Kronika mesta Prešov rok 2019
Kronika mesta Prešov 2019 65 napojenie na prvú etapu severného obchvatu medzi Prešovom a Veľkým Šarišom. Súčasťou stavby mal byť aj tunel Okruhliak. Kým ministerstvo dopravy a NDS presadzovali variant v plnom profile, teda štyroch pruhov, Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií prehodnocoval jeho efektívnosť na základe analýz nákladov a prínosov. K definitívnemu rozhodnutiu zrejme pomohol aj Masterplan dopravy mesta Prešov, ktorý priniesol dáta o doprave v krajskom meste. Podľa tohto strategického dokumentu by polovičný profil nebol postačujúci. Útvar Hodnoty za peniaze sa následne rozhodoval na základe ekonomických analýz. Na tento úsek mala NDS už vydané právoplatné územné rozhodnutie a spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie na plný profil. Na Volgogradskej ulici pri nákupnom stredisku Družba na Sídlisku III v Prešove pribudli v októbri nové semafory. Pôvodné semafory na jednom z hlavných ťahov definitívne doslúžili a nebolo možné ich opraviť. Keďže išlo o frekventovanú cestu, samotný priechod pre chodcov by tu nepostačoval. Mesto sa preto rozhodlo pre inštaláciu novej svetelnej signalizácie, a zároveň tak vyhovelo aj požiadavkám zo strany obyvateľov. Cez hlavnú cestu totiž denne prechádzalo stovky chodcov a taktiež zdravotne znevýhodnení obyvatelia z neďalekého centra sociálnych služieb. Semafory ľuďom výrazne uľahčili prechod cez cestu najmä v čase dopravných špičiek vďaka zabudovaným dopytovým tlačidlám pre chodcov. Navyše boli vybavené modernou zvukovou signalizáciou pre zrakovo postihnuté osoby. Mesto v októbri spustilo aj verejné obstarávanie na spracovanie dokumentácie pre projekt Modernizácia cestnej dopravnej signalizácie pre potreby preferencie mestskej hromadnej dopravy na križovatkách v meste Prešov s centrálnym dispečingom. Dokumentácia mala zahŕňať technické riešenie projektu, finančné náklady a časový harmonogram realizácie. Okrem preferencie vozidiel MHD modernizácia mala zabezpečiť aj vzájomnú koordináciu križovatiek. Predpokladaná hodnota zákazky, stanovená na základe prieskumu trhu, bola vyše 53 600 € bez DPH. V Prešove sa nachádzalo 25 svetelných križovatiek a 11 semaforov umiestnených na priechodoch pre chodcov. V centre Prešova pribúdali v novembri pevné zábrany. Podľa mesta bolo cieľom vrátiť pešiu zónu chodcom. Zábrany postupne umiestňovali na uliciach Tkáčska, Svätoplukova, Metodova, Floriánova, Ku Kumštu a Kováčska, a to podľa odsúhlaseného dopravného značenia. Do pešej zóny je povolený vjazd len vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka. Povolanie na vjazd do pešej zóny môže vydať mesto len na základe žiadosti. Prestavbu najväčšej križovatky bol 18. novembra skontrolovať minister dopravy a výstavby Arpád Érsek, ktorý sa informoval aj o stave prác na rozostavanej prešovskej diaľnici Dl, ktoré pokračovali bez meškania. Ako povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek, križovatka na Levočskej ulici v Prešove bola neslávne známa pre kolóny, ktoré sa denne vytvárali v dôsledku zúženia cesty na moste cez rieku. Keďže išlo o jeden z dôležitý ťahov cez Prešov ďalej na východ, bolo nevyhnutné investovať zdroje do zlepšenia parametrov tejto cesty. Ako ďalej zdôraznil minister, kým nebude hotový celý úsek rýchlostnej cesty R4 až po Kapušany, pomôžu dopravu v meste zlepšiť aj tieto opatrenia na už existujúcej ceste. Rekonštrukcia križovatky I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru bola financovaná za 7 miliónov € ako jeden z projektov operačného programu Integrovaná infraštruktúra. V rámci výstavby sa cesta rozšírila o jeden pruh, ktorý bol posledným úzkym miestom na dôležitom štvorpruhovom prieťahu celým mestom. Rekonštruoval sa aj most, ktorý bol súčasťou križovatky. Projekt sa uskutočňoval za plnej prevádzky s dopravnými obmedzeniami a stavba mala byť hotová v rámci termínu do konca novembra. V Prešove boli v posledných mesiacoch s podporou fondov EÚ zrekonštruované aj ďalšie dve križovatky, a to I/20 Solivarská a križovatka I/20 a III/3450 ul. Rusínska - Ul. gen. Svobodu. Minister Arpád Érsek skontroloval aj stav prác na stavbe juhozápadného diaľničného obchvatu mesta Prešov. Práce išli podľa harmonogramu a dodávateľ deklaroval dokončenie diaľnice v júni 2021.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3