Kronika mesta Prešov rok 2020
Kronika mesta Prešov 2020 51 Na ulici Antona Prídavka č. 26 na zákrute za materskou školou mohli od začiatku apríla Prešovčania parkovať na 57 nových parkovacích miestach. V rámci stavebných prác sa totiž vybudovali nové odstavné plochy a chodníky. Nové odstavné plochy boli napojené na miestnu komunikáciu na ul. A. Prídavku. Z celkového počtu parkovacích miest bolo vyhradených aj 5 parkovacích miest pre zdravotne ťažko postihnutých občanov. V lokalite sa vybudovalo aj 106 metrov chodníkov pre vyššiu bezpečnosť chodcov. Vysadili sa nové dreviny. Dobudovaním nových odstavných plôch a chodníkov sa zlepšili podmienky bezpečnej a pohodlnej prevádzky dopravy a parkovania v tejto časti mesta Prešov. Stavbu realizovala firma ERIGOM, s. r. o. Celkové náklady boli vo výške 80 859,83 €. Mesto Prešov stavbu financovalo z vlastných zdrojov. Priestor medzi blokmi na Marka Čulena na prešovskom Sídlisku II bol v polovici apríla obnovený. Celková revitalizácia vnútroblokového priestoru na Marka Čulena č. 29 až 49 zahŕňala úpravu troch častí vnútrobloku medzi štyrmi bytovými domami. Celkové náklady na stavbu boli vyše 186-tisíc €. Mesto Prešov stavbu financovalo z vlastných zdrojov. Podalo projekt, na základe ktorého bolo možné preplatenie 95 percent nákladov cez program IROP. Zhotoviteľom bola prešovská spoločnosť Ekoprim. V minulosti zabezpečovala napríklad búranie futbalového štadióna v Prešove či obnovu nákupného strediska Centrum na Sídlisku III, prípadne Opálu na Sekčove. Touto opravou vznikli nové parkovacie miesta, vytvorili sa aj nové možnosti na hranie pre deti. V lokalite pribudli hojdačky, pieskoviská a kolotoč. Nový chodník dokončili na konci apríla na prešovskom Sídlisku III. Smeroval od nákupného strediska Družba ku Kostolu Kráľovnej pokoja. Jeho dĺžka bola necelých 172 m, šírka sa pohybovala od 1,50 do 1,75 m. Investorom bolo mesto Prešov, výstavba chodníka stála vyše 14,5 tisíca € vrátane DPH. Mesto očakávalo, že nový chodník zvýši bezpečnosť chodcov. Chodník po ľavej strane lemoval vedľajšiu vetvu miestnej komunikácie na Volgogradskej ulici. 23. januára sa veľká časť bezbariérovej plošiny v areáli nákupného strediska na Švábskej ulici zrútila. Hlavnou príčinou zrútenia oceľového zábradlia na bezbariérovej rampe bolo nedostatočné kotvenie oceľových platničiek do betónu, teda konštrukčná chyba. Mesto sa pustilo do riešenia havarijného stavu. Koncom apríla sa začalo s búraním starej rampy a nová sa mala postaviť podľa zmluvy do troch mesiacov. Celkové náklady na výstavbu predstavovali 91 743,06 € vrátane DPH. Poslanci z miestnej mestskej časti však poukazovali na to, že je potrebné opraviť aj vedľajšie schodisko, ktoré bolo technologicky riešené veľmi podobne. Paradoxne toto schodisko bolo opravované v rámci údržby, ale iba vonkajšia časť. Nebolo však robené nosné ukotvenie, ktoré bolo podobné ako na spadnutej rampe. Po rozsiahlej obnove zanedbaného predstaničného námestia z roku 2019 zmenila vstupná brána do Prešova svoj vzhľad. Počas opráv sa však objavil problém so zatekaním do podchodu. Radnica to chcela definitívne vyriešiť. Mesto Prešov si preto dalo v máji vypracovať projektovú dokumentáciu k hydroizolácii podchodu. Tá mala určiť presné príčiny vytvárania priesakov a navrhnúť rozsah prác, ktoré boli potrebné na odstránenie zatekania. Dokumentácia mala zároveň určiť, či bude v tejto súvislosti potrebná aj rekonštrukcia frekventovanej štvorprúdovej cesty nad podchodom, s čím súvisela aj komplexná hydroizolácia podchodu z vonkajšej strany. Po obnove internátov sa v máji Prešovská univerzita pustila do rozsiahlej úpravy priestranstva pred budovou Vysokoškolského areálu. Projekt za viac ako 400-tisíc € mal zvýšiť funkčnosť a zlepšiť kvalitu mestského priestoru. V projekte sa počítalo aj s rozsiahlou výsadbou zelene. Pribudnúť malo takmer 80 stromov, vyše 1000 listnatých krov a popínaviek, 1000 trvaliek a tulipánov. Súčasťou realizovaných aktivít bol súbor opatrení na zníženie hluku prostredníctvom terénnych vĺn a výsadbou vzrastlej zelene, prirodzených krajinných prvkov ako kvetinové lúčne záhony, mestských prvkov drobnej architektúry a zazelenaním exponovaných miest. Nosným prvkom sadových úprav bolo „ozelenenie“ parkovacích miest. V areáli malo vzniknúť stromoradie lemujúce hlavný komunikačný ťah. Vytvoriť sa mali voľné trávnaté lúky, ktoré mali slúžiť pre oddych študentov počas prestávok. Finančné náklady celého projektu vo výške viac ako 407-tisíc € boli tvorené kombináciou zdrojov EÚ
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3