitných predmetov. Do výslednej známky sa mali počítať koncoročné známky všetkých ročníkov a polročné známky z posledných dvoch rokov. Výsledná známka mala odrážať výsledky počas celého štúdia na strednej škole. V marci získala Materská škola Važecká 18 ocenenie eTwinning School, ktoré sa udeľuje v Bruseli od roku 2018. Bolo to najvyššie ocenenie práce školského kolektívu v platforme eTwinning - internetového portálu na spoluprácu učiteľov a žiakov z celej Európy. Aby škola získala oprávnenie postúpiť do hodnotiaceho kola, musela byť registrovaná v eTwinningu minimálne dva roky a aspoň dvaja učitelia zo školy museli byť registrovaní a aktívni v posledných dvoch rokoch. Škola musela byť zapojená aspoň v jednom eTwinning projekte, ktorý získal národný certifikát kvality v posledných dvoch rokoch. MŠ Važecká 18 v Prešove získala niekoľko národných aj európskych certifikátov kvality za realizáciu projektov v tomto medzinárodnom prostredí. História úspechov školy sa začala 8. januára 2018, keď sa škola po prvýkrát zaregistrovala na tomto portáli. Začali ju deti 2. triedy pod vedením učiteľky Daniely Virágovej. V eTwinningových projektoch integrovaných do školského vzdelávacieho programu získali 16 národných a 13 európskych certifikátov. V novembri v roku 2019 získala pani učiteľka s deťmi ocenenie „Učiteľ mesiaca" za realizáciu projektu STEM Challenge. Postupne sa do eTwiningu zapojili aj učiteľky Bc. Daniela Benková, Mgr. Dana Dzivá Baluchová, Mgr. Nikola Dzurendová a pribudli ďalšie úspechy a národné certifikáty kvality. Spolupráca a vzájomné zdieľanie dobrých myšlienok, ako aj možnosť vzdelávania boli princípy, ktoré sa uplatňovali nielen pri realizácii projektov na medzinárodnej úrovni, ale aj vo vyučovacom procese. Vedenie škôlky veľmi oceňovalo spoluprácu rodičov pri realizácii jednotlivých úloh. Mnohí sa zapájajú pravidelne, poskytujú fotografie a videá z aktivít, ktoré deti robia doma alebo v prírode. Zároveň sa rodičia s deťmi zapájali do dištančného vzdelávania počas zatvorených škôl z dôvodu pandémie, čo si učiteľky veľmi vážili.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3