Kronika mesta Prešov rok 2015
Kronika mesta Prešov 2015 27 Prešov pod záštitou podpredsedu NR SR Jána Figeľa, primátorky mesta Prešov A. Turčanovej a prešovského arcibiskupa a metropolitu Mons. Jána Babjaka. V programe vystúpili Kandráčovci, Eva Hornyáková, Otokar Klein, Komajota, Komorn ý orchester Jula Selčana, spevácky Zbor sv. Romana Sladkopevca, Martin Harich. Večer ľudí dobrej vôle rozdelil Prešovčanov. Jedna skupina oceňovala benefičný i propagačný podtón projektu, druhej prekážalo, že organizátorom bola nadácia manželky predsedu KDH Jána Figeľa, ktorá na podujatie dostala štedrú dotáciu od mesta. Mesto na podujatie prispelo sumou 12- tisíc eur. Podľa radnice malo podujatie okrem benefičného rozmeru aj pridanú hodnotu v podobe propagácie mesta. Pozvaný a prítomný nebol len Ján Fige ľ, ale aj 140 hostí z rôznych oblastí spoločenského života. Na sociálnych sieťach sa okolo podujatia strhla ostrá debata oboch protichodných táborov. Na margo prirovnania k Dobrému festivalu na Delni, ktoré mesto priamou sumou nepodporilo, sa kompetentní v yjadrili, že organizátorom podujatia bol areál Delne odovzdaný týždeň pred podujatím na bezodplatné užívanie. Bol kompletne vyčistený, vykosený a upravený, pričom náklady na to boli asi 20-tisíc eur. V Kancelárii prvého kontaktu na prešovskej radnici oby vatelia mesta vybavovali duplikáty matričných dokladov, hlásili trvalý pobyt, osvedčovali podpisy či menili súpisné čísla domov. Denne tam vybavili okolo 250 klientov a ročne vykonali okolo 100 -tisíc úkonov. Nastala však zmena, od júla boli tieto služby poskytované pod novým názvom Klientske centrum. Klientske centrum bolo rozdelené na viacero úsekov. Na úsek ohlasovania a evidencie pobytu občanov, kde sa dal vybaviť trvalý aj prechodný pobyt. Úsek evidencie stavieb súpisnými a orientačnými číslami, aby bola v meste presná evidencia ulíc, verejných priestranstiev aj budov. Ďalej to bol úsek osvedčovania listín a podpisov na listinách. Náplňou úseku prvého kontaktu s občanom bolo odborne a hlavne rýchlo reagovať na požiadavky a na jednom mieste mu poskytnúť komplexné služby. V centre bol zaradený aj úsek volieb, referenda aj sčítania obyvateľov, domov a bytov. Matričný úrad, kde vybavovali celú agendu súvisiacu s matričnými udalosťami, to znamená s narodením dieťaťa a vydaním rodného listu, sobášom aj úmrtím, fungoval aj naďalej samostatne. Okrem toho každý týždeň konkrétny zamestnanec priamo komunikoval so žiadateľmi prostredníctvom chatu na webovej stránke mesta Livechatoo. Za jeden a pol roka od zavedenia tejto služby ju využilo už 4- tisíc Prešovčanov. Prešovský mestský úrad v auguste pripravoval všetky podmienky na to, aby dokázal poskytovať plné elektronické služby svojim klientom v čo najkratšom čase. Aktuálne pracoval na príprave modulov šitých priamo na pomery a potreby Prešova a jeho obyvateľov. Pri chádzal dokonca so službou nad rámec zákona. Hoci mesto v roku 2014 nedotiahlo do úspešného konca projekt Operačný program Informatizácia spoločnosti, napriek tomu elektronizáciu viac ako sto vybraných služieb chcelo zabezpečiť vo vlastnej réžii. Informoval o tom prednosta mestského úradu Jozef Smetana. Prešovčania by si tak mohli vybaviť mnohé úradné dokumenty z pohodlia domova alebo akéhokoľvek iného miesta. Zároveň mesto zriadi aj Integrované obslužné miesto, ktoré vytvorí v klientskom centre mestského ú radu. Mestský úrad tak chcel zabezpečiť aj služby, ktoré si verejnosť musela vybaviť len na prokuratúre, katastri, polícii či na pošte. Do tejto služby sa mesto zapojilo iniciatívne v rámci e - Governmentu, ktorý postupne realizuje ministerstvo financií. Pre šovská radnica chcela zabezpečiť vyšší komfort pre svojich obyvateľov, aj keď nešlo o služby, ktoré boli v priamej kompetencii mesta, ale príslušných štátnych úradov. Smetana zdôraznil, že za zlyhanie procesu verejného obstarávania na zabezpečenie dodávateľa schváleného projektu elektronizácie služieb v roku 2014 nemôže súčasné vedenie mesta, ale jeho predchodcovia. V záujme bezpečnosti v uliciach mesta boli posilnené rady mestských policajtov. V auguste ich bolo v službe 78. Radnica v záujme bezpečnosti obyvateľov mesta prišla s novinkou a spustila projekt Poznaj svojho policajta. Od 7. augusta mohol každý poznať svojho „pochôdzkara“ a nájsť ho mohol cez informačný systém na webovej stránke mesta. Už by sa nemalo stať, že Prešovčania budú volať na mestskú políciu s podnetmi či sťažnosťami na porušovanie verejného poriadku alebo sa pokúšať riešiť problémy anonymne. M ohli sa obrátiť na konkrétnu hliadku, ktorá mala mať ich mestskú časť pod drobnohľadom. Čiastočne im v tom malo pomáhať aj 37 kamier rozmiestnených v rôznych lokalitách mesta. Policajné obvody boli určené podľa sídla pracovísk mestskej polície na tri obvody. Zároveň sa
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3