Kronika mesta Prešov rok 2013

Kronika mesta Prešov 2013 54 4. DOPRAVA Správa a zimná údržba prešovských ciest s. r. o. robila na miestnych komunikáciách čo sa dalo, aby ich udržala zjazdné. Zima im dávala zabrať a ako sa ukazovalo, ešte nepovedala posledné slovo. Správa na konci februára už prekročila plánovaný rozpočet na zimnú údržbu o desať percent . V posledných rokoch sa priemerné náklady na zimnú údržbu pohybovali okolo 5 mil. eur, pričom náklady na posypový materiál predstavovali 1,5 až dva milióny eur. Podľa konateľa spoločnosti Antona Rokošného len v januári minuli na údržbu 170 375 eur. Počítal s tým, že v podobnej výške budú náklady aj počas februára, keďže meteorológovia ešte sľubovali snehové zrážky. V marci zase bolo potrebné vyčistiť ulice od posypového materiálu, ktorého bolo na cestách podstatne viac ako po mi nulé roky a to boli ďalšie náklady. Zima prišla skoro a časť plánovaných nákladov na zimnú údržbu čerpali už v decembri. Počítali s tým, že celkové náklady v tejto sezóne budú oveľa vyššie ako v roku 2012, ale ako zdôraznil Rokošný, podobná situácia je na celom Slovensku. Cestári v meste vykonávali údržbu s pomocou piatich sypačov, dvoch traktorov, dvoch nakladačov a troch nákladných vozidiel, ktoré rozvážali posypový materiál do ulíc, kde bol pre sypače zhoršený prístup. Ces tári hľadali možnosti, kde nájsť ďalšie finančné prostriedky. Pravdepodobne budú musieť obmedziť štandard letnej údržby. Malo to znamenať obmedzenie vykonávaných činností v lete, ako je údržba zelene, cestného príslušenstva, priekop, priepustov či údržby bezpečnostných zariadení. Po zime budú musieť cestári riešiť ďalší obrovský problém, a tým bude oprava výtlkov. Ich vznik spôsobil charakter zimy s kolísaním teplôt počas dňa, keď dochádzalo k zamŕzaniu a odmrazovaniu vozoviek, čo v konečnom dôsledku viedlo k zvýšenej tvorbe výtlkov. Od 18. marca boli v troch mes tských trolejbusoch, konkrétne na linkách č. 4, 8 a 38 nové televízne obrazovky, vrátane wifi pripojenia. Zatiaľ išlo o skúšobnú prevádzku na dva mesiace až potom orgány Dopravného podniku mesta Prešov, a.s. mali rozhodnúť, či s d odáv ateľom služby uzatvoria zmluvu. S predchádzajúcim prevádzkovateľom tejto reklamnej služby totiž dopravný podnik zrušil zmluvu. Predtým boli obrazovky v 20 vozidlách MHD, ale spoločnosť, ktorá ich tam inštalovala, neplatila za prenájom plochy. Teraz sa pri hlásila ďalšia s novou službou. Išlo o spoločnosť, ktorá to prevádzkovala v Bratislave aj v Košiciach a mala s tým isté skúsenosti. Cestujúcim chceli predovšetkým ponúknuť zážitok v čase cestovania aj potrebné informácie. Na obrazovkách sa mali objavovať edukatívne filmy, aktuálne dopravné spravodajstvo, výstrahy pred kalamitou, prípadne hlásenie o väčších dopravných nehodách a ako bonus bude možnosť pripojenia na internet cez wifi. Na opravy výtlkov mesto v marci schválilo finančné prostriedky vo výške 10 000 eur pre každú mestskú časť, celková suma teda predstavovala spolu 70 000 eur. Mesto na konci marca chcelo riešiť opravy výtlkov na miestnych komunikáciách. Teplota však musela vystúpiť na požadovanú úroveň, aby sa dala aplikovať príslu šná technológia opravy vozovky. Bolo potrebné schváliť aj ďalšie peniaze, pretože tieto mali vystačiť len na najnutnejšie opravy. Dobrou správou však bolo, že mesto očakávalo financie aj od vlády SR, ktorá prisľúbila peniaze na opravy ciest pre samosprávy. Radnica na príkaz primátora na sociálnej sieti Facebook zriadila komunitu Prešov-výtlky, kde mohli Prešovčania umiestniť popis výtlku s identifikáciou ulice a lokality, prípadne fotografiu poš kodenej vozovky. Podnety malo vyho dnocovať oddelenie verejnoprospešných činností Mestského úradu v Prešove a podľa závažnosti a finančnej náročnosti zabezpečiť ich opravu. Snaha o presmerovanie tranzitnej dopravy z centra Prešova pokračoval. Napomôcť jej mala výmena ciest medzi štátom a PSK. Potrebná bola rekonštrukcia dvoch križovatiek. Zmenu usporiadania cestnej siete v Prešove dohodli v apríli predseda PSK s ministrom dopravy. Peter Chudík a Ján Počiatek podpísali deklaráciu o spolupráci, na základe ktorej sa mali zameniť cesty I. a III. triedy v krajskom meste. Znamenalo to, že časť úsekov prejde zo správy Prešovského samospr ávneho kraja pod štát a naopak. Kým Rusínsku cestu doteraz mala Správa a údržba ciest PSK, po novom mala prejsť ako cesta I. triedy pod Slovenskú správu ciest a tá naopak vyradí zo štátnych ciest prvej triedy cestu od Východnej cez Lesík delostrelcov po Šafárikovu a do správy ju prevezme Správa a údržba ciest PSK. Tieto zmeny boli možné až po rekonštrukcii dotknutých križovatiek, teda Východná - Rusínska a Rusínska - Ul. arm. gen. Svobodu, aby šírkovo vyhovovali kamiónovej doprave.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3