Kronika mesta Prešov rok 2015
Kronika mesta Prešov 2015 69 ľudia platiť až od 8. apríla. Ešte aj vtedy bol však v niektorých automatoch problém. Vychádzali z nich metrové lístky bez akýchkoľvek údajov a ľudia zneisteli. Nový správca musel problém riešiť za pochodu. V automatoch totiž krátko po odovzdaní chýbal s oftvérový systém EPROM, čo bola pamäťová karta, vďaka ktorej automat fungoval. Už počas súťaže, teda ešte v marci, bývalí prevádzkovateľ upozornil mesto, že systém v automatoch je síce funkčný, ale nepoužiteľný, lebo karty treba preprogramovať jednotlivo v každom automate. Disponoval potvrdením od výrobcu automatov, ktorý upozorňoval, že karty si musí každý prevádzkovateľ dať naprogramovať sám podľa individuálnych kritérií. Ešte začiatkom marca mailom informoval radnicu aj záujemcov v súťaži o tejto skutočn osti. Upozornil aj na fakt, že nová riadiaca jednotka a lístky do automatov, ktoré už budú vykazovať správne údaje budú stáť okolo 15 - tisíc eur. To bol skutočný dôvod, prečo ich zamestnanec pred odovzdávaním mestu a spoločnosti Prešov Real každý automat vypol, vybral kartu a odovzdal kľúče. Po mesiaci prevádzky všetky automaty v máji fungovali stopercentne a už mali vlastný softvérový systém. Za apríl vybrali z automatov, cez sms predaj, Smart systém a kanceláriu, ktorá predávala parkovacie karty, celkom 24 979 eur. Reálne bol výber z automatov až od 8. apríla, sedem dní totiž Prešovčania parkovali zadarmo. Podľa zmluvy by mali do rozpočtu mesta odviesť 20 -tisíc eur, zo zvyšku by mali uhrádzať prevádzkové náklady. Mesto Prešov navýšilo 13. mája tohtoročný rozpočet o 120 - tisíc eur, peniaze mali ísť na koncepciu regulácie statickej dopravy a na opatrenia, ktoré pomôžu zlepšiť plynulosť dopravy a zaviesť tzv. zelenú vlnu na Levočskej ulici. Mesto totiž očakávalo vyšší príjem z podielových daní. Pre šovská radnica pôvodne počítala s výškou podielových daní okolo 26,292 mil. eur, prognóza ministerstva financií bola pre Prešov optimistická, mesto by malo dostať viac ako 26,541 mil. eur. Mesto vďaka tomu malo dať na zrýchlenie dopravy 95 -tis. eur a na vypracovanie projektu Koncepcia regulácie statickej dopravy na území mesta 25-tis. eur. Ako informoval viceprimátor Štefan Kužma, ktorý bol súčasne predsedom novovytvorenej dopravnej komisie mesta, nedostatok parkovacích miest si vyžadoval podrobnú analýzu a objemovú štúdiu obsadenosti jednotlivých parkovacích kapacít aj s návrhom opatrení. V meste by mali vzniknúť zóny regulovaného parkovania. Koncepcia zadefinuje aj režim parkovania v jednotlivých mestských celkoch a navrhne vhodné dopravné značenie. Ďalším veľkým problémom Prešova bola zlá dopravná situácia s vytváraním kolón automobilov. Kužma skonštatoval, že chýba obchvat mesta. Kým sa obchvaty v Prešove postavia, mesto chcelo robiť aj opatrenia, ktoré sa dajú presadiť do života v relatívne krátkom čase a prinesú zlepšenie dopravnej situácie. Do konca roka 2015 by mali v Prešove spustiť zelenú vlnu na vybraných úsekoch ciest a križovatiek. Dopravná komisi a odporučila ako prvé skoordinovať svetelné signalizačné zariadenia na štyroch križovatkách na ceste 1/18 na Levočskej ulici. Tento zámer zahŕňal projektovú dokumentáciu, stavebné práce i softvérové vybavenie na prepojenie svetelného riadenia križovatiek. Neskôr by sa tzv. zelená vlna rozšírila aj na ďalšie úseky ciest v meste. Dopravný podnik 30. mája uviedol do života tri nové autobusy značky Solaris. Išlo o dva 12 -metrové autobusy a jeden kĺbový 18 - metrový voz, ktorých cena mala byť podľa pôvodnej rámc ovej zmluvy 659 700 eur. Cena sa však v skutočnosti zvýšila o 9 900 eur. Dôvodom bolo, že mali zavedenú emisnú normu Euro 6, čím sa aj mierne pozmenil dizajn zadnej časti vozidla. Mali výkonnejšie motory a boli plne klimatizované. Nové autobusy vymenili za staré, takže nešlo o rozšírenie vozového parku, skôr o obnovu. Dovtedy boli na cestách ešte aj tri Karosy z roku 1991. V tých dňoch sa pokračovalo v zavádzaní palubných počítačov do trolejbusov aj autobusov a prepájali ich s dispečingom v dopravnom podniku. Štátny tajomník ministers tva dopravy Viktor Stromček sa 8. júna stretol s primátorkou Andreou Turčanovou. Potvrdil, že severný obchvat Prešova sa začne stavať d o dvoch rokov. Prvý júnový týždeň vyhlásili verejné obstarávanie n a výstavbu diaľničného úseku Prešov -západ - Prešov-juh. Na rade bol 14-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4, ktorá bola už vo fáze vydania územného rozhodnutia. Prešovčania sa už dostavby diaľnice a severného obchvatu nevedeli dočkať, lebo situácia v meste začínala byť neudržateľná. Vnútromestská doprava bola čoraz hustejšia, ale problémom bola aj nákladná doprava, ktorá prechádzala cez najľudnatejšie štvrte Prešova. Napríklad cez sídlisko Sekčov prechádzala väčšina kamiónov, ktoré smerovali od poľských hraníc na Košice.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3