Kronika mesta Prešov rok 2016
Kronika mesta Prešov 2016 63 4. DOPRAVA Cesta I/ 68, odbočka Škultétyho - ZVL by mala byť koncom roka 2016 dostavaná, stavať sa malo začať už v marci. Štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Viktor Stromček počas návštevy Prešova 25. januára odmietol prezradiť meno dodávateľskej firmy na dokončenie kruhového objazdu v Prešove. V súťaži vyberali spomedzi piatich firiem, ktoré už majú skúsenosti s líniovými stavbami. Víťaza síce vybrali, ale zmluva ešte nebola podpísaná. Nový dodávateľ mal na dokončenie stavby len 9 mesiacov a iš iel do istého rizika. Ako zdôraznil generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Roman Žembera, bývalý staviteľ spoločnosť Hant BA DS a Anik totiž stavbu neodovzdal. Jeho nástupca si bude musieť situáciu preveriť sám a nadviazať na projekt. Hodnota stavby bo la 26 miliónov eur. Suma bola síce známa, ale nikto nevedel, koľko bývalá dodávateľská spoločnosť prestavala a koľko z vykázaných prác naozaj urobila. Štátny tajomník Viktor Stromček tiež zdôraznil, že zmluvu s novým partnerom dajú ešte preveriť Úradu pre verejné obstarávanie, aby sa vyhli akýmkoľvek procesným chybám. Partneri Hant BA DS a Anik uzavreli zmluvu o dielo so SSC v roku 2012. Zmluvný termín na dokončenie, čo bolo 36 mesiacov, však nesplnili a stavba sa celý rok 2015 ani nepohla. Predchádzajúci d odávateľ sa so štátom súdil. Kriminálna polícia im zabavila celú dokumentáciu, aby ju mohla skúmať. Právnici Hant BA DS dokonca podali protest aj proti vyhláseniu mimoriadnej situácie v Prešove z novembra roku 2015. Situácia na štátnej ceste I/68 bola kritická už viac ako tri roky. Nedokončený kruhový objazd spôsoboval Prešovčanom veľké dopravné problémy. Okrem kolón hral úlohu aj stav vozovky. Asi 300 metrov za objazdom v smere do Košíc sa dokonca na ceste vytvorila diera, ktorá si vyžiadala zmenu značenia v jednom jazdnom pruhu. Na konci marca ešte verejné obstarávanie nebolo ukončené. Išlo o priame rokovacie konanie, keďže snahou zadávateľa bolo čo najskôr vybrať zhotoviteľa. Zmluva však ešte nebola podpísaná, takže nebolo možné poskytovať žiadne informác ie. Podľa hovorcu ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martina Kóňu malo pribudnúť v najbližších rokoch v okolí Prešova 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Celkovo bolo podľa rezortu dopravy na úseky na diaľnici D1 Prešov, západ - Prešov, juh a tiež Budimír - Bidovce a na časť rýchlostnej cesty R2 Košice Šaca - Košické Oľšany vyčlenených z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra predpokladaných 780 miliónov eur. Na úseky nachádzajúce sa na diaľnici D1 už vo februári prebiehala aj súťaž. Po dobudovaní všetkých troch týchto úsekov mali získať podľa ministerstva dopravy mestá Košice a Prešov obchvaty. V Prešove bola naplánovaná výstavba úseku D1 Prešov - západ – Prešov - juh v dĺžke 7,8 kilometra. Týmto úsekom sa mali prepojiť už hotové úseky diaľnice D1 Svinia – Prešov- západ a D1 Prešov- juh - Budimír. Následný úsek D1 Budimír - Bidovce v dĺžke 14,4 km mal tvoriť severnú časť obchvatu mesta Košice a zároveň skrátiť cestu motoristom smerom na Michalovce. Obchvat mal byť napojený na rýchlostnú cestu R2 Košice Šaca - Košické Oľšany, ktorá mala obísť mesto zo západu a juhu. Jej celková dĺžka mala byť 21,5 km. Po dlhých mesiacoch čakania prišla pre Prešovčanov dobrá správa. Skrátené verejné obstarávanie sa skončilo a investor, teda Slovenská správa ciest 17. júna podpísala zmluvu s Doprastavom, a.s. Stavenisko stavby prišiel osobne odovzdať Minister dopravy Roman Brecely. Cestári mohli dokončiť problémovú preložku štátnej cesty I/68, odbočka Škultétyho - ZVL. Verejnú súťaž vyhrala spoločnosť Doprastav a Úrad pre verejné obstarávanie nemal k procesu výberu stavebníka žiadne výhrady. Slovenská správa ciest mala teraz 15 dní na odovzdanie staveniska. Stavebník potom mal 275 dní na dokončenie kruhového objazdu pri ZVL a obchvatu cez Škultétyho ulicu. Na dostavbu sa malo použiť 20 miliónov eur. Dopravný podnik mesta Prešov, a.s. oznámil v júli investíciu za 8,7 milióna eur na nákup 15 nových trolejbusov. Financovať to chceli z vlastných zdrojov a cez nenávratný finančný príspevok z m inisterstva dopravy. Ich žiadosť už schválili. Zdroje na obnovu vozového parku v Prešove boli z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, o ktorom rozhodovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Žiadosť teda adresovalo vedenie DPmP ministerstvu dopravy.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3