Kronika mesta Prešov rok 2019

Kronika mesta Prešov 2019 62 4. DOPRAVA Stavebné práce na diaľnici D1 Prešov-západ, Prešov- juh napredovali podľa harmonogramu. V marci sa o tom presvedčil aj minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. Netajil spokojnosť so zhotoviteľom aj postupom prác. Juhozápadný úsek diaľnice mal ukončený archeologický a pyrotechnický prieskum, takmer hotové boli preložky inžinierskych sietí a demolačné práce. Tunel Prešov mal mať dve rúry a dĺžku 2,24 km. Tunel mal byť dvojrúrový s jednosmernou premávkou v každej rúre. Ako sa vyjadril minister, táto stavba bola jedna z tých, ktorú osobne otváral rád. Nemusel tu riešiť žiadne problémy, pretože sa dodržiaval plán aj rozpočet. Poznamenal tiež, že na stavbe diaľnice sa môže prihodiť všeličo, veď v Prešove sa budovala aj najväčšia križovatka na Slovensku, ale bol presvedčený, že stavba bude odovzdaná v júni 2021. Ako informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin, okrem prác na tuneli sa práve pracuje na oporných a zárubových múroch. Zakladanie mostov bolo takmer ukončené. Na väčšine mostov boli uložené piliere a opory. Zemné práce boli ukončené na 75 %. Pri pyrotechnickom prieskume odborníci na stavbe našli muníciu, vrátane 14 delostreleckých granátov, ďalej dve protipechotné míny, 20 rozbušiek, dve reaktívne strely Kaťuša a dve letecké bomby. Aj archeologický prieskum bol zaujímavý, odhalil nálezy, ktoré spadali do bukovohorskej kultúry, teda do strednej až mladšej doby bronzovej a najmladšie nálezy boli z obdobia 11. - 13. storočia. Rekonštrukcia križovatky ulíc Armádneho generála L. Svobodu – Pod Táborom a Jurkovičova bola na konci mája ukončená a vodiči ňou tak už mohli prejsť bez dopravných obmedzení. V rámci tejto rekonštrukcie sa doplnil samostatný pruh pre odbočenie vľavo a opravili sa aj jednotlivé komunikácie. Pribudla cestná svetelná signalizácia, ktorá umožnila plynulejšie, prehľadnejšie, no najmä bezpečnejšie odbočovanie vozidiel z hlavnej do vedľajších ulíc a naopak. Priechod pre chodcov a cyklistov bol vďaka tejto svetelnej signalizácii takisto oveľa bezpečnejší. Rekonštrukciu križovatky ocenili aj rodičia, ktorí vozili svoje deti do Základnej školy na Šrobárovej ulici. Pre zvýšený pohyb vozidiel bolo totiž pre nich odbočovanie často komplikované a nebezpečné. Nezabudlo sa ani na parkoviská. V tejto lokalite pribudlo celkom 37 nových parkovacích miest, z toho 7 pred areálom ZŠ Šrobárova. Pribudli tiež chodníky pre vyššiu bezpečnosť a rozšírilo sa aj verejné osvetlenie. Rekonštrukcia zahŕňala aj vytvorenie mini okružnej križovatky v mieste jestvujúcej križovatky ulíc Jurkovičova a Šrobárova pre lepšie otáčanie osobných áut. Rekonštrukčné práce realizovala firma Doprastav, a.s. Celkové náklady boli v objeme 1 363 227,65 € vrátane DPH. O tri mesiace skôr oproti harmonogramu bol 10. júna prerazený tunel Prešov, ktorý bol súčasťou diaľnice D1. Stavba išla podľa plánu a celý úsek diaľnice sa mal dokončiť v zmluvnom termíne o dva roky. Na razení tunela, ktorý bol súbežne razený na štyroch čelbách, sa podieľalo 240 pracovníkov v nepretržitej prevádzke od konca júla 2018. Minister Érsek zdôraznil, že je rád, že stavba prešovského tunela, ako aj celého obchvatu, ide podľa plánu. Záleží mu na tom, aby nemala meškanie, lebo išlo o dôležitú cestu pre miestnych obyvateľov a zároveň úsek najdôležitejšej diaľnice na Slovensku. Vedel, že ľudí v Prešove zaujíma aj severný obchvat a pokračovanie R4 smerom na poľské hranice. Toto boli projekty, na ktorých ministerstvo robilo a chceli ich spustiť hneď, ako bude všetko pripravené. Východ Slovenska bol z pohľadu rozvoja dopravnej infraštruktúry v minulosti zanedbávaný a teraz sa to dobiehalo. Tunel Prešov mal byť dlhý 2244 m s jednosmernou premávkou v každej z dvoch rúr. Navrhovaná rýchlosť v tuneli bola 100 km za hodinu. Okrem tunela postupovali práce aj na ďalších objektoch stavby. Po dobudovaní mal byť úsek D1 Prešov-západ - Prešov-juh dlhý 7,87 km a motoristom mal slúžiť od leta 2021. Úsek diaľnice D1 Prešov západ - Prešov-juh bol priamym pokračovaním úseku D1 Svinia Prešov-západ, ktorý už bol v prevádzke. V križovatke Prešov-juh bola diaľnica napojená na existujúcu diaľnicu D1 Prešov - Budimír. Diaľnica D1 mala tvoriť západný obchvat mesta Prešov a rýchlostná cesta R4 severný obchvat mesta Prešov. Tieto komunikácie boli navzájom prepojené v mimoúrovňovej križovatke Prešov-západ. Mesto Prešov si dalo vypracovať strategický dokument v oblasti dopravy. Stratégia udržateľnej mobility alebo Masterplan stál 687 840 € s DPH a bol financovaný z eurofondov v rámci Operačného

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3