Kronika mesta Prešov rok 2020

Kronika mesta Prešov 2020 67 Zdieľané elektrokolobežky sa na začiatku decembra v Prešove tešili veľkej obľube. Za necelých päť mesiacov od spustenia služby ich využilo 12-tisíc ľudí v celom meste, ktorí na nich prejazdili celkovo 182-tisíc km. Prešovčanom kolobežky poslúžili zväčša na dochádzanie do práce. Ponuka zdieľaných elektrických kolobežiek bola v pláne prešovskej radnice začiatkom roka. Cieľom bolo zvýšiť mobilitu, znížiť produkciu škodlivých emisií a podporiť ľudí využiť alternatívne možností prepravy. Prvých 164 zdieľaných elektrických kolobežiek začalo jazdiť po uliciach Prešova kvôli koronavírusu až v júli. Rozmiestnené boli na 45 miestach, pre veľký záujem neskôr pribudlo ďalších 90 kolobežiek. Jazda na kolobežkách bola ekologická, pohodlná a cenovo dostupná. Zapožičanie fungovalo cez mobilnú aplikáciu. Veľmi často ich využívali na sídlisku Sekčov, z ktorého bolo uskutočnených najviac zo všetkých jázd. Ľudia najčastejšie využívali trasu cez Rusínsku, a taktiež z centra mesta na železničnú alebo autobusovú stanicu. Priemerná rýchlosť kolobežiek v teréne bola 11,2 km/hod. Najviac jázd bolo zaznamenaných medzi 17:00 a 20:00 hodinou. O spokojnosti ľudí s touto službou svedčil aj fakt, že bolo zaznamenaných menej ako 0,3% sťažností od všetkých užívateľov. Cestujúci na železnici na východnom Slovensku prišli na konci roka aj o posledné nové poschodové vlaky, ktoré premávali na trati Košice - Prešov - Lipany. Všetky najnovšie poschodové vlakové súpravy boli stiahnuté na západ Slovenska. Železničná spoločnosť Slovensko tvrdila, že na východné Slovensko prišlo dosť nových vlakov. Namiesto toho železnice z východu stiahli aj tie moderné vlaky, ktoré tu doposiaľ boli. Aby toho nebolo málo, stiahnuté boli aj nové súpravy spod Tatier v Prešovskom kraji a presunuté na trať Bratislava – Komárno, odkiaľ odišiel RegioJet. Podľa cestujúcich to je zlá správa pre celý región. Železničná spoločnosť tvrdila, že dvojpodlažné vlaky boli stiahnuté najmä z technických dôvodov, pretože sa chystala rekonštrukcia železničného uzla Žilina a budú potrebovať viac elektrických vlakov, vrátane tých dvoch z východu. Namiesto toho presunuli na východ dve klasické súpravy. Súťaž na nové vlaky pre východ Železničná spoločnosť Slovensko vyhlásila, ale skôr ako v roku 2023 nebudú. Obyvatelia Šariša a ďalších regiónov východného Slovenska mali byť naďalej odkázaní najmä na päťdesiatročné pantografy. Problém sa týkal aj širších dopravných vzťahov v Prešove a okolí.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3