Kronika mesta Prešov rok 2020
Kronika mesta Prešov 2020 47 3. STAVEBNÍCTVO, URBANIZMUS, BÝVANIE V januári bola ďalšou z obnovených materských škôl v Prešove MŠ na Sládkovičovej ulici. Rekonštrukcia stála 140 tisíc € a mesto ju financovalo z vlastných zdrojov. Dôvodom na rekonštrukciu nebol len technický stav objektu, ale aj rozširovanie kapacity materskej školy. Zrekonštruovali sa všetky funkčné časti interiéru. V budove bol zriadený sklad potravín, kancelária a denná miestnosť. Výstavbou sa podarilo získať aj ďalšie kapacity v kuchyni, jedálni a WC pre zamestnancov aj pre deti. V budove škôlky boli osadené aj nové interiérové dvere vo vytypovaných miestnostiach, pribudli nové obklady a dlažby v hygienických zariadeniach, nové podlahové krytiny a nové omietky. Obnovou prešli aj zdravotechnika, vzduchotechnika, rozvody, ústredné vykurovanie a kanalizačná prípojka. MŠ Sládkovičova bola škôlka rodinného typu a bola jediným zariadením v meste s vyučovacím jazykom ukrajinským. Radnica predložila na mimoriadnom zasadnutí zastupiteľstva 20. januára novelizáciu všeobecne záväzného nariadenia o parkovacej politike v meste Prešov. Na tomto mimoriadnom zastupiteľstve mali napraviť legislatívnu chybu, keďže sa zabudlo na prechodné ustanovenia medzi starým a novelizovaným nariadením z roku 2019. Vyberanie parkovného v centre mesta aktuálne zabezpečovala mestská firma Prešov Real, ktorej podľa schválených zmien z roku 2019 končilo prevádzkovanie parkovísk 30. júna 2020. Účinnosť novelizovaného nariadenia sa začínala od 1. júla 2020 a parkoviská tak mali prejsť pod správu mesta. Podmienkou zavedenia nových pravidiel do praxe bolo aj to, že minimálne 150 dní predtým musí prevádzkovateľ parkovísk vydať prevádzkový poriadok. Mesto ho však môže vydať, až keď bude platné zmenené VZN, teda na začiatku júla, kedy sa stane oficiálne prevádzkovateľom. Ak ostane tento právny stav, tak by nastala situácia, že Prešov Real už nebude môcť vyberať parkovné. Zároveň by platilo, že nový prevádzkovateľ parkovísk, teda mesto Prešov, bude môcť parkovné začať vyberať až po schválení prevádzkového poriadku zastupiteľstvom a od toho momentu musí uplynúť schválená lehota. Vyberať parkovné bolo možné až po 150-dňovej lehote. To znamená, že za ideálnych podmienok by to bolo možné až od 1. 12. 2020. Predpokladaný výpadok vo výnosoch mesta v prípade neschválenia zmeny VZN sa odhadoval na čiastku okolo 200-tisíc €. Poslanci teda dostali na stôl novelu nariadenia, kde boli navrhnuté viaceré úpravy už schváleného nariadenia. Navrhnuté boli však aj ďalšie zmeny, napríklad, že prevádzkovateľom parkovísk bude právnická osoba založená alebo zriadená mestom Prešov, lehoty účinnosti niektorých ustanovení, prerozdelenie výnosov, ale aj doplnenie názvov ulíc a popisných čísel. Podľa poslanca Miroslava Benka (Smer-SD) bola novelizácia neprehľadná pre občana, podľa neho malo byť nariadenie vydané jasne a zrozumiteľne. Poslanci neschválili Benkov návrh na vypracovanie nového nariadenia, neprešiel ani protinávrh novelizácie a nakoniec neschválili ani pôvodný návrh radnice. Schválené bolo iba prekontrolovanie ulíc a orientačných čísel v zónach regulovaného parkovania. Podľa primátorky Andrey Turčanovej (KDH), keďže neprešiel pôvodný ani pozmeňujúci návrh, znamenalo to, že od prvého júla môže byť v meste chaos, lebo nebude mať kto vyberať peniaze za parkovanie. Podľa primátorky tento stav mal trvať dovtedy, kým sa „zastupiteľstvo nezjednotí a neprijme racionálny návrh, ktorý problém vyrieši. Podľa nej poslanci mohli vyriešiť situáciu zmenou lehoty vydania prevádzkového poriadku alebo schváliť pôvodný návrh, aby prešlo parkovanie na spoločnosť Prešov Real aj po 1. júli 2020. Mesto Prešov sa spolu s PSK pustili do stavby futbalového štadióna a založili na to v roku 2016 spoločnosť Futbal Tatran Aréna, ktorá bola poverená realizáciou tohto diela. V spoločnosti FTA mal PSK 49 % majetkový podiel, zvyšných 51 % patrilo mestu Prešov. V januári 2018 sa začalo s búraním časti tribúny starého štadióna, dokončovala sa projektová dokumentácia a pripravovalo verejné obstarávanie. Počas dvoch rokov sa procesy so stavebnými povoleniami naťahovali najmä pre odvolania a rôzne námietky účastníkov konania. Zároveň sa pracovalo aj na znížení ceny naprojektovaného štadióna z 19,5 milióna € vypustením podzemných garáží. Odhadovaná cena sa napokon znížila na 13,5 milióna €. Na konci roka 2018 bola vypísaná verejná súťaž na zhotoviteľa, ale pre námietky úrad rozhodol až v auguste 2019, keď nariadil súťaž zrušiť. Následne sa spoločnosť FTA
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3