Kronika mesta Prešov rok 2019
Kronika mesta Prešov 2019 57 neboli a vytvorenie násypov, ktoré boli potrebné k tomu, aby cyklotrasa nebola vo vzduchu. Ona bola naprojektovaná do vzduchu. Bez týchto prác by stavba nebola funkčná a nedala sa odovzdať, ukončiť a ani užívať. Podľa slov Olejníka, bola každá zmena odsúhlasená mestom a všetko bolo zdokumentované v stavebnom denníku. V istom časovom horizonte výstavby sa situácia natoľko vyostrila, že keď zhotovitelia prišli a pýtali sa na to, ako majú realizovať spevnené krajnice a z čoho ich majú spraviť, keď s tým projektant vo výkaze výmer neuvažoval, tak im bolo povedané, že si ich majú urobiť z čoho chcú. Situácia už bola taká, že sa nevedelo, kam z konopí, ale firma chcela stavbu z dôvodu rozpracovanosti dokončiť. Na každý jeden nárok, ktorý predložili, dostali pokyn od investora, čiže od mesta, čo bolo aj zdokumentované v stavebnom denníku. Nebola pravda, že stavba bola zastavená, čo tvrdili poslanci mestského zastupiteľstva. Bolo jasne a preukázateľné, že dva mesiace čakali, dokiaľ im mesto dá pokyn, ako realizovať násypy alebo akú niveletu cyklotrasy požadujú. Počas tohto prerušenia pracovali len na mostných objektoch, lebo bol ekonomický nezmysel každé dva týždne, keď sa nájde nejaký problém, stiahnuť ľudí zo stavby preč a potom ich vrátiť naspäť. Keď došlo k nezrovnalostiam, žiadali mesto o pokyn, ako majú postupovať ďalej. Tento pokyn dostali, aj s pečiatkou mesta, sú na ňom podpisy projektanta, ako aj človeka oprávneného zo strany mesta. Štefan Olejník ubezpečil zástupcov mesta, že sú ochotní poskytnúť súčinnosť hlavnému kontrolórovi, všetkým kontrolným orgánom i poslaneckým klubom, ktoré dostali materiály. Viac krát zdôraznil, že chcú byť transparentní a nič neskrývajú. Sieťovanie Prešova v rámci otázky cyklistickej infraštruktúry pokračovalo. Cyklochodník na Masarykovej, ktorý nahradil pôvodne namaľovanú čiaru vyznačujúcu priestor pre cyklistov bol v júli hotový. Viedol cez Rusínsku, Kuzmányho a pohodlne cez Masarykovu do centra mesta. Takto sa dokončil cyklochodník zo Sekčova priamo na Hlavnú. Cyklotrasa na Masarykovej ulici pritom viedla po oboch stranách ulice, prechádzala tiež popri existujúcom chodníku. Rovnako aj cez zastávku MHD či v bývalom odstavnom pruhu. Výstavba trvala rok. V rámci nej sa napríklad tiež presunula zastávka MHD Čierny most. Celkové náklady boli v objeme viac ako 230-tisíc €. Koncom júla odovzdal stavebník mestu ukončenú prvú etapu rekonštrukcie predstaničného priestoru, ktorý bol najvýznamnejším prestupným uzlom pre cestujúcich všetkými druhmi dopravy. V rámci tejto etapy zhotoviteľ zrekonštruoval zastávky Železničná stanica v oboch smeroch, podchod medzi železničnou a autobusovou stanicou a priestor medzi autobusovou stanicou a zastávkou v smere do mesta. Prístup do podchodu bol po novom riešený kombináciou schodov, eskalátorov a výťahov. Prístup na zastávku v smere na Sekčov - Šváby bol riešený dvojicou eskalátorov, výťahom z južnej strany a bezbariérovou rampou zo strany severnej. Rekonštrukciou prešlo prístupové schodisko z podchodu, ktoré od samotného podchodu delili presklené zasúvacie dvere s pohybovým senzorom. Pozitívnou novinkou bol výťah, ktorým sa dalo pohodlne dopraviť z podchodu na zastávku a naopak. Rekonštrukciou taktiež prešlo aj schodisko a bezbariérová rampa v priestore medzi zastávkou a autobusovou stanicou. V priestoroch podchodu bola vymenená pôvodná dlažba za novú v šedej farbe, taktiež pribudli nové obklady stien a pôvodný zdevastovaný „mriežkový strop“ nahradil sadrokartónový obklad. Všetky vstupy do podchodu boli vybavené presklenými posuvnými dverami s pohybovým senzorom. Obnova však nevyriešila starý problém a to zatekanie dažďovej vody cez strop. Stavbári sa však tomuto problému chceli ešte venovať a to po dokončení povrchových prác. Pri rekonštrukcii zastávok stavbári čelili mnohým komplikáciám. Od problémov s elektroinštaláciou až po prekážajúce trakčné stĺpy. Povrch zastávkových ník bol vytvorený liatym betónom, nástupné plochy tvorila vkusná a elegantná sivá dlažba, taktiež nechýbal kasselský obrubník, ktorý uľahčoval pristavenie vozidla k nástupnej ploche. Zastávky mali nové prestrešenie. Na zastávke v smere na Sekčov boli osadené sklenené výplne, ktoré zobrazovali cválajúce kone v prašnej ceste. Kone symbolizovali fakt, že Prešovčanov na okolí volajú „koňare“ a to nie náhodou. V meste bola dlhodobá tradícia chovu koní. Na zrekonštruovaných zastávkach pribudol aj nový mestský mobiliár, LED osvetlenie, cyklistický pruh s červeným asfaltom. Na bezpečnosť ľudí dohliadal nový kamerový systém. Cestovné lístky na MHD poskytovalo 10 nových automatov, vrátane Mikomatu s možnosťou bezkontaktnej platby kartou. O zlepšenie informovanosti cestujúcich sa postarali informačné displeje zobrazujúce reálne odchody spojov.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3