Kronika mesta Prešov rok 2015

Kronika mesta Prešov 2015 116 6. LITERATÚRA Ďalšia knižná zbierka básní pod názvom Emócie v celofáne vyšla vo februári z pera prešovského spisovateľa Jozefa Ivana. Hoci bol telocvikár, kultúra a písanie boli jeho srdcovkou. Kniha vznikala asi trištvrte roka. Ako povedal autor, podkladov pre knihy bolo viac, teraz však dostali priestor tie, ktoré boli tematicky aktuálne. Krstným otcom knihy sa stal Gabriel Glovacký, známy dlhé roky zo Slovenského rozhlasu. Autor v diele burcuje, nastavuje zrkadlo dnešnej civilizácii, jeho videnie čistej lásky funkčnej šťastnej rodiny je úprimné, bez celofánu, nie je to prázdne moralizovanie, hľadanie pozitívnych východísk. žongluje so slovom, čitateľa burcuje otázkami prečo. Kniha sa pôvodne mala volať Nôž a sekera. Nakoniec zvíťazil celofán. Pri prvej knihe sa mu dostávalo spätnej väzby, že je skôr pre náročného čitateľa. Pri druhej si ted a urobil individuálny prieskum, písal ju tak, aby metafory neboli utajené, ale aby si v nej každý niečo našiel. Ako hovoril, hoci je povolaním telocvikár, od mala mal blízko k písaniu i kultúre, za čo vďačil svojim rodičom. Kniha nie je poslednou, okrem po ézie píše aj náučnú literatúru, aj napríklad metódy plávania, ale umelecké slovo ho láka najviac. Rozviazaním bielych stužiek uviedli 21. marca Rudolf Schuster a Ján Hruška v Košiciach do života pozoruhodnú knihu Opustené kostoly horného Spiša autora Fran tiška Šťastného z Prešova. Prezentáciu pripravili spolu s autorom Evanjelický a.v. cirkevný zbor v Košiciach a kežmarské vydavateľstvo VIVIT. Podujatie modlitbou a príhovorom otvoril Dušan Havrila, konsenior Košického seniorátu a košický zborový farár, živ ú diskusiu moderoval známy vydavateľ Mikuláš Lipták z Kežmarku. Ing. František Šťastný, profesiou stavbár, v knihe priblížil slávne i dramatické osudy vzácnych evanjelických kostolov v Bušovciach, Huncovciach, Ihľanoch, Jurskom, Lomničke, Mlynici, Podhoran och, Rakúsoch, Stráňach pod Tatrami, Tatranskej Kotline, Toporci, Tvarožnej, Vrbove, Výbornej a Žakovciach. O ich vznik sa pričinili nemeckí prisťahovalci, ktorí pod Tatry prichádzali od 12. storočia a zanechali v našej histórii nezmazateľné stopy. Chrámy sa stali opustenými a postupne chátrajúcimi po násilnom odsune Nemcov na základe Benešových dekrétov z roku 1945, ktoré zakotvovali takýto trest za údajnú kolektívnu vinu tisícok potomkov stredovekých nemeckých prisťahovalcov. Niektoré chrámy sa i s pomoco u Spolkovej republiky Nemecko postupne darilo zachrániť a reštaurovať, z ďalších, napríklad v Lomničke, ostali len ruiny. Keďže odsunom boli zdecimované aj evanjelické cirkevné zbory, hornospišské kostoly postupne, až na výnimky, prestávali slúžiť pôvodnému poslaniu. Patrili však medzi cenné architektonické, umelecké a historické pamiatky nášho regiónu, preto Šťastného dielo originálne načrtávalo i návrhy na ich dôstojné využitie v súčasnosti. Exprezident Rudolf Schuster bol spolužiakom a celoživotným priat eľom F. Šťastného, v tejto súvislosti načrtol aj možnosti intenzívnejšej spolupráce s nemeckými partnermi. Senior Košického seniorátu Evanjelickej cirkvi a.v. na Slovensku Ján Hruška podčiarkol ekumenický priestor, keď kostol v Žakovciach využívali v súčas nosti gréckokatolíci. Na prezentácii na publikáciu pozitívne reagovali aj viacerí potomkovia karpatských Nemcov, a že zaujala, potvrdila aj následná autogramiáda. V ŠVK Prešov sa 27. marca počas celoslovenského podujatia Týždeň sloven ských knižníc 2015 prezentovali dve publikácie, ktoré boli tematicky i autorstvom späté s mestom Prešov. Prezentácie knihy Andrej a Ján Šilanovci, ktorú zostavil Michal Socha, sa zúčastnil aj riaditeľ Divad la Jonáša Záborského v Prešove Ján Hanzo, na doskách ktorého bratia dlhé roky pôsobili. Prezentácia knihy ukrajinskej poetky, bibliografky M árie Ňachajovej Siluety bola tiež spojená s autorskou besedou. Martin Dudáš p ôvodne chcel urobiť knihu len starých fotografií Prešova. Zistil však, že jeho podoba sa tak zmenila, že niektorí mladí na starých fotkách mesto ani nespoznali. Uznal, že sám ako Prešovčan len ťažko poznal Prešov z 30. rokov minulého storočia, keďže vyzera l úplne inak. Predtým, ako sa do diela pustil, zisťoval, či niečo podobné vyšlo. Natrafil na podobnú publikáciu, ktorú vydal Maďar so slovenskými predkami. Tam sa však podľa jeho slov „podpísal“ duch autora a Maďari tam vyzerajú ako páni a Slováci naopak.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3