Kronika mesta Prešov rok 2016
Kronika mesta Prešov 2016 62 predložil upravený návrh tých zmien, ktoré žiadali z predloženého návrhu vypustiť. Boli medzi nimi najmä niektoré regula tívy, ktoré určovali hladiny hluku v blízkosti komunikácií a železničných tratí, obmedzujúce podmienky pri využití niektorých funkčných plôch, nariadenia okolo odkanalizovania územia či zmeny týkajúce sa ochrany drevín. Z návrhu vyškrtli aj povinnosť inves torov pri budúcej zástavbe pri rýchlostných cestách a diaľniciach stavať zábrany proti hluku. Ale mnoho noviniek pribudlo. Obyvatelia Sabinovskej si napríklad vďaka ním vydýchli. Dlho bojovali za to, aby im investor nepostavil v blízkosti zástavby rodinných domov 5- podlažný polyfunkčný objekt s bytmi. Pripomienkovali územný plán, spísali petíciu, vystupovali na zastupiteľstve a žiadali poslancov, aby to nedovolili. Hlavná architektka mesta Mária Čutková potvrdila, že doterajší regulatív umožňoval aj výstavbu nízkopodlažných objektov v zástavbe rodinných domov, ale nebol bližšie špecifikovaný. Teraz už bol. Do vzdialenosti 50 metrov od objektov rodinných domov mohla prísť len výstavba do výšky troch podlaží, teda o podlažie vyššie ako sú domy. Tento problém sa týkal nielen Sabinovskej, ale aj Záhradníckej a Ružovej ulice. Podobný riešili aj obyvatelia Dilongovej ulice, ale tí sa zmeny nastavenia nedočkali včas. Vďaka zmenám sa skončil sa chaos s anténami operátorov. Skupina aktivistov roky bojovala proti tomu, aby mohli mobilní operátori umiestňovať svoje antény len pár metrov od spální obyvateľov. Na mnohých bytových domoch boli ich antény. Paradoxne najviac ich bolo na streche fakultnej nemocnice a v okolí Prešovskej univerzity. Operátori si ich umiestňovanie ošetrili dlhodobými nájmami a súhlasmi vlastníkov bytov. Aktivisti predniesli množstvo argumentov na to, aby sa ich výhradami úradníci zaoberali. Išlo najmä o zdravotné hľadisko. V meste kolovalo niekoľko petícií proti vysielačom na strechách bytových domov. Toto radnica doteraz podceňovala. Operátori si vybrali len miesto, splnili si ohlasovacou povinnosť a dohodli sa so spoločenstvom vlastníkov bytov alebo právnickými subjektmi. Po zmenách už to nebolo také ľahké. Poslanci totiž schválili nový regulatív. Operátori si mohli vybrať miesto podľa potreby, ale regulatív im určil, s akým výkonom a v ktorých lokalitách budú môcť antény postaviť. Okrem toho museli požiadať stavebný úrad o rozhodnutie a pri stavebnom konaní preukázať, že dodržali regulatív. Druhý decembrový týždeň sa uskutočnili na radnici dve konania, ktoré súviseli s výstavbou nového obchodného komplexu Forum. Investor, nadnárodná spoločnosť Multi Development , mal stavať trojpodlažný objekt medzi ulicami Námestie legionárov, Štefánikova, Hviezdoslavova a Biskupa Gojdiča. Jedno z konaní sa týkalo búracích prác „malého“ Tesca, teda išlo o odstránenie stavby. Tento obchodný dom totiž investor kúpil, aby spojil plochu so svojimi pozemkami a vybudoval komplex obchodných prevádzok. Druhé konanie s a malo týkať územného rozhodnutia pre umiestnenie stavby Obchodného centra Forum Prešov na ploche 33-tisíc m². Predaj objektu Tesca aj pozemku pod ním bol súčasťou platnej zmluvy. Nové zábavné a obchodné centrum malo podľa plánov slúžiť Prešovčanom už kon com roka 2018. V obchodnom centre bolo plánovaných 120 obchodov, ale aj také služby ako stravovanie, kaviarne, fitnes, kino a v podzemných garážach 400 parkovacích miest. Investor si pri príprave projektu dal urobiť aj vlastný dopravný prieskum. Z neho vy plynulo, že Tesco malo denne okolo 250 príjazdov a odjazdov vozidiel. Pri Forume sa však počítalo v priemere s príjazdmi a odjazdmi 2050 áut, z nich malo byť asi 90 nákladných. Podľa dopravnej analýzy sa v priemere rátalo s celkovým nárastom intenzity dopravy o 20 až 30 percent. Pre mesto, ktoré doslova trpelo intenzitou vnútromestskej dopravy to síce nebola najlepšia správa, ale riešenia už existovali. Investor totiž ako vyvolanú investíciu chcel vyriešiť aj dve križovatky. Vstup do Fora mal byť len z Hlavnej ulice, zásobovací vstup zo Štefánikovej a do podzemných garáží z Okružnej ulice, teda z križovatky Okružná – Hviezdoslavova – Štefánikova. Práve tú mal investor prebudovať do podoby malej okružnej križovatky s piatimi ramenami, pričom piate rameno malo byť napojené na podzemné garáže. Aj keď sa hovorilo o okružnej križovatke, bolo to skôr akési vajce, ale bolo vhodným kapacitným riešením pri aktuálnej intenzite dopravy. Ďalším riešením bola rekonštrukcia križovatky Štefánikova - Hlavná – Masarykova. T am sa plánoval pridať jeden radiaci jazdný pruh na posilnenie prejazdnosti a kapacity tejto križovatky. Zmeniť sa mala aj cestná svetelná signalizácia. Ďalšie napojenie sa pripravovalo na mieste budúcej križovatky Štefánikova - Jarková. Toto napojenie malo slúžiť aj pre príjazd zásobovacích vozidiel do dvora obchodného centra. Mestská komunikácia Jarková sa mala rekonštruovať práve v čase výstavby Foruma. Podľa plánov sa časť Jarkovej ulice bližšie k Forumu mala končiť obratiskom.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3