Kronika mesta Prešov rok 2020

Kronika mesta Prešov 2020 66 klasických mohli využiť aj možnosť bezkontaktnej platby kartou. Odhadovaná cena informačného systému automatizovanej regulácie parkovania bola 68 400 € bez DPH. Dôležitou zmenou pre vodičov v porovnaní s existujúcim systémom parkovania bolo zavedenie rezidentských a zľavnených parkovacích kariet. Škoda Electric, dcérska firma plzenskej Škody Transportation vyrobila pre dopravný podnik štyri trolejbusy typu 30 Tr a šesť kĺbových vozidiel 31 Tr. Dodávky do Prešova boli dokončené na konci septembra , následne prebiehali skúšky a revízie. Nové vozidlá mierili do Prešova vďaka opcii, ktorú dopravný podnik uplatnil na základe zmluvy, uzatvorenej v roku 2016. Na Slovensku bola Škoda Electric veľmi úspešná - nové vozidlá dodala v posledných rokoch napríklad do Bratislavy, do Žiliny alebo Banskej Bystrice. Škoda Electric bola najväčším európskym výrobcom trolejbusov. Práce na rekonštrukcii časti frekventovanej cesty na Vranovskej ulici v Prešove, ktoré v posledných mesiacoch spôsobovali časté tvorenie kolón, sa v novembri dočasne ukončili. Obnova prác mala pokračovať v roku 2021 rozsiahlou modernizáciou cesty I/18 medzi mestom Prešov a obcou Lipníky. Účelom rekonštrukcie bolo odstránenie nevyhovujúceho technického stavu vozovky spôsobeného jej opotrebovaním vplyvom dopravnej záťaže, klimatickými podmienkami a nedostatočným odvodnením. Rekonštrukcia si vyžiadala množstvo dopravných obmedzení a v každom smere bol prejazdný len jeden jazdný pruh. Úsek Prešov - Lipníky za 11,26 milióna € s DPH rekonštruovalo združenie MTS- SWIE PO-Lipníky, v ktorej bola vedúcim členom spoločnosť Metrostav, a. s., Praha a členom spoločnosť Swietelsky-Slovakia, s. r. o., Bratislava. Rekonštrukcia uvedeného cestného úseku v dĺžke 7,7 km bola rozdelená na dve časti v dĺžkach 1,9 a 5,8 km. Práce mali celkovo trvať 18 mesiacov. V Prešove 23. novembra vyšlo na cesty 10 nových trolejbusov, ktoré nahradili staršie vozidlá. Cestujúci ich už dobre poznali, keďže išlo o rovnaký typ, aký nasadili v meste pred niekoľkými rokmi. Úpravami však prešli kapacitné tlačidlá na otváranie dverí, pribudlo osvetlenie aj systém na počítanie cestujúcich. Nové trolejbusy boli dodané v rámci opcie z projektu modernizácia vozového parku trolejbusov v Prešove. Spolu išlo o 10 trolejbusov, 6 z nich bolo 18-metrových typu Škoda 31 TR SOR a 4 vozidlá boli v 12metrovom prevedení typu Škoda 30 TR SOR. Celková cena 10 trolejbusov bola 5 173 766,36 € bez DPH. Na ich kúpu získal Dopravný podnik mesta Prešov nenávratný finančný príspevok z eurofondov vo výške 4 669 324,16 €, použité vlastné zdroje boli vo výške 260-tisíc €. Rovnako ako pri predchádzajúcej sérii bolo všetkých 10 nových vozidiel plne nízkopodlažných a vybavených klimatizáciou pre cestujúcich a vodiča. Ich súčasťou bol rozšírený priestor pre detský kočík a invalidný vozík s manuálne vyklápateľnou plošinou pre pohodlný nástup a výstup mamičiek s kočiarom a osôb so zníženou schopnosťou pohybu. Vo vozidlách bol nainštalovaný aj plne funkčný systém vonkajšieho akustického informovania pre nevidiacich o linke a vozidle. Nové trolejbusy dostali interné evidenčné čísla 737 až 746. Vo vozom parku DPMP tak bolo k dispozícii 30 článkových a 16 štandardných trolejbusov. Z celkového počtu 46 trolejbusov bolo 45 nízkopodlažných a 27 z nich bolo plne klimatizovaných. Nové vozidlá nahradili na cestách staršie trolejbusy, ktoré zostali v zálohe pre prípad výpadkov alebo údržby. Na začiatku decembra bola ukončená modernizácia priechodu pre chodcov na Levočskej ulici. V rámci úpravy priechodu pre chodcov medzi parkom Vlada Clementisa a Sídliskom II bol vybudovaný nový ostrovček, spevnené plochy a pribudla aj cestná svetelná signalizácia pre zvýšenie bezpečnosti chodcov v tejto lokalite. Nové semafory boli skoordinované so susednými svetelnými križovatkami. Pribudlo na nich aj takzvané dopytové tlačidlo pre peších, vďaka čomu sa zvýšila bezpečnosť chodcov a plynulosť cestnej premávky. Tento typ tlačidla bol multifunkčný. Na spodnej strane tlačidla sa nachádzala vibračná zložka, určená prioritne pre zdravotne ťažko postihnutých, nepočujúcich a nevidiacich, ktorá v závislosti od podmienok voľno alebo stoj vibrovala definovanou frekvenciou. Priechod dalo zmodernizovať mesto Prešov. Celkové náklady na realizáciu úprav boli takmer 34 000 € vrátane DPH.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3