Kronika mesta Prešov rok 2017
Kronika mesta Prešov 2017 13 prepojenie ulíc Sibírska a Pod Šalgovíkom a dobudovanie trolejbusového vedenia. Viceprimátor obhajoval zachovanie investície v zozname jej zaradením do Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, o ktorej mali v najbližších dňoch rokovať predstavitelia Jaspers. Poslankyňa Katarína Ďurčanská, ktorá návrh za návrhovú komisiu predkladala, uviedla, že sa s odbornými pracovníkmi dohodla a požiadala ich, aby tieto body predložili na februárovom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Poslanci do investičného plánu vsunuli 20-tisíc € na rekonštrukciu časti ulice Ku Kyslej vode a časti Terchovskej ulice, 36-tisíc € na predĺženie Jazdeckej ulice, 20-tisíc € na opravu chodníka na Levočskej ulici v smere na výjazd na Poprad. Ďalších 35-tisíc € bolo určených pre ihrisko Na Tajchu. 30-tisíc € dostalo zriadenie útulku pre zvieratá. Suma 159-tisíc € mala pomôcť pri vybudovaní šatní futbalového klubu 1. FC Tatran na Jazdeckej ulici. Na projektovú dokumentáciu a opravu fasády pre Materskú školu Sabinovská vyčlenili 2 500 €. Po spomínaných úpravách ostalo v rezerve vyše dva milióny €. Zastupiteľstvo zároveň požiadalo primátorku, aby prostredníctvom príslušných útvarov MsÚ zabezpečila konkretizovanie vecnosti investičných akcií, ktoré má poslancom spresniť účel pri položkách, na ktoré boli finančné prostriedky presunuté do rezervy. Predloženie materiálu radnicou očakávali poslanci na februárovom zastupiteľstve. Poslanci primátorku požiadali, aby zabezpečila vypracovanie zoznamu investičných akcií naplánovaných na rok 2017 a aby boli tie akcie rozdelené podľa toho, či na nich je alebo nie je vypracovaná projektová dokumentácia pričom je potrebné aj vyčíslenie nákladov. Najväčšou položkou v zozname investičnej výstavby na rok 2017 bolo vybudovanie cyklocesty Prešov – Dulova Ves – Kokošovce – Sigord za 1,492 mil. €. Ešte na decembrovom zasadnutí v roku 2016 poslanci v rozpočte mesta schválili na investičnú výstavbu celkovú sumu takmer 12,8 mil. € vrátane externých zdrojov, ktoré tvorili vyše 5,1 mil. €. Väčšina vlastných zdrojov mesta mala byť prefinancovaná cez úver Európskej investičnej banky. Na tomto zasadnutí bol predložený aj návrh plánu investičnej výstavby na rok 2017, avšak tento materiál bol z rokovania stiahnutý bez uvedenia dôvodu. K januárovým presunom v investičných akciách sa vyjadrila aj primátorka Andrea Turčanová. Tvrdila, že poslanci ohrozili milióny z eurofondov a hodili do koša šesťmesačnú prácu odborných útvarov. Svojím neuváženým hlasovaním o investíciách stopli rozpracované projekty, kde Prešov mohol prísť o milióny. Poslanci MsZ na rokovaní podľa nej na návrh poslankyne K. Ďurčanskej urobili škrty v predloženom zozname napriek tomu, že jednotlivé investície z pôvodného materiálu prešli celým procesom v komisiách i rade, kde sú zastúpené všetky kluby. Tieto investície boli zmluvne viazané a predpripravené na čerpanie eurofondov. Navyše, zo zoznamu vyhodili dôležité stavby ako prepojenie Sibírska-Šalgovík, rozšírenie trolejového vedenia, rekonštrukciu Jarkovej, cintorína, revitalizáciu športových a rekreačných areálov i pol milióna na parkoviská s argumentom, že sa tieto stavby presúvajú do rezervy. Znechutená primátorka podčiarkla, že schválený program zastupiteľstva obsahoval body navyše, pričom tieto body poslanci predložili bez prípravy a prerokovania v príslušných orgánoch. Zasadnutie mestského zastupiteľstva, ktoré bolo otvorené 25. januára, trvalo 14 hodín, nebolo ukončené a v zmysle rokovacieho poriadku ho mala primátorka zvolať do 14 dní. 1.februára sa uskutočnilo na prešovskej radnici dôležité rokovanie o doprave. Stretli sa tu zástupcovia mesta, rezortu dopravy, Európskej komisie i zástupcovia poradného orgánu EÚ Jaspers. Mesto predstavilo aktuálny stav v doprave i projekty, ktoré by mali situáciu v doprave zlepšiť. Jedným z riešení by mala byť napríklad podpora vnútromestskej dopravy, ale mesto malo vypracovaných viac projektov. Rozhodujúcim poradným orgánom bola v tomto smere agentúra Jaspers a keďže jej hodnotenia boli po prezentácii pozitívne, znamenalo to posun k realizácii plánov mesta. Vďaka nim mohlo mesto čerpať ďalšie financie na zlepšenie dopravy. To chcelo zabezpečiť napríklad kúpou nových trolejbusov. Prvé už nakúpili v závere roka 2016. V pláne boli aj nové cyklochodníky, rekonštrukcia predstaničného priestoru či rozšírenie trolejového vedenia napríklad na úseku Rusínska – Kuzmányho. Dlhodobejšie riešenie dopravnej otázky predstavovala vízia spracovaná v rámci Stratégie udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešove, známa pod názvom Masterplan. Išlo o komplexný dokument dopravného plánovania, ktorý sa týkal cestných stavieb, modernizácie a rozvoja mestskej hromadnej dopravy i ďalších druhov dopravy v meste, vrátane dopravy v rámci regiónu. Tento dokument bol jedným z dôležitých bodov rokovania. Prešovskí mestskí poslanci schválili na svojom zasadnutí 8. februára desať projektových zámerov na podanie žiadosti o nenávratné finančné príspevky z Integrovaného regionálneho operačného systému.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3