Kronika mesta Prešov rok 2013
Kronika mesta Prešov 2013 56 splatnosť pôžičky. Podľa rad nice bola táto cesta reálna a mesto by potrebovalo 7 miliónov eur s tým, že splácať ich bude 10 rokov. Faktom však bolo, že radnica mala z minulosti plné priehradky štúdií, dokumentácií a plánov na obnovu mestských komunikácií, ale tie už nemuseli zodpove dať realite. Napriek výhradám pravice poslanci napokon zámer schválili. Za hlasovalo 18 z 24 prítomných poslancov. Zdržali sa štyria a dvaja boli proti. Išlo o pravicových poslancov, ktorí konštatovali, že mesto by ďalšiu finančnú ťarchu na svojich pleciac h už nezvládlo. Na rozdiel od štyroch klimatizovaných autobusov sa v nových trolejbusoch Prešovčania v júni potili. Dopravcovia mali šesť trolejbusov s klimatizáciou iba pre vodiča, ktoré kúpili tiež nedávno. Celkovo mal dopravný podnik vo svojom vozovom parku 60 autobusov a 40 trolejbusov. Najstarší trolejbus mal 24 rokov, najstarší autobus mal iba o rok menej. Dopravný podnik mesta Prešov, a.s. okrem mestských liniek zabezpečoval dopravu aj do ôsmich priľahlých obcí a mesta Veľký Šariš. Pravicoví poslanci 23. augusta na radnicu doručili primátorovi Pavlovi Hagyarimu výzvu, aby urýchlene konal v súvislosti s tým, že 31. augusta končí účinnosť zmluvy medzi mestom a spoločnosťou Vinci Park Slovakia, s.r.o. Tiež ho žiadali, aby zabezpečil pripravenosť úradu prevziať zodpovednosť za prevádzku parkovísk v meste. Doterajšie návrhy v zastupiteľstve neprešli, nová súťaž nebola, ba dokonca ani nebola vyhlásená. Poslanci preto žiadali mesto, aby sa pripravilo na alternatívu, že za parkovanie na verejných parkoviskách už o pár dní preberie spolu s mestskou políciou a mestskými firmami zodpovednosť. Ďalej poslanci žiadali, že ak by sa odôvodnene ukázalo, že je výhodnejšie na túto službu využiť externú firmu, tak by mesto malo vyhlásiť bez zbytočného odk ladu transparentnú a nediskriminačnú súťaž na výber prevádzkovateľa a na obdobie najviac 5 rokov. Tiež žiadali, aby podmienky novej zmluvy boli prerokované v komisiách, výboroch mestských častí, na mestskej rade aj v zastupiteľstve. Od 15. augusta mala by ť pre vodičov uzavretá Švábska ulica. Mala sa stať slepou ulicou na tri mesiace, konkrétne do 15. novembra. Dôvodom bola rekonštrukcia križovatky pri stavbe I/68 Prešov odbočka Škultétyho - ZVL, teda pri tretej etape dostavby Nábrežnej komunikácie. Doprava bola rozložená do dvoch obchádzkových trás. Ako vysvetlila pracovníčka prešovskej radnice z oddelenia dopravy Darina Sýkorová, doprava v smere od Košíc smerom na Vranov nad Topľou bude možná z diaľničného privádzača cez Košickú ulicu v mieste stavby cez jeden jazdný pruh. Pokračovať bude cez Solivarskú, respektíve Východnú ulicu alebo odbočením z diaľničného privádzača na Jelšovú s pokračovaním cez Jesennú a Švábsku ulicu. To bola jedna z obchádzok, ale existovala ešte jedna možnosť. V smere z Prešova do Košíc mohla byť v mieste stavby doprava vedená v dvoch jazdných pruhoch cez Košickú s pokračovaním na Petroviansku ulicu. Od 2. septembra, keď mali ísť deti do školy, bol možný prejazd vozidiel MHD cez križovatku ulíc Košická-Švábska-Petrovianska v smere ja zdy od Švábskej po Košickú ulicu. Od 2. septembra mala byť zastávka MHD Košická v oboch smeroch dočasne umiestnená na inom mieste. Napokon k spomínaným obmedzeniam došlo od 24. augusta. Manažment Dopravného podniku mesta Prešov robil ďalšie opatrenia na z níženie nákladov. Mali v pláne kúpiť ešte štyri midibusy pre linky 11, 19, 10 a 22. Tie boli podľa analýzy cestujúcimi menej vyťažené. Zámerom sa 26. augusta zaoberala už aj mestská rada a tá odporučila mestskému zastupiteľstvu, aby túto investíciu schvál ili. Išlo o vlastné zdroje dopravného podniku a cena štyroch midibusov mala byť 400 -tisíc eur. Vedenie predpokladalo, že tým ušetrí na pohonných hmotách. Terajšie 12- metrové autobusy by potom nahradili midibusy najmä počas víkendov a v čase dopravného sedla, kedy bolo menej cestujúcich. Po prázdninovom režime v mestskej hromadnej doprave prišla ďalšia zmena. Prešovčania si od septembra zvykali na to, že väčšina zastávok už nie je stálych, ale na znamenie. Dopravný podnik mesta Prešov, a.s. stále hľadal rezervy v hospodárení. Počet cestujúcich totiž klesal, takže museli šetriť na nákladoch na prevádzku. Vozidlá pri brzdení na zastávkach a rozjazdoch tiež míňali pohonné hmoty a občas aj vtedy, keď nikto nenastupuje ani nevystupuje. Rozh odli sa preto, že len 15 percent zastávok MHD bude stálych, ostatné budú na znamenie. Sľubovali si od toho úsporu pohonných látok. V akom objeme, to zatiaľ nevedeli. R iaditeľ dopravného podniku Peter Janus však nevylúčil, že
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3