Kronika mesta Prešov rok 2017

Kronika mesta Prešov 2017 82 OSekoer, vo Fakultnej nemocnici J. A. Reimana. V priestoroch Galérie Abylimpiáda sa 13. marca uskutočnila vernisáž výstavy slovensko-maďarskej dvojice Ľubomír Kotrha a István Kelemen. Pokus o svetový rekord zavŕšila 14. marca v priestoroch Univerzitnej knižnice PU v Prešove výstava Miroslava Bartáka z Českej republiky a Ukrajinca Vladimíra Kazanevského. Sila viery vpísaná do ikony bol názov výstavy ikon v Krajskom múzeu v Rákociho paláci v Prešove, ktorá obsahovala vyše 50 ikon z dvoch súkromných zbierok Mirona Mihaliča a z OZ Ikony zo Žiliny. Výstava trvala od 16. marca do 30. mája. Prešovský fotograf Viktor Zamborský vystavoval prierez svojej vyše 30-ročnej tvorby v Galérii Átrium v Prešove. Výstava s názvom Objektívom života vznikla pri príležitosti jeho šesťdesiatky. Slávnostne ju otvoril 22. marca . Výber obsahoval 93 fotografií. Kurátor výstavy Milan Orszagh uviedol, že jednu časť tvoria prevažne fotografie so športovou tematikou, kde má viacero zaujímavých záberov z okresného kola "upršanej" poslednej Československej spartakiády v roku 1985. Druhá veľká skupina fotografií vznikla pod vodnou hladinou počas potápania v rôznych častiach sveta. Zamborský bol tiež zanieteným zberateľom fotoaparátov. Na svoj prvý, ktorý dostal ako školák pod vianočný stromček, si rád spomínal. Na jeho prvých fotkách bol dedo, ako rúbe drevo. Výstava v Galérii Átrium trvala do 31. mája. 1. apríla bol v Šarišskej galérii v Prešove otvorený 23. ročník medzinárodnej súťaže kresleného humoru na tému pivo Zlatý súdok 2017. Porota hodnotila 214 prác od 90 autorov z 29 krajín. Veľkú cenu (Grand prix) udelila porota Slobodanovi Butirovi z Chorvátska, 1. cenu získal Slawomir Makal z Poľska, 2. cenu Pavel Taussig z Nemecka, 3. cenu Ozan Ҫavdar z Turecka. Výstava trvala do 18. júna. Umením proti nenávisti bola jednodňová kolektívna výstava obrazov, fotografií, sôch a iných výtvarných diel, ktorú si mohla široká verejnosť pozrieť v južnom parku v centre Prešova. Diela boli sprístupnené 23. júna v kaviarni Libresso na Hlavnej ulici. Svoje diela tu vystavilo zhruba 20 autorov z celého Slovenska. Bol to umelecký protest zameraný na všetky formy nenávisti - rasizmus, xenofóbiu, homofóbiu, extrémizmus. V prešovskej Galérii Átrium vystavovala od 23. augusta štvorica ukrajinských výtvarníkov Volodymyr Kolesnykov ml., Maryna Rozuvanova, Igor Ielisieiev a Orest Tsyupko. Návštevníkom predstavili celkom okolo 70 svojich diel. Práce vznikli v období posledných dvoch rokov a neboli na Slovensku ešte nikde prezentované. Zaplnili nimi všetky výstavné priestory Átria. Maľby vznikli akrylom, olejom alebo kombinovanou technikou, námetovo prevažovala krajina a zátišie. Viaceré diela boli inšpirované na plenéroch. Vernisáž zastrešil honorárny konzul Ukrajiny na Slovensku Stanislav Obický. Výstava bola venovaná Dňu nezávislosti Ukrajiny. Výstavu Andrej Gaj 1932 – 2016 pripravila Šarišská galéria pri príležitosti nedožitých 85-tich narodenín umelca, vernisáž sa konala 14. septembra . Keďže jeho tvorba už pri príprave výstavy bola uzavretá, mohlo sa pristúpiť ku kompletnému preskúmaniu pozostalosti v jeho ateliéri a doplniť tak celkový obraz jeho diela. Takmer všetky vystavené obrazy boli z pozostalosti, len niekoľko málo kusov pochádzalo zo Šarišskej a z Východoslovenskej galérie v Košiciach. Po ukončení štúdií sa Gaj usadil v Prešove, kde sa pripojil k novovznikajúcej komunite umelcov, ktorí spoluurčovali podobu výtvarnej kultúry Prešova i východného Slovenska takmer do konca storočia. Ako každý mladý umelec, i Gaj prešiel obdobím, počas ktorého si vyskúšal rôzne výtvarno-estetické koncepcie a overil ich fungovanie. Andrej Gaj sa venoval komornej maľbe, monumentálno-dekoratívnej tvorbe, voľnej grafike, kresbe, ilustrácii, plagátu a tvorbe gobelínov, s čím mu obetavo pomáhala manželka. Podľa spomienok dcéry, akad. maliarky Anny Gajovej, každý deň maľoval aspoň trochu. Andrej Gaj bol jedným z posledných maliarov u nás, ktorí vyznávali modernistickú koncepciu obrazu. Gajove obrazy boli dielami, ktoré chceli sprostredkovať radosť zo života, navodiť sviatok každodennosti, životnú silu a optimizmus. Do expozície boli zaradené aj niektoré diela zo školského obdobia. Gajove obrazy vychádzajúce z medzivojnovej moderny spoluvytvárali mapu výtvarného umenia východného Slovenska a boli jeho trvalým obohatením. Retrospektívna výstava trvala do 5. novembra.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3