Kronika mesta Prešov rok 2016
Kronika mesta Prešov 2016 65 preto, aby zastavil špekulácie o tom, že juhozápadný obchvat bude najdrahšia časť diaľnice D1. Faktom totiž bolo, že niektorí dopravní analytici diskutovali o hodnote projektu. Išlo o 356 miliónov eur. Nešlo však len o 8 kilometrov diaľnice, ale aj o dvojrúrový tunel, 18 mostov, zložitú trojúrovňovú križovatku, ktorá mala byť už aj napojením na budúci severný obchvat a ďalších 6 kilometrov napájacích ciest. Keď minister dopravy hovoril o ďalších krokoch, zdôraznil, že je ešte potrebné dokončiť EIA proces, teda p osudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ten z rokov 2001-2014 nestačil, lebo trasovanie diaľnice sa v istom úseku posunulo. Toto bola zásadná podmienka k tomu, aby Európska komisia dala súhlas na to, aby sa projekt z väčšej časti financoval z európskych zdrojov a nie zo štátneho rozpočtu. Na otázku, či ešte môže byť spochybňovaná súťaž na dodávateľa, ktorá bola v máji a kedy podpíše zmluvu s generálnym dodávateľom stavby odpovedal, že súťaž sa už nebude opakovať, rešpektuje ju. Zmluvu podpíše, až keď bud e zaktualizovaný EIA proces. Úvahy o tom, že Prešovu by stačil len polovičný profil diaľnice, čo by bolo lacnejšie, minister dopravy odmietol. Ako konštatoval minister, pravda bola, že vypočítaná intenzita dopravy bola na hrane, ale tento koridor mal spája ť tri štáty - Poľsko, Slovensko a Maďarsko. Keby uvažovali o polovičnom profile, bolo by to možno o tretinu lacnejšie, ale celý proces od vypracovania projektu až po súťaž by sa musel začať odznova. Hustota dopravy pritom nasvedčovala, že nie je dôvod o t om uvažovať. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček v súvislosti s juhozápadným obchvatom pripomenul, že aj severný obchvat, teda R4 v úseku do Veľkého Šariša po Kapušany je už pripravený tak, že v roku 2017 sa môže spustiť súťaž. Problémom však bolo finančné krytie. Podľa Petra Chudíka padol návrh, že by sa to mohlo riešiť cez dlhovú brzdu. Primátorka Andrea Turčanová ocenila ministrov prístup aj to, že prijal pozvanie do Prešova a prišiel sa sám presvedčiť o tom, aká je tu dopravná situácia. Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Peter Janus 24. novembra preberal v Plzni prvé tri trolejbusy z kolekcie pätnástich, ktoré si objednali. V procese verejného obstarávania súťaž vyhrala česká spoločnosť Škoda Electric a celková hodnota zákazky mala byť okolo 8,7 milióna eur. Celú objednávku tvorilo 5 štandardných trolejbusov Škoda 30 Tr SOR a 10 kĺbových trolejbusov škoda 31 Tr SOR. Tieto typy už boli preverené v praxi. V meste jazdili od roku 2011. Oproti súčasným by mali mať navyše systém automatického počítania cestujúcich a vnútorné LCD panely. Zdroje na obnovu prešovského vozového parku boli z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Rezort dopravy z tohto programu vyčlenil na nákup trolejbusov príspevok vo výške 8,3 milióna eur. Zhruba 400-tisíc mal DPmP investovať z vlastných zdrojov. V decembri vynovilo vozový park Dopravného podniku mesta Prešov 6 nových trolejbusov. Celkové náklady predstavovali 7 896 233,65 eur bez DPH. Zhruba stovka Prešovčanov nespokojných s neriešením dopravn ej situácie v meste 21. decembra popoludní na zhruba 15 minút zablokovala chodením cez priechod pre chodcov dopravu na Levočskej ulici, ktorá bola jedným z hlavných ťahov mestom. Snažili sa tak poukázať na neúnosné dopravné kolapsy a zlú dopravnú situáciu Prešova. Protestné zhromaždenie pripravila iniciatíva Lepší Prešov, ktorá zároveň adresovala výzvu vláde SR. V nej žiadali, aby bezodkladne určila termín výstavby západného a severného obchvatu mesta a garantovala ich ukončenie do konca roka 2019, resp. 20 21. „Ak vláda na výzvu zhromaždenia občanov mesta Prešov a jeho okolia nebude reagovať v lehote do 30 dní, budeme nútení blokáciu niektorého úseku hlavnej cesty zopakovať so stupňovaním dĺžky intervalu,“ písalo sa vo výzve, ktorú iniciatíva adresovala vláde. Pripomínalo sa v nej tiež, že Prešov je jediným krajským mestom, ktoré nemá žiaden vnútorný, ani vonkajší obchvat. Bol pritom križovatkou ciest medzinárodného významu do okolitých krajín. Ako povedal jeden z organizátorov protestu Jozef Baran, keďže ini ciátori akcie nevideli iné spôsoby, ako ovplyvniť začatie výstavby obchvatov, pristúpili ku krajne nevyhnutnému riešeniu, ktoré malo byť ukážkou vzdoru občanov k neriešeniu tejto otázky. Iniciátori ľuďom rozdávali letáky a sprievodné listy s výzvou a zdôvodnením, prečo sa rozhodli dočasne zablokovať dopravu. Protestujúcich prišla podporiť aj primátorka mesta Andrea Turčanová. K spôsobu protestu formou blokácie uviedla, že iniciátori zrejme inšpiráciu čerpali v iných slovenských mestách, v ktorých to pomohlo , ako bola napríklad Šaľa. Dodala, že od posledného rokovania s ministrom dopravy na Úrade Prešovského samosprávneho kraja nemala o výstavbe obchvatov žiadne nové informácie.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3