Kronika mesta Prešov rok 2020

Kronika mesta Prešov 2020 19 Materskej školy na Hviezdoslavovej dlhé roky a vysvetlila, ako postupovali. Podľa primátorky bola podaná žiadosť na jej rozšírenie ešte pred oznámením hygienikov, že ju musia zatvoriť. Východiskom malo byť buď zrušenie Materskej školy na Hviezdoslavovej alebo zriadenie elokovaného pracoviska. Poslanci však zrušenie škôlky odmietli odsúhlasiť, tvrdili, že ak sa takéto rozhodnutie prijme, už sa nikdy opätovne nezaradí do siete škôl. V návrhu však požiadali predkladateľa pripraviť materiál o prerušení činnosti materskej školy s možnosťou zriadenia elokovaného pracoviska. Mesto malo začať hľadať náhradné priestory. Mesto Prešov od 18. septembra sprísnilo bezpečnostné opatrenia na všetkých pracoviskách mestského úradu. Išlo o prevenciu pred šírením ochorenia COVID-19. Poverení pracovníci všetkým návštevníkom Mestského úradu v Prešove pri vstupe do budovy opäť merali telesnú teplotu. Do budovy Klientskeho centra na Jarkovej ulici 26 mohli vchádzať maximálne štyri osoby naraz. Jednotlivé odbory mestského úradu mohli prijímať verejnosť len počas stránkových hodín. Pre všetkých návštevníkov naďalej platila povinnosť mať prekrytú tvár rúškom a dezinfikovať si pri vstupe do budovy ruky. Zároveň odporúčali priniesť si so sebou vlastné pero. Sprísnené opatrenia sa dotkli aj oboch zariadení pre seniorov v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta, kde platil od piatku zákaz všetkých návštev. Zákaz platil do 30. septembra. V rámci I. etapy projektu „DPMP, Modernizácia vozového parku trolejbusov v Prešove" nakúpil DPMP 15 trolejbusov, päť štandardných a desať kĺbových. Tie stáli spolu takmer 7,9 milióna €. Dopravný podnik na to získal z eurofondov 7,5 milióna € a zvyšných takmer 400 tisíc € doplatil z vlastných zdrojov. Riadiaci orgán Operačného programu integrovaná infraštruktúra však uplatnil na proces verejného obstarávania zákazky finančnú opravu vo výške 5 % z poskytnutého nenávratného finančného príspevku, čo predstavovalo sumu vo výške 375 071,10 €. Na chybu vo verejnom obstarávaní upozornila až siedma kontrola počas auditu Európskej komisie. Súťažné podklady a samotný proces verejného obstarávania prešiel postupne šiestimi kontrolami Riadiaceho orgánu Operačného programu integrovaná infraštruktúra, z toho 2 kontroly sa uskutočnili ešte pred podpisom zmluvy s víťazným uchádzačom, 4 kontroly prebehli po podpise zmluvy. Projekt bol riadne zúčtovaný a prešiel kontrolou auditu Ministerstva financií SR. Ani jedna z kontrol žiadnu chybu nekonštatovala. Až v novembri 2019 riadiaci orgán operačného programu oznámil, že na základe ďalšej kontroly (audit Európskej komisie) konštatuje pochybenie v procese verejného obstarávania a uplatňuje spomínanú finančnú opravu vo výške 5 %. Audítori Európskej komisie vyčítali dopravnému podniku, že v súťažných podkladoch verejného obstarávania sa nachádzala diskriminačná podmienka v technických špecifikáciách s odkazom na konkrétnu firmu výrobcu, bez toho, aby bol použitý aj výraz “alebo ekvivalentné”. Konkrétne išlo o zadefinovanie tarifného a informačného systému od firmy R&G Mielec, keďže všetky vozidlá Dopravného podniku mesta Prešov fungovali práve na tomto systéme. Vo vozidlách boli inštalované hardvérové zariadenia, ako palubný počítač, označovače lístkov, informačné tabule na vozidlách s nasledujúcimi zastávkami, zaznamenávanie GPS signálu a podobne, ktoré boli softvérovo prepojené aj s celým systémom dopravného podniku. V každom meste dopravný podnik využíval jeden typ informačného a tarifného systému. Pri verejnom obstarávaní išlo o položku v cene podľa odhadu za maximálne 1500 € na jeden trolejbus. Dopravný podnik sa aj v odvolaní voči korekcii bránil, že chcel využiť označovače a palubný počítač zo starých autobusov, a nie je možné použiť nič ekvivalentné, ale presne taký istý protikus. Toto odvolanie však bolo zamietnuté. Dopravný podnik musel teda vrátiť sumu 375 tisíc € a súhlas na vyplatenie tejto čiastky udelili aj 24. septembra poslanci prešovského zastupiteľstva. Rovnako v uznesení schválili, aby si sumu vymáhal dopravný podnik od externej spoločnosti Process Management, ktorá spolupracovala s podnikom pri verejnom obstarávaní. Či išlo o chybu na strane dopravného podniku alebo firmy sa stále preverovalo. Podľa vyjadrenia externej spoločnosti si pochybenia neboli vedomí. Dopravný podnik mal zaplatiť prvú splátku ešte v roku 2022. Mesto Prešov chcelo rozdeliť na podporu kultúrnej a sociálnej oblasti v rámci dotácií celkovo 42 500 €. Pôvodne na obe oblasti mala byť určená dvojnásobná suma. Následkom pandémie koronavírusu však celkovú sumu určenú na dotácie skrátili. O prerozdelení financií rozhodli mestskí poslanci 24. septembra na svojom rokovaní. Ako uviedol vedúci odboru školstva, kultúry a cestovného ruchu

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3