Kronika mesta Prešov rok 2017
Kronika mesta Prešov 2017 51 cesty Škultétyho - ZVL. Ako informoval minister dopravy Á. Érsek, výstavba severného obchvatu Prešova bola v príprave. Prvá časť stavby mala vydané stavebné povolenie, ministerstvo ale čakalo na merania hustoty dopravy. Hovorilo sa o uvoľnení dlhovej brzdy, vďaka čomu sa mohli uvoľniť finančné prostriedky. Podľa Jozefa Barana, predsedu občianskeho združenia Lepší Prešov, ktoré zorganizovalo už tri blokácie dopravy v meste, aby na dopravné problémy Prešova upozornilo, by sa o uvoľnení dlhovej brzdy nemuselo hovoriť, ak by vláda dodržiavala svoj záväzok, ktorý v roku 2014 zaslala v rámci programu stability do Bruselu. Hovoriť má o tom, že bude hospodáriť s deficitom 0,54 % hrubého domáceho produktu, no v skutočnosti podľa J. Barana hospodárila s vyšším deficitom a za tri roky sa takto navyše minulo 2,35 miliardy €. Aktivisti podpis zmluvy vítali, avšak Jozef Baran zdôraznil, že k tomu, aby nákladný tranzit bol vylúčený z centra Prešova, je potrebné dobudovať aj severný obchvat, takzvanú rýchlostnú cestu R4. Aktivisti preto stále čakali na reakciu predsedu vlády, ktorému adresovali otvorený list. Ďalšie akcie mali plánovať podľa reakcie premiéra. 5. mája sa desiatky taxikárov so svojimi autami stretli pred prešovským Mestským úradom. Niekoľko minút intenzívne trúbili, aby dali najavo svoju nespokojnosť s tým, že mesto chce zmeniť miesta v centre, ktoré majú vyhradené na parkovanie. Podľa radnice však táto zmena skultúrni mesto a taxikárov nepoškodí. Mesto argumentovalo, že teraz taxíky na jednej strane Hlavnej ulice parkujú na dlažobných kockách, ktoré tam osadili len pred pár rokmi pri rekonštrukcii centra. Na jednej strane bolo niekoľko taxikárov a na druhej tisíce ľudí, ktorí žiadali podstatné utlmenie dopravy v centre na pešej zóne. Dokonca mesto tlačili, aby mestskú dopravu odklonili z centra. Slovensko nepôjde vo veľkom do diaľnic v polovičnom profile. Ak ide o medzinárodný koridor a doprava je neúnosná, ministerstvo dopravy chce 4-prúdové cesty. Rezort už odmietol návrh Útvaru hodnoty za peniaze na ministerstve financií, aby sa obchvat Prešova po Dl staval v polovičnom profile a podobne sa staval aj k severnej časti obchvatu Prešova po R4. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v máji podčiarkol, že aktualizovaný dopravný model prinesie úplne iné odhady intenzít dopravy na danej ceste. Podľa neho, po výstavbe polovičného profilu sa možno o štyri roky bude rozširovať druhá tunelová rúra a zaplatia sa tie isté peniaze. Niekedy najlacnejšie nie je najlepšie, pretože to najlacnejšie je nakoniec dvakrát také drahé. Severne od Prešova k hranici s Poľskom, kde je predpoklad nižšej premávky, sa o polovičnom profile uvažuje a podobne aj na časti rýchlostnej cesty cez Oravu. Tiež niektoré menšie mestá sa možno budú spájať novými cestami prvej triedy, ktoré sa postavia na vyššiu rýchlosť 110 km/hodinu. Konečne sa pohla výstavba aspoň jedného úseku obchvatu Prešova. 30. mája poklopali základný kameň juhozápadného úseku diaľnice D1 z Popradu do Košíc. Cesta za 428 miliónov € vrátane najväčšej križovatky na Slovensku mala byť hotová o štyri roky. Pri poklepaní kameňa na stavbe ešte neboli žiadne mechanizmy. Dovtedy totiž nebolo vyhodnotené skúmanie vplyvu stavby na životné prostredie. Výsledky mali byť k dispozícii v septembri. Dovtedy sa mali robiť prípravné práce či prístupové cesty. Z poklepania kameňa sa tešila aj primátorka Prešova Andrea Turčanová. S primátorkou sa stotožňovali i aktivisti, ktorí prišli na poklepanie s transparentom: Prešovčania platia dane, postavte nám obchvat za ne. Priamo na poklepávanie kameňa ich však nepustili. Do celoslovenskej kampane Do práce na bicykli sa v roku 2017 v Prešove zapojilo viac ľudí ako v predchádzajúcom roku. V rámci súťaže, ktorej cieľom bolo podporiť rozvoj cyklistickej dopravy v mestách, počas mája využívalo bicykel na prepravu do práce spolu 44 tímov. Oproti roku 2016 sa prihlásilo o deväť tímov viac. Tvorilo ich 143 cyklistov, čo znamenalo nárast o 29 cyklistov. Zapojení Prešovčania pritom urobili do práce na bicykli 2 818 jázd a odjazdili 13 281,81 km. Súťaž v rámci národnej kampane pre podporu environmentálnych foriem dopravy Do práce na bicykli bola určená tímom zamestnancov z rovnakej firmy alebo inštitúcie, ktoré sa do nej zaregistrovali a potvrdili, že v rámci kampane na cestu do práce využívajú bicykel a výsledky pritom zapisovali do registračného systému. Súťaž sa uskutočnila od 1. do 31. mája. Pred prešovskou radnicou parkoval od júna opäť autobus označený ako Prešovská štyridsaťdeviatka, ktorý začal jazdiť ako letná vyhliadková linka. V roku 2016 jazdila iba počas prázdninových mesiacov
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3