Kronika mesta Prešov rok 2014
Kronika mesta Prešov 2014 55 za zbytočnú a navrhovali počkať na vybudovanie diaľnice D 1 a rýchlostnej cesty R 4, ktoré by mali stiahnuť tranzit mimo mesta. Ľudia mali pripomienky aj k zaslepeniu niektorých ulíc a tým presmerovaniu dopra vy na cesty, ktoré na to neboli kapacitne stavané (Kollárova, Fučíkova ulica). Dodávateľom projektovej dokumentácie bol Dopravoprojekt, a.s. Divízia Prešov. Jeho riaditeľ Dušan Skuban po verejnom zhromaždení v septembri 2013 pre novinárov povedal, že cieľ om projektu je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť premávky na tomto dôležitom dopravnom uzle Prešova a zvýšiť kapacitu križovatky. Malo ísť o rekonštrukciu ciest s mimoúrovňovým bezbariérovým oddelením automobilovej dopravy od pešej a cyklistickej. Projekt bol náročný tým, že Levočskú ulicu pretínal tok rieky Torysa a železničná trať. Rátalo sa tu so zvýšením počtu jazdných a odbočovacích pruhov, prebudovaním mostného objektu a výstavbou novej časti mosta. Investor navrhoval zaslepenie Ulice Fraňa Kráľa, Jazdeckej a Urbánkovej ulice. Najviac pripomienok verejnosti bolo k návrhu zákazu odbočenia pre autá z Ulice Obrancov mieru na Ulicu Československej armády. Ľuďom sa nepáčili ani navrhované zmeny značenia na Nábrežnej ulici s príkazom smeru pri odbočení do centra. Podľa šéfa projektovej spoločnosti iba 10 až 15 percent dopravy tu tvoril tranzit, jadro premávky bola vnútromestská doprava, ktorú nevyriešia obchvaty. Nadchody považuje za komfortnejší spôsob ako priechody cez rušnú križovatku. Išlo o bezbariérovú rampu v tvare písmena Y. Poslanec Ivan Benko (nezávislý), ktorý bol na invalidnom vozíku, nadchody na rokovaní zastupiteľstva spochybnil. Pohyb v zime po zamrznutom šikmom povrchu nepovažoval pre hendikepovaných ľudí za bezpečné riešenie, rovnako starým ľuďom priechod cez križovatku cez nadchody s množstvom schodov iba skomplikuje život. Národná diaľničná spoločnosť organizovala smerový dopravný prieskum, ktorý sa uskutočnil 8.apríla od 6. do 10. hod. a od 14. do 18. hod. na vjazdoch do mesta a výjazdoch z Prešova. Od jeho výsledku, ktorý mal byť známy koncom leta, záviselo, či Európska únia bude financovať výstavbu diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh. Cieľom prieskumu bolo zist iť opodstatnenosť výstavby diaľnice, v našom prípade D1 Prešov západ - Prešov-juh. Cez anketové otázky vodičom mal prieskum zistiť hustotu tranzitnej dopravy cez Prešov. Anketári sa vodičov pýtali, odkiaľ vyrazili a kde je ich cieľ cesty. Výsledky prieskumu mohli výrazne ovplyvniť rozhodnutie o tom, či nám Európska únia pomôže zaplatiť tunelový diaľničný obchvat Prešova, ktorý sa mal začať stavať už v roku 2014. Požiadavky Slovenska totiž prekračovali možnosti, a tak sa z plánovaných stavieb museli vybra ť najdôležitejšie úseky. Podľa prieskumu, o ktorý sa NDS opierala, z celkovej automobilovej dopravy, ktorá prichádzala do Prešova, len 15 percent tvorila tranzitná doprava. Dopravní ekonómovia z toho vyvodzovali záver, že diaľničný obchvat nie je nevyhnut ný a dlho nebude dostatočne využitý. Podľa údajov, ktoré malo oddelenie dopravy na mestskom úrade, sa za posledných 5 rokov množstvo vozidiel prechádzajúcich cez Prešov zvýšilo minimálne o 40 percent. Dopravní analytici však tvrdili, že je to cieľová, zdrojová a vnútromestská doprava, nie tranzitná. Mesto malo napríklad údaj, že na trase z Kapušian do Prešova denne prejde 30-tisíc áut. Keby prieskum nedopadol dobre, mohlo sa stať, že onedlho dopravný systém v meste, najmä v špičke, skolabuje. Rozhodova ť zrejme mala aj výška investícií. Kým na spomínaný úsek diaľnice s tunelom boli plánované výdavky 365 miliónov eur, na rýchlostnú cestu a teda severný obchvat, ktorý sa z vládneho programu na roky 2014 -2020 odsunul, bola predpokladaná investícia 600 miliónov eur. Mesto Prešov počas výstavby diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh získa financie od dodávateľa stavby Národnej diaľničnej spoločnosti za prenájom pozemkov. Išlo o zhruba 117 270 eur za rok. Rozhodli o tom na rokovaní mestského zastupiteľstva 28. apríla prešovskí poslanci. Išlo o dočasné zabratie pozemkov počas výstavby diaľnice, termín prenajatia pozemkov mal byť určený v zmluve. Doba nájmu uplynie dňom podpísania protokolu o odovzdaní a prevzatí stavebného objektu, prípadne zrušením zmluvy alebo odstúpením od nej. Cena nájmu za pozemky bola stanovená znaleckým posudkom. Stavbári mali použiť tieto parcely počas výstavby diaľnice na uskladnenie materiálu, ako autopark a na technické zázemie. Išlo o lokality od Vydumanca po Košickú ulicu v tesnej blízkosti plánovanej diaľnice. Poslanec Richard Drutarovský informoval, že prenájom týchto pozemkov si vyžiada výrub nemalého počtu stromov ako časti lesa. Zaujímal sa o to, kto bude s týmto drevom obchodovať. Primátor Prešova Pavel Hagyari uviedol, že to bude vecou samostatnej zmluvy. Mesto Prešov ešte koncom
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3