Kronika mesta Prešov rok 2021
Kronika mesta Prešov 2021 111 karikaturista František Mráz, 1. cenu získal čínsky umelec Sun Chen, 2. cenu turecký umelec Muhittin Köroğlu a 3. cenu nemecký umelec Pavel Taussig. Okrem hlavných cien porota udelila aj Zvláštne ceny, ku ktorým patrí Cena Českej únie karikaturistov, ktorú získal autor Slovák Ladislav Torma, ďalej to boli Cena Igora Ševčíka (Vladimír Seman, Slovensko), Cena Pivnej galérie v Prešove (Alexander Sergeev, Rusko), Cena časopisu Bumerang (Hule Hanusić, Rakúsko. Porota udelila aj 17 čestných uznaní. Výber z najlepších prác tejto súťaže bol predstavený v Šarišskej galérii v Prešove v dňoch 1. apríla až 30. mája . V Šarišskej galérii v Prešove sa v dňoch 27. mája až 29. augusta konala výstava prezentujúca tvorbu jubilujúcich výtvarných umelcov v danom roku. Výstavou Jubilanti I. s galéria pripomenula tvorbu autorov ako Anton Sučka, Oľga Krýslová, Edmund Capák, Milan Paštéka a iných. V Šarišskej galérii v Prešove sa konala výstava pod názvom Peter Lipkovič/Štyri strany tajomstva, Andrea Lipkovičová/Denník krajiny. Slávnostná vernisáž sa uskutočnila 3. júna . Výstava bola prezentáciou tvorby dvojice autorov, prítomných na východoslovenskej výtvarnej scéne od polovice osemdesiatych rokov minulého storočia. Obaja autori patrili k vtedajšej mladej výtvarnej generácii, reagujúcej svojou tvorbou na strnulú socialisticko-realistickú poetiku. Výstava trvala do 29. augusta. V Šarišskej galérii v Prešove sa konala výstava známeho bratislavského výtvarníka, sochára, pedagóga pod názvom Peter Roller: Úschovňa. Slávnostná vernisáž sa uskutočnila 10. júna . Profesor Peter Roller (ročník 1948) vyučoval sochárstvo na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení a vystavoval na troch kontinentoch od Kanady a Mexika cez Veľkú Britániu, Nemecko, Francúzsko, Taliansko či Dánsko po Izrael, Irak a Japonsko. Výstava trvala do 23. septembra. Diela dvoch mladých talentovaných umelcov s autizmom, 12-ročného maliara Richarda Pankucha a 14-ročného hrnčiara Martina Rojáka, vystavovala v polovici júna mestská galéria Caraffka. Výstava Autizmus v umení a diele bola organizovaná v spolupráci s autistickým centrom Mariah v Prešove. Jedinečnosť výstavy nespočívala v tom, že obaja tvorcovia boli autisti. Výstava bola skôr pozoruhodná hodnotnými umeleckými dielami. Kolorit a jeho rozloženie na niektorých monumentálnejších obrazoch vypovedal o slobode ducha. Keramické ozdobné nádoby boli osviežujúce svojím nevšedným tvarom. Obaja mladí umelci dostali šancu vyniknúť vďaka autistickému centru Mariah v Prešove. Za šesť rokov vypracovalo koncepciu pre ľudí s autizmom, ktorá bola na Slovensku výnimočná. Krajské múzeum v Prešove sprístupnilo verejnosti výstavu zreštaurovaných umeleckých diel zo svojich zbierok. Slávnostné otvorenie výstavy pod názvom Zreštaurované! sa uskutočnilo 21. júna v Rákociho paláci. V špeciálne upravených priestoroch tak mohli návštevníci obdivovať dva tucty umeleckých skvostov, väčšina diel bola vystavená po prvýkrát. Krajské múzeum predstavilo barokové plastiky anjelov či zreštaurované Umučenie pôvodom zo Spiša. Podľa Samuela Brussa, odborného pracovníka múzea, bola nepochybne raritou aj trojica evanjelistov neznámeho šarišského alebo spišského rezbára zo 17. storočia. Medzi unikáty radil aj 13 prezentovaných závesných obrazov. Jedinečným dielom prezentovaným na výstave však bola aj Dáma s citrónom z obdobia prvej tretiny 18. storočia. Išlo o dielo neznáme európskeho majstra a tento portrét čakal na reštaurovanie viac ako 70 rokov. Výstava trvala do 28. augusta. Formy a podoby pomoci od čias biblického samaritána po altruisticky orientované hnutia, združenia a organizácie, ktoré vznikli v druhej polovici 19. storočia (Červený kríž, dobrovoľné hasičské zbory, samaritánska služba), boli hlavnou témou prednášky spojenou s prezentáciou dobových fotografií v Krajskom múzeu v Prešove 15. júla . V Šarišskej galérii v Prešove sa konala výstava pod názvom Ekoecho v krajine Františka Veselého. Slávnostná vernisáž sa uskutočnila 9. septembra . Tvorba a osobnosť Františka Veselého bola bytostne spätá s prírodným prostredím. Hlavná časť jeho umeleckého smerovania spočívala práve vo variáciách prírodného prostredia a to nielen z okolia Stropkova, ale aj zo zahraničných ciest. S oduševnením maľoval „nové“, jemu spočiatku neznáme, prímorské krajiny, ktoré mu poskytovali iný
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3