Kronika mesta Prešov rok 2016
Kronika mesta Prešov 2016 113 Pochod členitým terénom cez celé pohorie Čergov s prevýšením 2000 metrov, orientácia v teréne a život tímu v poli preverili u profesionálnych vojakov nielen ich fyzickú kondíciu, ale aj psychickú odolnosť, organizačné schopnosti a spôsoby reakcie cvičiacich v záťažových situáciách počas náročných meteorologických podmienok vo dne i v noci. Výcvik bol symbolicky ukončený pri obci Hradisko v priestoroch, kde v roku 2015 tragicky zahynul pri havárii vrtuľníka náš kolega, kapitán Richard Sépi. Vojaci si uctili jeho pamiatku minútou ticha. V mesiaci júl sa v rámci spoločného cvičenia SLOVAK WARTHOG príslušníkov Ozbrojených síl SR a Národnej gardy štátu Ind iana príslušníci práporu ISTAR z Prešova zapojili do spoločného medzinárodného výcv iku v Centre výcviku Lešť. Vo výcvikovom priestore príslušníci práporu ISTAR precvičovali zisťovanie a určovanie cieľov, navádzanie priamej leteckej podpory a doplnkové lete cké zásobovanie aj pod odborným dohľadom skúsených leteckých navádzačov žilinského pluku špeciálneho určenia a navádzačov ING. Cvičenie bolo koncipované tak, aby sa precvičila vzájomná spolupráca príslušníkov vzdušných síl, pozemných síl a síl pre špeciáln e operácie počas spoločného úsilia vedenia operácií. Prieskumné jednotky OS SR a ING spoločne operácie plánovali a aj vykonávali. V rámci záväzkov Slovenska vyplývajúcich z členstva v NATO, odišli 10. júla na misiu do Afganistanu dvaja príslušníci prešov ského vrtuľníkového krídla z radov technického personálu – nadporučík Marek Jurko a rotmajster Martin Grec. 8. júla sa s nimi v priestoroch Siene cti vrtuľníkového krídla v Prešove rozlúčil zastupujúci veliteľ podplukovník Erik Kropuch spolu s ich nadriadenými funkcionármi. Menovaní mali plniť úlohy v Air Advisor y Team – letecký predsunutý tím, ktorého úlohou je výcvik príslušníkov lietajúceho a technického personálu Afganskej národnej armády na vrtuľníkoch Mi -171 a Mi-24/35. Na postoch mali pôsobiť minimálne 4 mesiace . Kľúče od novej bojovej techniky 22. augusta v Prešove symbolicky odovzdal minister obrany Peter Gajdoš. Bolo to 30 vozidiel Land Rover, šestnásť z nich malo ostať v Prešove. Kľúče odovzdal symbolicky plk. Jánovi Parimuchovi z 2. mechanizovanej brigády, novú techniku požehnal starší kaplán por. Slavomír Krajňák. Dodávka týchto vozidiel bola dôležitá preto, že boli predovšetkým určené pre novobudované jednotky. Nenahrádzali nič iné, len prázdne miesta. Projekt prezbrojovania malými terénnymi vozidlami trval už od roku 2014. Celkovo pribudlo armáde 245 vozidiel, z toho 170 Land Roverov, vrátane spomínaných tridsiatich kusov. 30. augusta navštívil prešovské vrtuľníkové krídlo minister obrany SR Peter Gajdoš, kde ho privítal velit eľ krídla plukovník Róbert Tóth spoločne s hlavnými funkcionármi. V rámci diskusie sa minister intenzívne zaujímal o pripravenosť priestorov letiska na prijatie novej leteckej techniky a najmä o problémy a ich riešenie, s ktorými sa hlavní funkcionári stretávajú pri plnení rozsiahleho množstva úloh spojených s udržaním spôsobilostí nielen vrtuľníkového krídla, ale aj celých ozbrojených síl Slovenskej republiky. 7. septembra v neskorých večerných hodinách bola na prešovskom vrtuľníkovom krídle generálpluko vníka Jána Ambruša aktivovaná letecká pátracia a záchranná služba.Kapitán vrtuľníka Mi- 17 LPZS major Róbert Doroňai dostal prostredníctvom riadiaceho letovej prevádzky pokyn na vzlet smerom k Banskej Bystrici, kde bolo úlohou posádky pátranie po nezvestnom záchranárskom vrtuľníku. Po obdŕžaní presných súradníc a prílete na miesto začala posádka vrtuľníka s vyhľadávaním v priestore. Pátranie sťažoval nielen členitý horský terén, ale aj neskoré nočné hodiny, kedy je vizuálne vyhľadávanie náročnejšie. Po vyše hodine pátrania určila posádka vrtuľníka miesto nehody, o čom ihneď informovala príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a vrtuľník ministerstva vnútra, ktorý obhliadol a potvrdil miesto havárie. Oba vrtuľníky následne miesto nehody opustili z dôvodu do plnenia paliva na letisku Sliač. Na miesto leteckého nešťastia sa vrátil už len vrtuľník ministerstva vnútra. Vrtuľník leteckej pátracej a záchrannej služby prel etel späť na domovskú základňu. Letecká pátracia a záchranná služba na prešovskom vrtuľníkovom krídle bola v nepretržitej pohotovosti 24 hodín denne a bola určená pre záchranu či už vojenských, alebo civil ných lietadiel, ktoré vykonávali prelety nad územím Slovenskej republiky a taktiež na vykonávanie zásahu pri
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3