Kronika mesta Prešov rok 2020
Kronika mesta Prešov 2020 63 rekonštrukciou cesty I/18 Prešov – Lipníky sa odstráni nevyhovujúci technický stav cesty. Celkovo mali práce trvať 18 mesiacov. Rekonštrukcia uvedeného cestného úseku v dĺžke 7,7 kilometra bola rozdelená na dve časti v dĺžke 1,9 a 5,8 km. Pre slovenské krajské mestá bola otázka dopravnej infraštruktúry dlhodobo jednou z najväčších priorít. Zástupcovia Združenia K8 preto uvítali možnosť stretnúť sa 19. mája priamo na ministerstve s novým ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom, s ktorým diskutovali o pálčivých problémoch v samosprávach, ktoré sa týkali aj mesta Prešov. Primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová počas rokovania s ministrom otvorila aktuálne témy týkajúce sa dôležitých dopravných investícií v meste. Jednou z nich bola aj potreba rekonštrukcie mosta Škultétyho, ktorý bol v zlom technickom stave. Samotnú opravu komplikovala výluka vlakov, keďže pod mostom viedla železničná trať. Prešovská primátorka hovorila s ministrom aj o otázke preklasifikovania časti mestskej komunikácie na ulici Obrancov mieru na cestu I. triedy. Išlo o približne 800 metrový úsek na hlavnom ťahu v smere z Popradu na Košice, medzi ulicami Levočská a Nábrežná, ktoré už boli cestami I. triedy a patrili pod Slovenskú správu ciest. Primátorka okrem toho vzniesla viaceré požiadavky ako rekonštrukcia budovy železničnej stanice a potrebu vybudovania parkoviska pri stanici, ktoré mestu Prešov dlhodobo chýbalo. Na stretnutí ministra dopravy a výstavby SR Andreja Doležala so zástupcami Združenia K8 sa zúčastnili aj poslanci NR SR Jozef Lukáč a Petra Hajšelová, štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť. V meste Prešov pribudol nový cyklochodník Mlynský náhon. Stavba bola vo finálnej fáze a na konci mája na nej prebiehali dokončovacie práce. Po troch nových cyklochodníkoch, ktoré mesto Prešov vybudovalo v roku 2019 na Sekčovskej, Masarykovej a Wilec hôrke, mohli cyklisti využívať aj ďalší cyklistický chodník, ktorý vznikol medzi Kúpeľnou a vysokoškolským areálom. Išlo o plánovanú cyklotrasu v blízkosti centra Prešova, v celkovej dĺžke takmer 450 m a v šírke minimálne 2,5 m. Nový cyklochodník pretínal existujúce železničné priecestie, pričom v týchto miestach pribudlo aj netradičné značenie pripomínajúce šachovnicu. Išlo o typ vodorovného dopravného značenia, ktoré vzniklo po konzultácii so ŽSR. Jeho cieľom bolo upozorniť vodičov, že ide o priechod vyhradený pre cyklistov a chodcov, cez ktorý bol zakázaný prejazd autom. Cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť cyklistov, ktorí prechádzali cez železničnú trať. V rámci projektu bol preložený aj existujúci chodník pre chodcov v dĺžke 33 m. Cyklistický chodník smerovo rešpektoval polohu zasypaného koryta pôvodného Mlynského náhonu s križovaniami existujúcich miestnych komunikácií (ulice Tarasa Ševčenka, Zápotockého, Protifašistických bojovníkov a 17. novembra), ako aj existujúcich chodníkov pre peších. Jazdné pruhy v trase Mlynského náhonu boli ohraničené bývalým opevneným korytom potoka. Bočnú oporu cyklistického chodníka tvorili pôvodné okraje Mlynského náhonu. Stavbu realizovala firma C. M. R. Slovakia, s.r.o. Celkové náklady na stavebné práce vrátane nenávratného finančného príspevku predstavovali 88 254,89 €. Mesto Prešov sa na projekte podieľa sumou 16 446,21 €. Národná diaľničná spoločnosť 5. júna slávnostne zahájila raziace práce na tuneli Bikoš, ktorý bol súčasťou rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat. Prvá etapa severného obchvatu mala dĺžku 4,3 km a vyústiť mala v mimoúrovňovej križovatke pri Veľkom Šariši. Súčasťou tejto stavby bol aj tunel Bikoš dlhý 1 153 m. Obchvaty Prešova mali umožniť odkloniť tranzitnú kamiónovú dopravu z centra mesta. Dôležité však bolo aj dobudovanie druhej etapy severného obchvatu, ktorá umožní tranzitnú nákladnú dopravu presmerovať zo sídliska Sekčov. Zhotoviteľom stavby bolo združenie Váhostav – SK a spoločnosť TuCon, ktorá pracovala aj na tuneli Prešov západného obchvatu mesta. Cena stavby bola takmer 143 miliónov € bez DPH a okrem tunela mali byť na úseku postavené tri mosty v dĺžke 885 metrov. Celá stavba sa mala ukončiť v marci 2023. Tunel Bikoš bol navrhnutý ako diaľničný dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou. Raziť sa mal cyklickou metódou, kde sa horniny rozpojujú buď mechanicky bagrom alebo pomocou vrtnotrhacích prác . Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) rokoval 5. júna s predsedom PSK Milanom Majerským. Hlavnou témou bola rýchlostná cesta R4. Táto komunikácia prechádzala východným Slovenskom od poľskej hranice až po maďarskú. Minister Andrej Doležal potvrdil, že je prioritou
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3