Kronika mesta Prešov rok 2013
Kronika mesta Prešov 2013 57 úspora bude minimálna, lebo aj malú úsporu môže na budúci rok zhltnúť nárast cien nafty či elektriny. V Prešove bolo okolo 400 zastávok MHD. Podľa Janusa 45 z nich malo ostať stálych. Išlo o najfrekventovanejšiu trasu, teda zastávky v centre, na sídliskách, v smere k nemocnici či na st anicu. Všetky ostatné mali byť na znamenie. Pripustil, že kým si na to Prešovčania zvyknú, môže dochádzať aj ku konfliktom medzi vodičmi a cestujúcimi, preto chcú šoférov najprv vyškoliť. V praxi to malo znamenať, že trolejbus či autobus na väčšine zastávo k zastaví len vtedy, ak tam bude minimálne jeden záujemca o cestovanie a dá vodičovi rukou znamenie. Aj pri vystupovaní platilo, že cestujúci musí signalizačným tlačidlom oznámiť vodičovi, že chce, aby zastavil. Situácia okolo parkovania v meste Prešov sa upokojila, nebola však vyriešená. Zmluva so spoločnosťou Vinci Park Slovakia sa skončila a správu nad parkoviskami prevzala mestská eseročka Prešov Real, s. r. o. Parkovacie lístky v automatoch boli označené správcovskou firmou. O tom, či VPS už odovzdala majetok mestu, však nikto nič nevedel. Podľa jedného z konateľov eseročky Prešov Real Juraja Hudáča, správu prevzali, príjem z automatov zúčtujú mestu, takže svoj diel povinností na plnili. Primátor Pavel Hagyari sľúbil, že bude vyhlásená verejná súťaž na prevádzkovateľa parkovacích služieb. Mesto ju na webovej stránke zverejnilo 12. septembra , tesne pred poludním. Ešte v auguste sa na scéne objavil nový záujemca a ten mestu predložil ponuku koncesnej zmluvy. Prešovská firma však odpoveď nedostala, ani jej nikto z úradníkov nepotvrdil, že sa ich ponukou zaoberali. Čo ponúkal nový hráč? Išlo o prešovskú spoločnosť, ktorá mala s touto činnosťou 11 - ročné skúsenosti. V meste totiž prevádzkovala 5 parkovísk. Podľa konateľa Mareka Jaša aj riaditeľa Jaroslava Sabol a ponúkali mestu väčšie benefity, ako doterajšia VPS. Tvrdili, že sú predovšetkým Prešovčania a zo skúseností vedia, čo obyvatelia tohto mesta potrebujú. Predmetom budúcej koncesnej zmluvy mal byť aj záväzok dobudovania a prevádzky novej zóny parkovania v lokalitách sídlisko Duklianskych hrdinov, na Hollého ulici a Pod Táborom. Záujemca mal preukázať výšku základného imania minimálne 1 milión eur. Tiež mal preukázať, že za posledné tri roky dosiahol celkový obrat vo výške 1,5 milióna eur. Vyhlasovateľ požadoval uhradiť mestu fixnú čiastku vo výške 500 -tisíc eur do 30 dní od účinnosti koncesnej zmluvy. Uchádzač mal predložiť referencie o tom, že poskytuje službu pre minimálne 500 parkovacích státí v jednej lokalite a druhá referencia mala preukázať, že poskyt uje službu pre 1200 státí vo viacerých lokalitách s využitím parkovacích automatov. Do programu mestského zastupiteľstva v Prešove 16.septembra primátor dodatočne zaradil aj návrh na schválenie koncesnej zmluvy na dočasnú prevádzku platených parkovísk m edzi mestskou spoločnosťou Prešov Real, s.r.o. a Vinci Park Slovakia, s.r.o., donedávna správcom parkovísk v meste. Napriek ostrej diskusii a viacerým námietkam najmä z pravicového klubu, návrh poslanci väčšinou hlasov schválili. Po predchádzajúcom chaose a kritike obyvateľov mesta sa tento krok poslancov dal len ťažko vysvetliť. Odhlasovali totiž koncesnú zmluvu medzi oboma spoločnosťami na dočasnú prevádzku pouličného parkovania a teda VPS ostáva naďalej v hre. Zároveň poverili primátora Pavla Hagyariho, aby zrušil verejnú súťaž zverejnenú 12. septembra a podmienky novej súťaže predložil na prerokovanie do budúceho zasadnutia MsZ, najneskôr do 30. 9. 2013. Tiež ho zaviazali, aby do konca septembra prevzal od VPS parkovacie automaty. Za dočasnú prevádzku spoločnosťou Vinci Park hlasovalo 20 poslancov, osem bolo proti a traja sa zdržali hlasovania. Za predložený materiál hlasovali poslanci zo strany Smer-SD a nezávislí poslanci. Viacerí poslanci v diskusii vyzvali konateľa Prešov Real, s.r.o., aby zverejnil, koľko za uplynulý týždeň vybrali z 36 parkovacích automatov v meste. Len tento jediný týždeň mali totiž na parkovné dosah. „Za posledných šesť dní, keďže v nedeľu sa poplatky nevyberajú, bola tržba 4 733 eur,“ informoval konateľ Juraj Hudáč. Konečne sa ted a verejnosť mohla dozvedieť, o akom príjme mesta je reč. Poslanec Vasiľ Janko ( SDKÚ-DS) si nekládol servítku pred ústa, keď vyhlásil, že tento návrh zapácha a smrdí neférovosťou voči ľuďom. Primátor kritiku odmietal. Andrea Turčanová (KDH) vyslovila názor, že je to jasné tunelovanie mesta a peniaze, ktoré ostali v rukách VPS sa mohli využiť na opravu ciest a cho dníkov. Primátor Pavel Hagyari kritiku odmietal. Cestujúci s platným vodičským preukazom mohli od 16.septembra využívať mestskú hromadnú dopravu v Prešove bezplatne. Išlo o jednu z aktivít v rámci Európskeho týždňa mobility. Európsky týždeň modlitby bol celoeurópskou akciou, ktorá dávala priestor zamyslieť sa nad kvalitou životného prostredia a začať aktívne prispievať k jej zlepšovaniu. Cieľom podujatí, ktoré mesto Prešov počas
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3