Kronika mesta Prešov rok 2014

Kronika mesta Prešov 2014 58 povrchu rozprestretím hmôt, aplikácie spájacieho postreku, z položenia asfaltových vrstiev a ďalších prác v rozsahu podľa súťažných pod kladov a výkazu výmer. Otváranie ponúk bolo plánované 30. septembra a dodávateľ mala vzísť z následnej elektronickej aukcie. Poslanci mestského zastupiteľstva v Prešove 11. septembra návrh investícií schválili. Návrh zahŕňal nákup nových autobusov a trole jbusov, ako aj obnovu palubných počítačov a rádiovej siete do všetkých autobusov a trolejbusov MHD v Prešove. "Predpokladáme, že nákup vozidiel bude realizovaný až v budúcom roku, pretože termíny dodávok od výrobcov autobusov sú päť až šesť mesiacov a u tr olejbusov šesť až osem mesiacov. U palubných počítačov a rádiovej siete by sme chceli investíciu realizovať do konca tohto roka," uviedol riaditeľ DPMP Peter Janus. Schválený návrh počítal aj so zdrojmi z európskych fondov. Riaditeľ však upozornil na to, ž e to je len jeden z variantov financovania. Závisí to od toho, či bude vyhlásená výzva a následne schválená žiadosť. V opačnom prípade budú nakupovať autobusy a trolejbusy postupne z vlastných zdrojov alebo prostredníctvom úveru. Nové autobusy by mali byť použité na všetkých linkách, trolejbusy najmä na nosných linkách spájajúcich Sekčov a Sídlisko III. Všetky nové dopravné prostriedky by mali byť nízkopodlažné a plne klimatizované. Ide spolu o 11 kusov trolejbusov, tri autobusy a šesť midibusov. Investícia do počítačov a rádiovej siete je 265 000 eur. Priemerný vek autobusov DPMP bol 9,6 roka a trolejbusov 13 rokov. Vo vozovom parku však bolo aj 20 vozidiel, ktoré mali 15 až 20 rokov. Po predĺženom víkende čakalo 16. septembra Prešovčanov zase raz nepríjem né ráno v podobe dopravného kolapsu. Stačil jeden pokazený kamión na križovatke Solivarská – Švábska v smere zo Sekčova a doprava bola doslova ochromená. Vozidlá sa pohybovali v kolónach slimačím tempom a spoje MHD meškali takmer hodinu. Problém sa začal p red deviatou ráno. Z každého príjazdu do mesta prichádzali kolóny kamiónov a nákladných vozidiel a medzi ne sa tlačili osobné autá. Dopravné spoločnosti totiž po víkende vyslali na cesty svoje zásielky. Hučali klaksóny, vodiči nerešpektovali ani zelenú na priechodoch pre chodcov v snahe posunúť sa aspoň o meter. Na autobusových zastávkach zase ľudia márne čakali na spoje MHD. Neprichádzali. Napríklad na sídlisku Sekčov cestujúci čakali na spoj takmer 50 minút. Po prvej polhodine už stúpala nervozita a niek torí sa rozhodli ísť radšej peši. Sekčovčania hromžili, lebo ešte nezabudli, že podobná zápcha bola aj začiatkom septembra, keď sa začal školský rok. Na dispečingu Dopravného podniku mesta Prešov, a.s. mali horúce linky. Nahnevaní ľudia tam volali a žiadal i informácie, prečo spoje tak dlho meškajú. Vedenie sa snažilo hľadať v krízovej situácii riešenia. Problém bol, že v meste nebolo kde odkloniť dopravu, keď nastal taký problém. Kombinovali sa spoje ako sa len dalo, aby sa cestujúci dostali do cieľa. Vodiči často išli aj na vlastnú zodpovednosť po trasách, kde predpokladali prejazdnosť. Prvý spoj prišiel na Sekčov asi 50 minút po kolapse, ale nešiel pôvodnou trasou. Zo Sekčova prešiel na Solivar a cez Šváby na autobusovú stanicu. Tam vodič ohlásil konečnú, aby sa mohol vrátiť po ďalších cestujúcich. Ľudia zo stanice išli do centra peši alebo čakali na ďalší spoj. Doprava v meste sa dostala do normálnych koľají až okolo obeda. Na spojnicu medzi Rusínskou ulicou a centrom mesta, teda na prepojenie cez Kuzmányho ulicu, Prešovčania netrpezlivo čakali už viac ako 10 rokov. Po dlhých prieťahoch s majetkovým vysporiadaním nehnuteľností sa práce na stavbe konečne začali. Na konci septembra pokračovali búracie práce a odstraňovanie starej vozovky. Hoci sa s prácami malo začať už v auguste, termín sa posunul nielen kvôli schvaľovaniu dočasného dopravného značenia, ale aj archeologickému výskumu. Z bývalého kamenárstva ostala už len jedna stena, ďalší objekt bol už takmer zbúraný. Ostali ďalšie dva domy na Kuzmányho ulici a sporný objekt rodiny Šarišských, ktorý mesto dalo vo verejnom záujme vyvlastniť. Proces vyvlastňovania však ešte stále nebol ukončený. Spojnica križovatky na Čiernom moste s Rusínskou ulicou bola jednou z najväčších dopravných investícií PSK. V roku 2014 mala župa do stavby investovať 1 milión eur. Komunikácia mala 38 stavebných objektov a okrem úpravy profilu cesty išlo aj o rozšírenie mosta nad železničnou traťou, chodníky, cyklistické pruhy, protihlukové steny a rekonštrukciu verejného osvetlenia. Dopravná situácia v meste sa z týždňa na týždeň zhoršovala. Obyvatelia mesta hromžili na zápchy aj pravidelné meškanie spojov MHD. Kolapsy totiž ovplyvňovali ich životy dosť podstatne. V meste

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3