Kronika mesta Prešov rok 2013
Kronika mesta Prešov 2013 58 tohto týždňa pripravilo pre širokú verejnosť, bolo podporiť využívanie alternatívnych ekologických druhov dopravy. Program potrval do 21. septembra. Obyvatelia prešovskej štvrte Šidlovec boli nespokojní. Mesto im dalo opraviť cestu, dokončený v októbri však bol len jeden úsek. Na viac neboli peniaze. Pri určení priorít na riešenie bežnej údržby miestnych komunikácií na rok 2013 bola zástupcami výboru mestskej časti č. 3, teda Šidlovec, Nižn á Šebastová zaradená oprava cestnej komunikácie na Šidlovskej ulici. Na základe spracovanej kalkulácie správcom mestských komunikácií, ktorým je Správa a zimná údržba prešovských ciest, s. r. o. a potvrdená zhotoviteľom bežnej údržby, spoločnosťou Doprasta v, a. s., bola cenová kalkulácia vo výške 36 192,95 eura postúpená poslancom mestského zastupiteľstva v Prešove na schválenie. Mestské zastupiteľstvo schválilo túto stavebnú akciu, v rámci bežnej údržby ciest, v uvedenej sume (teda vyše 36-tisíc eur). V pr iebehu krátkeho obdobia, po posúdení priorít použitia finančných prostriedkov na bežnú údržbu mestských komunikácií poslancami, bola táto čiastka znížená o desaťtisíc eur, a to aj s upozornením na nedostatočné krytie k realizácii pôvodného zámeru. Zhotoviteľ stavby teda opravu vykonal, za zredukovanú čiastku približne 26 - tisíc eur. Pokračovanie v oprave cesty sa teda v najbližšom čase nepripravovalo, neboli naň vyčlenené prostriedky. 1. októbra bolo verejné územné konanie k rekonštrukcii prešovskej križova tky I/18 Levočská - Obrancov mieru a most, ktorej investorom mala byť Slovenská správa ciest. Obyvatelia mesta predložili svoje pripomienky, ale Sekcia stavebného úradu a urbanistiky prerušila územné konanie. Dôvodom však neboli pripomienky Prešovčanov. Oveľa závažnejšie boli chýbajúce stanoviská od Železníc SR a Úradu pre reguláciu želez ničnej dopravy, ako aj záväzné stanovisko ministerstva dopravy. Faktom totiž bolo, že stavba mosta bude zásadným zásahom do územia, pričom železničná trať sa križovala s c estnou dopravou. Chýbalo tiež posúdenie vplyvov na životné prostredie, ale aj stanoviská správcov telekomunikačných sietí. Zásah do územia bude totiž veľký a musí sa počítať s prekládkami a ochranou sietí. Na predloženie chýbajúcich stanovísk od jednotlivých organizácií dala radnica investorovi lehotu 30 dní. Rekonštrukcia Kuzmányho ulice v Prešove sa stala realitou. Po troch rokoch prieťahov s majetkovým vysporiadaním s majiteľmi nehnuteľností začali s búracími prácami. Cesta III. triedy v správe Prešovského samosprávneho kraja sa mala podľa projektu rozšíriť a spojiť Sídlisko Sekčov a centrum mesta. Urýchli sa tým aj výjazd na výpadovku smerom do Košíc a na Poprad. Primátor Prešova Pavel Hagyari a predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík ešte pred tromi rokmi deklarovali, že ide o ich spoločnú prioritu. Obe samosprávy si rozdelili vysporiadanie nehnuteľností s ich majiteľmi. 9. októbra sa na Kuzmányho ulici stretli na prvom kontrolnom dni. Chudík informoval, že búracie práce sa začali už v septembri. Z rozpočtu kraja na to schválili 35 -tisíc eur. Začali z východnej strany, kde sa Kuzmányho ulica napojí na križovatku ulíc Rusínska – Východná. Zatiaľ zbúrali niekoľko stavieb a vyrúbali stromy. Stavba Kuzmányho ulice, ktorá by mala prepojiť Čierny most s Rusínskou ulicou, by sa mala začať na jar 2014 . Aj vysporiadanie posledného pozemku bolo na dobrej ceste. Mesto už malo s jeho majiteľom podpísanú zmluvu o budúcej zmluve o vzájomnom vysporiadaní. Do konca roka by sa táto transakcia mala uzavrieť. Zdĺhavý postup pri vysporiadaní sa s posledným majiteľom nehnuteľností zdôvodnil tým, že na liste vlastníctva bolo veľa bremien a exekučných titulov. Dohodli sa na finančnom vyrovnaní, mesto to malo stáť 250 -tisíc eur. Do konca roka majiteľ rodinného domu prisľúbil, že bude jeho pozemok prázdny. Na jednej str ane ulice stálo iba niekoľko starých domov. Druhá strana bola prázdna, viedla tadiaľ železničná trať. Samospráva už mala pripravené podklady pre verejné obstarávanie, to by sa mohlo začať do dvoch týždňov. Ak všetko pôjde podľa plánu, najneskôr v marci alebo v apríli sa začne stavať. Spomínaná cesta bude cesta III. triedy, necelých 300 metrov a bude nadväzovať na jej vybudovanú časť smerom na ulicu Rusínsku s úpravou križovatiek Čierny most až po sídlisko Sekčov. Celkové rozpočtové náklady predpokladali sumu okolo 1,8 milióna eur, ale to malo byť jasné až po verejnom obstarávaní. Lehota výstavby mala byť približne rok a pol, malo to závisieť aj od priebehu verejného obstarávania. Predpoklad bol, že v roku 2015 by to mohlo byť prejazdné. Rusínska ulica, ktorá mala dva jazdné pruhy, mala mať tri pruhy. Kamióny budú presmerované zo Sekčova tak, že nebudú môcť ísť smerom na Solivar, ale odbočia po Rusínskej na Kuzmányho ulicu, čím sa docieli lepšia dopravná priepustnosť tejto časti mesta. Na Kuzmányho ulici post avia 300 metrov cesty s dvomi pruhmi.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3