Kronika mesta Prešov rok 2019
Kronika mesta Prešov 2019 21 18. septembra sa konalo zasadnutie mestského zastupiteľstva. Kým poslanci rokovali, pred mestským úradom sa konal Pochod za šport v Prešove. Dav sa neskôr s piskotom a skandovaním presunul priamo na rokovanie mestského zastupiteľstva. Od primátorky Andrey Turčanovej žiadali ľudia odpovede na otázky ohľadne výstavby štadiónov a problémov s Cykloželezničkou, ktoré podľa nich pretrvávajú. Primátorka považovala kritiku za neoprávnenú. Od primátorky žiadali protestujúci zodpovedanie 16 otázok, ktoré podpísal protestujúci dav. Zároveň žiadali aj vyvodenie personálnej zodpovednosti. Po podpise otázok sa dav so skandovaním a piskotom presunul priamo do zasadacej miestnosti mestského úradu, kde prebiehalo rokovanie. Tam dostal hlavný organizátor protestu priestor pre príhovor a predniesol zastupiteľstvu a primátorke otázky. Po jeho vystúpení primátorka Andrea Turčanová pristúpila na ich požiadavku a sľúbila ich zodpovedať na stránke mesta v čo najkratšom čase. Rozvášnenému davu to však nestačilo a na zastupiteľstve začali niektorí jednotlivci na primátorku a poslancov pokrikovať. Napokon bez vážnejších incidentov dav odišiel z budovy mestského úradu. Po ich odchode odsúdili spôsob vyjadrenia nesúhlasu aj viacerí poslanci. V oficiálnom stanovisku, ktoré mesto vydalo ešte pred začiatkom samotného protestu, sa píše, že si vážia tradíciu športu v meste a chcú ju rozvíjať. Mesto odmietlo podľa neho nepodložené tvrdenia, ktoré poukazovali na nečinnosť a chybné kroky prešovskej radnice v súvislosti s opravou zimného štadióna. Vedenie mesta Prešov tvrdilo, že vykonalo od roku 2015 rad nevyhnutných opatrení spojených s obnovou športovísk. Takéto stavby však nebolo možné realizovať zo dňa na deň. Mesto tvrdilo, že finančne podporuje aj mládežnícke športové kategórie, opravilo viaceré telocvične a podarilo sa mu obnoviť aj velodróm, vďaka ktorému sa do Prešova vrátili majstrovstvá Slovenska v dráhovej cyklistike a organizujú sa tu aj preteky Grand Prix mesta Prešov s medzinárodnou účasťou. Aktuálnu situáciu vnímalo mesto veľmi citlivo a preto sa popri obnove veľkých športovísk snažilo vyvíjať aj ďalšie aktivity, ako napríklad prípravu výstavby tréningovej ľadovej plochy pri ZŠ Československej armády. Otázka okolo procesného a personálneho auditu bola jednou z tém diskusie na mestskom zastupiteľstve 18. septembra . Poslanec Miroslav Benko chcel vedieť z akých peňazí radnica za audit zaplatila 48-tisíc €. Poverená vedúca odboru financií a mestského majetku Martina Kolarčíková na to nevedela odpovedať, podotkla len, že asi z programu 2. Benko to však vedel, zistil, že suma pre českú agentúru, ktorá vykonávala audit bola uhradená z kapitoly určenej na stravovanie zamestnancov úradu. Podľa jeho slov sa v tabuľke na strane 14 sa uvádzalo, že išlo o presun sumy 56-tisíc € na špeciálne služby. Z toho sa zaplatil audit a výsledkom bolo, že plnenie výdavkov na stravovanie bolo k prvému polroku vyčerpané na 70 %. Martina Kolarčíková argumentovala, že z programu 2 sa môžu položky presúvať podľa aktuálnej potreby a nie je na tom nič čudné. Skôr je to bežná prax. Podľa Rudolfa Dupkalu bol audit totálna hlúposť. „Možno ste sa len chceli zbaviť niektorých nepohodlných pracovníkov. Budúcnosť neveští nič dobré a presun dvoch pracovníkov pod PKO vnímam tak, že riaditeľka Edita Hudáková je obeťou tohto auditu,“ argumentoval Dupkala. Na prvý pohľad sa totiž zdalo, že tento krok zaťaží rozpočet PKO. Niekdajší odbor kultúry úrad presunul pod PKO, ale bez peňazí. Až na tomto zastupiteľstve v rámci rozpočtového opatrenia presunuli 70-tisíc € na ich činnosť. Ako vysvetlila primátorka Andrea Turčanová, presun navrhli audítori, keďže riešili procesné úkony. Odbor kultúry odporučili pripojiť k PKO aj preto, aby sa kultúrne podujatia neorganizovali duplicitne. Viacerí poslanci sa zhodli v tom, že zmena organizačného poriadku na úrade neprinesie nič dobré. Naopak, podľa nich vyvoláva len chaos, lebo stratili prehľad o tom, ktorý úradník má konkrétne kompetencie. Usporiadanie referátov a odborov nepovažovali za najšťastnejšie, ale vraj život ukáže, či mali pravdu alebo sa mýlili. Padli však aj ostré kritické slová, podľa ktorých bol celý materiál z auditu hrôzostrašný, nehovoriac o tom, že na každej strane boli chyby. V správe nebolo uvedené, na ktorom referáte koľko ľudí pracuje, boli tam uvedené odbory, ktoré už vlastne neexistujú. Poslanci napokon vzali na vedomie informatívnu správu z auditu aj zmenu organizačného poriadku. Mestskí poslanci v Prešove prijali na svojom zastupiteľstve 18. septembra tretiu zmenu tohtoročného rozpočtu, ktorou navýšili v príjmovej aj výdavkovej časti o takmer 202-tisíc €. Celkový rozpočet mesta Prešov tým zvýšili na takmer 97,13 milióna €. Peniaze chceli investovať napríklad na opravy havarijných stavov škôl a financovanie zariadení pre seniorov. Ako uviedla Martina Kolarčíková, poverená riadením odboru financií a mestského majetku, v príjmovej oblasti išlo predovšetkým o dosiahnutie vyšších príjmov škôl a školských zariadení vo výške viac ako 124-tisíc €. Navýšené boli aj
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3