Kronika mesta Prešov rok 2019
Kronika mesta Prešov 2019 23 mesto Prešov. Súťažilo sa od 4. do 6. októbra v priestoroch SPŠ Elektrotechnická v Prešove. Hlavnou témou bolo použitie otvorených dát a datasetov mesta Prešov a ich využitie pre vytvorenie nenáročných aplikácií, ktoré mohli prispieť k lepšiemu životu občanov v meste. Organizátori pripravili pre účastníkov 13 možných zadaní, s ktorými sa potrápili v samostatných tímoch. Pre tri najlepšie tímy boli pripravené lákavé finančné ceny od 1000 do 3000 €. Porotcovia z rešpektovaných IT firiem hodnotili originalitu, tvorivosť, kreativitu, technickú náročnosť, relevanciu k téme, vyhotovenie funkčného prototypu, počet fungujúcich funkcií či kvalitu prezentácie. Celkovým víťazom sa stal Marek Gogoľ, absolvent SPŠ elektrotechnickej v Prešove, ktorý vyhral s projektom Kam PO. Marek si odniesol finančnú odmenu vo výške 3000 €. Jeho webová stránka mala pomôcť žiakom základných škôl vyriešiť dilemu, ktorú strednú školu si vybrať. Jeho funkčná webová stránka mapovala všetky stredné školy v Prešovskom kraji. Obsahovala aj ich hodnotenie, príbehy či dotazník, prostredníctvom ktorého mohol žiak zistiť svoje zameranie. Druhý ročník Šarišského hackathonu pripravilo mesto Prešov v spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom, Prešovskou univerzitou a Iniciatívou Catching-up Regions. Súčasťou trojdňového programu bola aj panelová diskusia na tému Udržateľný rozvoj mesta a regiónu v budove Evanjelického kolégia v Prešove, ktorú otvorili primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová, predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský a rektor Prešovskej univerzity v Prešove Peter Kónya. Pozvanie však prijali aj viaceré osobnosti z radov odbornej verejnosti. Mesto Prešov spustilo verejné obstarávanie na spracovanie dokumentácie pre projekt Modernizácia cestnej dopravnej signalizácie pre potreby preferencie mestskej hromadnej dopravy na križovatkách v meste Prešov s centrálnym dispečingom. Vo Vestníku verejných obstarávaní zverejnili výzvu 7. októbra a záujemcom dali len 7 pracovných dní na predkladanie ponúk. Dokumentácia, ktorú mali uchádzači za predpokladanú cenu 53 688 € spracovať, mala zahŕňať technické riešenie projektu, finančné náklady a časový harmonogram realizácie. Okrem preferencie vozidiel MHD modernizácia mala zabezpečiť aj vzájomnú koordináciu križovatiek. V Prešove sa v tom čase nachádzalo 25 svetelných križovatiek a 11 semaforov umiestnených na priechodoch pre chodcov. Na najfrekventovanejších z nich firma vykonávajúca údržbu svetelnej signalizácie v prvej polovici roka 2019 sprevádzkovala meranie hustoty premávky. Vďaka tomu malo mesto k dispozícii priemerné počty vozidiel, ktoré počas pracovného týždňa prúdili cez mesto Prešov. Najviac vyťažené boli kľúčové dopravné uzly Levočská - Sabinovská a Arm. Generála Svobodu - Rusínska, kde priemerná intenzita dopravy počas pracovného týždňa presahovala 58 tisíc vozidiel denne. V takzvaných špičkových dňoch cez tieto križovatky prešlo až 62 000 vozidiel. Merania ukázali, že prejazd mestom v smere od Vranova nad Topľou na Sabinov trvá v čase exponovaných popoludňajších hodín niekedy aj 25 až 30 minút. Okrem iného to bol aj dôsledok toho, že množstvo semaforov v Prešove zatiaľ fungovalo pomocou starších radičov od troch rôznych výrobcov, ktoré nebolo možné navzájom prepojiť a riadiť. Po štyroch mesiacoch sa podarilo vyriešiť situáciu v Dopravnom podniku. Poslanci ešte v júni rozhodli o zmene vedenia mestskej spoločnosti, firmu však naďalej viedol riaditeľ Peter Janus, ktorý bol vo funkcii 27 rokov. Ukázalo sa totiž, že má riadnu zamestnaneckú zmluvu a bez dohody nebude ľahké pracovný pomer ukončiť. Napokon po takmer štyroch mesiacoch sa obe strany dohodli. Michal Džupin, podpredseda predstavenstva, DPMP skonštatoval, že sa dohodli na čiastke 15 platov pre výkonného riaditeľa a ukončení pracovného pomeru k 31. októbru . Podľa viceprimátora Vladimíra Feľbabu sa radnica z toho poučila a riaditelia mestských firiem už budú mať takzvané manažérske zmluvy, v ktorých bude presne stanovené, kto ho odvoláva. Mestské zastupiteľstvo rozhodlo 6. novembra o prevode 12 pozemkov na PSK, ktorý bol investorom verejnoprospešnej stavby Solivarskej ulice. Každý pozemok bol teda za 1 €. Výstavbu mala zabezpečiť Správa a údržba ciest PSK. Zatiaľ bolo vydané právoplatné územné rozhodnutie, ale nie stavebné povolenie. Mesto teda svoj diel dohody splnilo. Solivarská ulica bola jednou z najzaťaženejších komunikácií, cez ktorú prechádzala aj tranzitná doprava. Zvýšenie počtu jazdných pruhov pomôže urýchliť dopravu. Mesto Prešov však malo ešte jeden záväzok a to zabezpečiť aj financovať preložku trolejovej siete na Solivarskej ulici. Predseda dopravnej komisie Rastislav Mochnacký pripomenul, že preložku siete treba dobre naplánovať, aby doprava v smere na Sekčov
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3