Kronika mesta Prešov rok 2020
Kronika mesta Prešov 2020 12 Akčný plán na roky 2018 – 2020 bol hlavnou témou pracovného stretnutia, ktoré sa uskutočnilo začiatkom januára na pôde Mestského úradu v Prešove. Otvorila ho Mária Humeníková, vedúca Odboru služieb pre občanov. Zástupcovia pracovných skupín pre jednotlivé oblasti Komunitného plánu sociálnych služieb, poslanci MsZ mesta Prešov, zástupcovia verejných i neverejných poskytovateľov, ktorí sa zúčastnili na stretnuti, aktívne vstupovali do procesu realizáciou stanovených opatrení a predkladaním návrhov na zlepšenie sociálnej politiky v meste. Stretnutie sa uskutočnilo za aktívnej účasti Mareka Ilenina, člena komisie MsZ mesta Prešov pre sociálnu a bytovú oblasť a podpredsedníčky komisie a poslankyne MsZ mesta Prešov Svetlany Pavlovičovej, ktorá prítomných informovala o aktivitách komisie, ktoré boli v súlade so strategickými dokumentmi a zároveň v súlade s rozvojom sociálnej pomoci v meste. Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši 20. januára osobne ocenil náčelníka Mestskej polície v Prešove Jána Andrejka, za jeho dlhoročnú iniciatívu v oblasti sociálneho zabezpečenia mestských policajtov. Venoval mu plaketu so symbolom štátnosti Slovenska. Raši sa náčelníkovi poďakoval za jeho intervenciu z pozície prezidenta Združenia mestských a obecných polícií pri presadzovaní výsluhového dôchodku pre mestských a obecných policajtov. Bez zmeny zákona by totiž museli mestskí policajti pracovať o 8 rokov dlhšie. Ján Andrejko prijal ocenenie a zdôraznil, že zmenou legislatívy sa podarilo zabezpečiť lepšie postavenie pre zamestnancov mesta, ku ktorým patria aj mestskí policajti. Zastupiteľstvo mesta Prešov sa na svojom zasadnutí 19. februára zaoberalo aj informatívnou správou o stave objektov vo vlastníctve mesta. Po nešťastnej udalosti padnutého zábradlia na sídlisku Šváby dala primátorka Andrea Turčanová spracovať správu o stave budov v meste Prešov. Prvá časť materiálu vymenúvala tie, ktoré potrebovali okamžité riešenie alebo aspoň začatie procesov na prípravu opravy. Medzi nimi sa nachádzala napríklad rampa a padnuté zábradlie na sídlisku Šváby, zatekanie predstaničného priestoru, odvodnenie komunikácie na ulici Za Kalváriou, most Škultétyho či hradobný múr na Kmeťovom stromoradí a ďalšie objekty. Odhadované náklady na kompletné opravy len tejto časti sa pohybovali vo výške osem miliónov €. Súčasťou materiálu bola aj zmena rozpočtu, kde boli v tabuľke zoškrtané bežné a kapitálové výdavky z rôznych programov schváleného rozpočtu. O konkrétnostiach, odkiaľ sa išlo škrtnúť 800-tisíc €, poslanci nevedeli a materiál bol predložený poslancom na poslednú chvíľu. Peniaze sa podľa tabuľky mali rozdeliť do dvoch položiek – 450-tisíc € na „Dopravný projekt“ a 350-tisíc na elimináciu stavov ohrozujúcich prevádzku objektov vo vlastníctve mesta. Ani po začatí zastupiteľstva poslanci zo žiadneho z klubov nevedeli, čo sa za položkou dopravný projekt skrýva a nasledovala asi hodinová pauza na poradu. Poslanci následne v rozprave kritizovali, že materiál sa k nim dostal na poslednú chvíľu. Primátorka Andrea Turčanová (KDH) sa za takéto predloženie návrhu zo strany úradu poslancom ospravedlnila, keďže bol pripravený na poslednú chvíľu. Ako neskôr poslancom vysvetlil druhý viceprimátor Pavol Neupauer (KDH), peniaze boli určené na výmenu cestnej svetelnej signalizácie. Aj keď radnica zápasila so zlým stavom viacerých objektov, peniaze na výmenu cestnej svetelnej signalizácie potrebovala zohnať taktiež. Prešov by inak mohol prísť o milióny €, ktoré dostal na nákup vozidiel MHD. Vo februári bola uplatnená opcia na nákup desiatich trolejbusov za vyše 5,1 milióna € bez DPH. Podmienkou nákupu 15 trolejbusov s opciou na ďalších 10 kusov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra bolo zavedenie opatrení preferencie MHD vozidiel do roku 2021. Týmto rozpočtovým opatrením sa malo prispieť k plneniu podmienok Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, preferencia MHD. Zároveň sa malo začať s obnovou nevyhovujúceho stavu cestnej svetelnej signalizácie. Takže peniaze z balíka pod názvom „Dopravný projekt“ boli určené na modernizáciu CSS a preferenciu MHD. Zavedenie preferencie MHD by v praxi znamenalo, že v prípade priblíženia vozidiel MHD ku svetelným križovatkám systém optimálne nastaví, aby prešli križovatkou bez zbytočného zdržania. Cestujúci v mestskej hromadnej doprave by tak mali byť na semaforoch zvýhodnení oproti tým v osobných autách. Poslanci nakoniec schválili návrh Juraja Hudáča (Smer-SD), že radnica predloží zmenu rozpočtu, týkajúcu sa havarijných stavov na najbližšie zastupiteľstvo. Mesto navrhovalo prioritne riešiť opravu týchto objektov: Oprava padnutého zábradlia na sídlisku Šváby – 90-tisíc €, zatekajúci podchod spolu s opravou vozovky – 800-tisíc €, odvodnenie komunikácie na ulici Za Kalváriou – 900-tisíc €, oprava
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3