Kronika mesta Prešov rok 2014
Kronika mesta Prešov 2014 54 4. DOPRAVA Netypicky teplé počasie na toto ročné obdobie šetrilo mestské kasy. Samosprávy minuli menej peňazí na zimnú údržbu miestnych ciest a chodníkov oproti bežnému priemeru. Mesto Prešov do 20. januára ušetrilo približne 200- tisíc eur. Priemerné náklady na zimnú údržbu sa počas celej sezóny pohybovali od 630 - do 650-tisíc eur. Prešov mal vo svojej správe 170 kilometrov ciest a 177 kilometrov chodníkov. O zimnú údržbu sa starali dve dodávateľské firmy. Na zimu sa mesto pravidelne zásobovalo posypovým inertným materiálom (1 500 ton) a do zásoby nakupovalo 150 ton chemického posypového materiálu. Severný obchvat Prešova a financovanie cestných projektov z peňazí Európskej únie bolo témou pracovného rokovania kompetentných v oblasti dopravy. Pracovného stretnutia k doprave v Prešovskom kraji sa 30. januára zúčastnili zástupcovia agentúry Jaspers. Išlo o poradenskú inštitúciu, ktorá pre Európsku komisiu hodnotila projekty, predkladané na prefinancovanie zo zdrojov Európskej únie. Dozerali teda na to, aby boli peniaze EÚ využité efektívne. Zástupcov mestskej i regionálnej samosprávy, ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti či Slovenskej správy ciest upozorňovali, na čo si dať pozor pri predkladan í projektov na schválenie. V ďalšom programovacom období mali byť pre Prešovský kraj vyčlenené 4 miliardy eur na rozvoj dopravy. Zadefinovali aj priority, ktoré bolo potrebné zlepšiť. Bolo potrebné zbaviť sa tranzitnej dopravy v mestách a obciach. Takisto bolo treba výraznejšie podporovať verejnú dopravu, pretože bol vysoký podiel individuálnej. Podľa prieskumu prešlo napríklad trasou Bardejov - Kapušany denne okolo dvetisíc kamiónov, cez samotné mesto Prešov dokonca sedemtisíc. Tento problém mal riešiť severný obchvat Prešova, v rámci diaľnice D1, ktorý sa mal začať stavať v roku 2015, ale bolo zrejmé, že tento termín sa posunie. Obchvat mal byť dlhý takmer 15 kilometrov a vyžiada si náklady 453 miliónov eur. V tom čase stavala Národná diaľničná spoločnosť na území kraja tri úseky. Ak ich do roku 2015 podľa harmonogramu dokončí, ostane tu z diaľnice D1 nedobudovaný práve obchvat Prešova. Najväčší problém bol v nedostatku peňazí. Tie by mohli prísť z EÚ. Ako vyplynulo z rokovania, nestačí sa pri ich získavaní zamerať na technické riešenie, ale treba zohľadniť aj najlepšie ekonomické riešenie, analýzu nákladov a dopad na životné prostredie. Takéto projekty posudzovala agentúra Jaspers v rámci celej EÚ, preto bolo potrebné dostať práve severný obchvat Prešova m edzi prioritné stavby. Aj z toho dôvodu sa chystal začiatkom apríla veľký dopravný prieskum. Územné rozhodnutie na rekonštrukciu križovatky ulíc Levočská a Obrancov mieru v Prešove na začiatku marca podpísal primátor mesta Pavel Hagyari a mesto ho zverejnilo 4. marca . Primátor tvrdil, že všetky boli do materiálu zapracované, preto toto územné rozhodnutie podpísal. Išlo o úsek cesty I/18 s hlavným ťahom dopravy na trase Košice – Poprad a Poprad – Vranov nad Topľou cez mesto. Projekt zahŕňal 36 stavebných častí, vrátane úpravy a prekládky plynového, elektrického a trakčného vedenia, vodovodu a kanalizácie. Zverejnením vyhlášky začala plynúť 15 - dňová lehota na odvolania, o ktorých rozhodne druhostupňový orgán. Nasledovať malo stavebné konanie, povolenie vydával príslušný stavebný úrad. Zámerom investora – Slovenskej správy ciest bolo začať so stavbou už v máji. Práce boli rozvrhnuté na 18 mesiacov. Výšku plánovanej investície nezverejnili. Stavebné práce a následné zmeny v doprave sa mali dotknúť štyroch zo siedmich mestských častí. Značná časť Prešovčanov aj podnikateľov z tejto lokality sa ešte v septembri roku 2013 zúčastnila na verejnom zhromaždení k zámeru projektu, ktorý prezentovali pracovníci Slovenskej správy ciest. Rokovanie s verejnosťou vtedy trvalo vyše troch hodín a občania podali voči projektu okolo 20 písomných pripomienok. Prešovský mestský poslanec Richard Drutarovský (KHD, SDKÚ-DS, Most-Híd, SaS) na mestskom zastupiteľstve informoval, že občania sa o pripravovanej stavbe dozvedeli iba z médií a na zasadnutie výboru mestskej časti ich následne prišlo asi 250, kde dávali tiež svoje pripomienky. Mnohým sa nepáčilo, že práve touto rekonštrukciou sa vytvoria podmienky, aby tranzitná doprava naďalej prechádzala po Levočskej ulici a neriešia sa prioritne obchvaty mesta. Investíciu považovali
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3