Kronika mesta Prešov rok 2017

Kronika mesta Prešov 2017 50 Vranovskej ulici. Nespokojní obyvatelia na hodinu, od 16. do 17. hodiny, zablokovali tieto tri vyťažené cesty, išlo o obojsmernú blokádu. Pôvodne chceli Prešovčania protestovať aj v Bratislave a na polhodinu zablokovať cestu pri autobusovej stanici Mlynské Nivy. Po tom, čo si objednali autobus, Miestny úrad Bratislavskej mestskej časti Ružinov však vydal zákaz konania protestného zhromaždenia. Mesto Prešov protesty na svojom území povolilo. Aktivisti 28. marca zaslali otvorené listy vláde SR a prezidentovi Andrejovi Kiskovi, v ktorých ich žiadali o urýchlené riešenie dopravnej situácie v Prešove. V opačnom prípade nevylučovali ani hromadné súdne žaloby. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 po Vranovskej ulici denne priemerne prešlo 30 731 vozidiel. Prešov, ako tretie najväčšie mesto na Slovensku, bolo pritom významným dopravným uzlom. Vodiči nákladných vozidiel na prešovských uliciach si museli od apríla začať dávať pozor, kde zaparkujú svoje auto. Na sídliskách totiž pribudlo v meste nové zvislé dopravné značenie, ktoré obmedzovalo státie nákladným vozidlám s dĺžkou nad päť metrov. S inštalovaním značiek sa začalo na sídliskách Šváby a Sekčov, postupne pokračovalo aj v ďalších lokalitách v meste. Cieľom nového značenia bolo zaviesť poriadok v parkovaní na prešovských sídliskách. Riaditeľ Dopravného podniku prezradil v apríli zaujímavosti o linkách prešovskej MHD. Najdlhšími linkami boli linka číslo 14 Záborské - Prešov – Kanaš, dĺžka jej trasy v jednom smere bola 18,5 km. A rovnako tak aj linka číslo 21 Fintice - Prešov - Malý Šariš, tam bola dĺžka trasy v jednom smere tiež 18,5 km. Čo sa týkalo najvyťaženejších liniek, tu išlo o nosné trolejbusové linky čísel 1, 4, 8 a 38 a z autobusových liniek čísla 22, 32, 36, 39 a 45. Jeden z posledných chýbajúcich úsekov diaľnice medzi Bratislavou a Košicami už mal zhotoviteľa. Zmluvu na vybudovanie úseku D1 Prešov západ - Prešov juh 6. apríla v Prešove za účasti ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka podpísala Národná diaľničná spoločnosť s konzorciom Združenie D1 Prešov. Združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav a Metrostav Slovakia ako víťaz tendra malo postaviť takmer osem kilometrov diaľnice za vyše 356 miliónov €. Výstavba bola naplánovaná na štyri roky, pričom prípravné práce na stavbe sa začali prakticky ihneď. Stavebné práce oficiálne odštartovali 1. júna, termín dokončenia bol do 48 mesiacov, teda do 30. júna 2021. Ako uviedol minister dopravy, predĺženie termínu podpisu zmluvy bolo spôsobené rokovaním o cene s víťazom tendra. Tú označil za prijateľnú pre ministerstvo i stavebníka. Konečná cena bola o 15,2 milióna nižšia, ako bola plánovaná. Rokovania neboli jednoduché, ale to, čo ministerstvo vyrokovalo, považoval minister za korektné. Generálny riaditeľ Eurovia SK Róbert Šinály dodal, že rokovania trvali tri týždne a úspory našli znížením zisku a zmenou technických riešení. "Určite to nepôjde na účet kvality, to môžem garantovať," uviedol R. Šinály. Projekt mal byť spolufinancovaný z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, ktorý poskytol 85 % nákladov, zvyšných 15 % malo byť uhradených zo štátneho rozpočtu. Súčasťou diaľničného úseku D1 Prešov západ - Prešov juh, ktorý meral 7 870 metrov, bol aj vyše dva kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov. Úsek sa začínal v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napájal na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia - Prešov západ, ktorý už bol v prevádzke. Následne prechádzal v blízkosti obytnej zóny a pokračoval do spomínaného tunela. Koniec úseku bol v križovatke Prešov juh za obcou Haniska, kde pokračoval smerom na Košice úsekom D1 Prešov juh - Budimír. Okrem dvojrúrového tunela bolo ako súčasť prešovského obchvatu naplánovaných aj 18 mostov a šesť kilometrov protihlukových stien. Stavba bola zaujímavá nadštandardne veľkou plochou štvorcových metrov komunikácií, čo bolo spôsobené tým, že dve mimoúrovňové križovatky mali vo vetvách spolu 11,3 kilometra, teda viac ako je dĺžka celého úseku. Išlo tak o jednu z najväčších križovatiek na Slovensku. Osobným autám mal nový úsek skrátiť cestu o 19 minút, nákladným o 18 minút. Podľa predsedu PSK Petra Chudíka sa podpisom zmluvy naplnili minuloročné sľuby o tom, že na jar sa môže začať stavať. Podľa primátorky mesta Prešov Andrei Turčanovej išlo o historickú chvíľu pre mesto, pretože sa konečne začínala reálne riešiť dopravná situácia v meste zanedbaná 40 rokov. Ocenila, že minister nepodľahol tlakom, zmluvu napokon podpísal a nebránil výstavbe diaľnice. Podľa primátorky to bol prvý malý krok, ktorý ale nevyriešil celý problém s dopravou v meste. K tomu bolo potrebné dostavať aj severný obchvat mesta - rýchlostnú cestu R4. V meste bol stále pre dopravné problémy vyhlásený mimoriadny stav, ktorý súvisel s nedostavanou preložkou

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3