Kronika mesta Prešov rok 2014
Kronika mesta Prešov 2014 59 rezonovali otázky o tom, kedy bude prepojenie diaľnice a sever ný obchvat mesta, aby sa hustota tranzitnej dopravy znížila. Aktuálne informácie o týchto dvoch významných dopravných stavbách prezentoval 7. októbra na zasadnutí komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie na prešovskej radnici zástup ca Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., Martin Šima. Podľa jeho slov bol proces prípravy projektovej dokumentácie pre diaľnicu D1 Prešov, západ – Prešov, juh pripravený, vrátane majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov. NDS chcela požiadať o vydanie sta vebného povolenia a začať proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. Ako Šima zdôraznil, ak sa nevyskytnú komplikácie v týchto dvoch procesoch, do pol roka by mali so stavbou za 300 miliónov eur začať, teda v lete 2015. S ukončením sa počítalo v roku 2019. Menej pozitívne vyzneli správy o stavbe R4, teda severného obchvatu mesta. Podľa Šimu bola dokumentácia pre stavebné povolenie tiež pripravená, ale mali sa v nej robiť ešte zmeny. Križovatka Prešov- sever pri Šarišských Michaľanoch (okres Sabinov ) bola pôvodne v plánoch SSC, ale presunuli ju do tohto projektu. Tiež križovatku pri Kapušanoch (okres Prešov), preto NDS bude musieť požiadať o zmenu územného rozhodnutia. S tým súviselo aj majetkové vysporiadanie pozemkov, na ktoré však štát zatiaľ nevyčlenil peniaze. Odhadovalo sa, že by malo ísť o 50 miliónov eur. Od rýchlosti vysporiadania pozemkov záviselo, kedy bude môcť NDS požiadať o stavebné povolenie a následne začať proces verejného obstarávania. Mohlo to trvať aj dva roky, ale rovnako podstatn é bolo finančné krytie stavby, na ktorú bolo potrebných 500 miliónov eur. Obe stavby, na ktoré Prešovčania čakajú už veľa rokov, boli teda v konkrétnom štádiu prípravy, ale keďže mali byť financované predovšetkým z európskych zdrojov, všetko záviselo aj od záverov dopravného prieskumu, ktorý v Prešove aj iných mestách urobila agentúra Jaspers ako požiadavku Európskej komisie o opodstatnenosti stavby. V Regionálnom operačnom programe na dopravu boli pre spomínané obdobie pre dopravné stavby vyčlenené 2 mil iardy eur. Z nich potreboval len Prešov 800 miliónov eur. Prešovský samosprávny kraj, ktorý poskytoval prímestskú dopravu vo verejnom záujme do deviatich obcí a miest v okolí Prešova, podporil Dopravný podnik mesta Prešov čiastkou vyše 129 -tisíc eur. Schválilo to zastupiteľstvo PSK 28. októbra v rámci piatej úpravy rozpočtu. Keďže Dopravný podnik mesta Prešov suploval prímestskú dopravu do niektorých obcí v okolí Prešova, kraj nepoukázal sumu 129 000 € prepravcom SAD, ale dopravnému podniku. Dopravný podnik mesta Prešov kúpil v decembri štyri nové midibusy s klimatizáciou. Hodnota jedného bola vyše 99– tisíc eur. Dopravný podnik pôvodne plánoval nakúpiť 6 midibusov, nákup dvoch z nich však odsunul na ďalší rok. Spolu s novými vozidlami mal dopravca vo vozovom parku k dispozícii osem midibusov. Zaradiť ich mali na pravidelné linky v špičke, prípadne aj tam, kde výrazne poklesol počet cestujúcich. Išlo o midibusy Iveco Fisrt FCLLI 70C17 a ich celková hodnota bola 399 960 eur. Na základe analýzy dopravnej obslužnosti a tento počet midibusov zatiaľ stačil. Podľa dopravcu to bol krok ku vyššej kvalite prepravy cestujúcich, vozidlá boli klimatizované. Jeden kilometer jazdy vozidla MHD stál niečo vyše 1,5 eura. Z toho cestujúci zaplatili asi polovicu, zvyšok platilo mesto z rozpočtu z prijatých podielových daní.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3