Kronika mesta Prešov rok 2020
Kronika mesta Prešov 2020 108 upozorniť na tých, ktorí svoju nenahraditeľnú prácu pre slovenské divadlo odvádzali mimo svetiel rámp a bez potlesku divákov. V roku 2020 sa výbor Slovenského centra AICT rozhodol cenu udeliť v zmysle štatútu tejto ceny až dvom laureátom, s prihliadnutím na výnimočnosť Roku slovenského divadla 2020. Karol Horák získal ocenenie za dlhoročnú pedagogickú prácu spätú s divadelnou tvorbou v Študentskom divadle Prešovskej univerzity a divadelnou prácou na Akademickom Prešove, Súťaži amatérskej umeleckej tvorby vysokoškolákov Slovenska. A v neposlednom rade za podnetnú divadelnovednú činnosť, v rámci ktorej v roku 2020 vyšiel šiesty diel zborníka Kontexty alternatívneho divadla a publikácia Horák - Polák (Hovory o divadle). Karolovi Horákovi bola cena odovzdaná 12. októbra v rámci otváracieho predstavenia Akademického Prešova. V poradí 11. ročník prešovského filmového festivalu POCITY FILM 2020 priniesol v piatich sekciách (Naše Pocity, Pocity zo sveta, Pocity susedov: Česko, Pocity deťom a Ozveny Febiofestu) predovšetkým výber kvalitnej svetovej aj domácej kinematografie. Okrem toho umožnil stretnutia s filmovými osobnosťami a špeciálne ukončenie festivalu v podobe prepojenia filmu PUNK JE HNED! a živej hudobnej improvizácie Davida Kollara, Prešovčana oceneného Slnkom v sieti za najlepšiu hudbu k filmu za rok 2019. Festival sa konal od 8. do 13. októbra. Z dôvodu reštrikcií uvalených na organizovanie kultúrnych podujatí sa festival niesol v komornej atmosfére. Aktuálne nariadenia povoľovali v kine maximálne 50 divákov, takisto platil zákaz konzumácie jedla či nápojov na podujatiach. Pôvodne sa mal festival odohrávať aj v Sklade hudby Stromoradie a v malej sále Panorámka v kine Scala. Z dôvodu bezpečnosti sa festival konal výhradne vo veľkých premietacích sálach. Zo siedmich festivalových dní sa festival skrátil napokon na šesť. Diváci mali možnosť vidieť celkovo 19 vybraných dlhometrážnych filmov rozdelených do piatich sekcií. Obmedzenia výrazne zredukovali osobnú účasť filmových tvorcov. Divadlo Alexandra Duchnoviča v Prešove uviedlo ešte pred začiatkom sprísnených epidemiologických opatrení a uzavretím divadiel druhú premiéru aktuálnej 75. divadelnej sezóny. Bola ňou komédia Aj múdry schybí z pera ruského autora Alexandra Nikolajeviča Ostrovského, ktorý bol tvorcom satirických komédií. Prvá premiéra hry bola 14. októbra na veľkej scéne Divadla Alexandra Duchnoviča za dodržania všetkých platných opatrení. Ako uviedol režisér Matúš Oľha, hra bola napísaná už pred 150 rokmi, no aktuálna bola doteraz. Ukazovala podľa neho obraz odľudštených vzťahov, ktoré boli komplikované aj v dnešnej spoločnosti. Zároveň poukazovala na honbu ľudí za peniazmi bez ohľadu na stratu základných ľudských vlastností. V hre sa predstavil takmer celý divadelný súbor DAD, zahralo si 13 hercov. Na novej hre pracovali od februára, následne skúšanie prerušila epidemiologická situácia. K skúšaniu sa tak vrátili v polovici augusta. Hlavnú rolu Glumova, mladého autora pamfletov, si zahral Ladislav Ladomirjak. Divadlo Jonáša Záborského uviedlo 11. decembra premiéru muzikálu Jesus Christ Superstar autorov Andrewa Lloyda Webbera a Tima Ricea v réžii Michala Náhlíka. Bol to muzikál, ktorý vznikal v anglosaskom prostredí a mal premiéru pred 50 rokmi. Muzikál sa skúšal pre koronavírus viac ako pol roka. To najväčšie úsilie bolo podľa režiséra na Júliusovi Selčanovi, Viliamovi Mikulovi ako choreografovi a samozrejme samotných umelcoch. Divadlo malo v obsadení dvoch Ježišov a tri Márie Magdalény. Ježiša Krista stvárnili Filip Lenárth a Tomáš Diro. V orchestri účinkovalo 12 ľudí a desať bolo v speváckom zbore. Ako povedal dirigent Selčan, muzikál Jesus Christ Superstar bol jeho životnou výzvou. Opatrenia, ktoré v tom čase platili dovoľovali hrať len pre polovicu divákov v sále, čo bolo viac ako 320 ľudí. Za normálnych okolností by ich v divadle bolo takmer 650. Takže dve premiéry boli v podstate ako jedna. 18. decembra , tesne pred sprísnením opatrení, stihlo Divadlo Alexandra Duchnoviča v Prešove predstaviť v ukrajinskom jazyku premiéru hry Mirandolina, ktorá vychádzala z predlohy talianskeho autora Carla Goldoniho. Carlo Goldoni bol v osemnástom storočí autorom viacerých komédií. Divadlo Alexandra Duchnoviča z jednej z nich vychádzalo, no úplne sa jej nedržalo. Dokonca z nej vypustilo hlavnú postavu. Divadlo totiž do hry vnieslo aj dielo Moliéra a napokon jej hlavnou postavou bol Skapen - sluha manipulátor. Pre viacerých mladých hercov to bola prvá skúsenosť s ukrajinčinou. Museli sa s tým popasovať. Na premiéru napokon prišlo asi dvadsať ľudí. Riaditeľ divadla hovoril, že ho to nesklamalo, keďže ich divákmi boli hlavne starší ľudia a tí ostali kvôli epidémii radšej doma.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3