Kronika mesta Prešov rok 2013
Kronika mesta Prešov 2013 37 dohodárom v roku 2010. O rok neskôr úrad vyplatil externistom 120 387 eur. V roku 2012 boli o niečo skromnejší, išlo už len o 85 302 eur za 267 dohôd. Pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2013 poslanci upozornili, že mesto má neuhradené záväzky vo výške 5,3 milióna eur. V marci sa znížili zhruba o 4 milióny na terajšiu sumu 1,3 milióna eur. Pohľadávky vznikli aj preto, lebo niektoré výdavky mesta neboli kryté rozpočtom a výber z podielových daní bol v roku 2012 nižší o 730 520 eur. Mesto bol živý organizmus a mnohé pohľadávky boli ešte v lehote splatnosti. Tie, ktoré boli po lehote, boli vo výške 1,3 milióna eur a vyplývali z toho, že mestu vypadli príjmy z daní, s ktorými podľa odhadov rátalo. Príjem sa za čal meniť na konci roka 2012 a tiež mestu neprišli vratky z a prefinancované europrojekty. Niektoré z mluvné spoločnosti si už vymáhali pohľadávky cez predžalobné výzvy. Patril k nim napríklad Doprastav, ktorému mesto dlhovalo 253 605 eur. Podľa primátora Ha gyariho im uhradia peniaze v priebehu mesiaca, teda len čo to schváli finančná komisia. Záväzky mesta kryté rozpočtom predstavovali celkovú sumu 390 780 eur. Alarmujúcejšia bola suma záväzkov, ktoré vôbec neboli kryté rozpočtom. Išlo o 829 236 eur a tie s a mali riešiť cez rozpočtové opatrenie z peňazí na tento rok. Figuro vala tam napríklad pohľadávka TSmP vo výške 692 880 eur za zber, prekládku, prepravu a uloženie komunálneho odpadu, ale bola tam aj pohľadávka za opravu Domu smútku v Nižnej Šeb astovej za takmer 20-tisíc eur. Ďalej tu ešte figurovala pohľadávka už zaniknutej Mestskej správy služieb voči mestu vo výške 131 -tisíc. Týmto záväzkom sa mesto ani neplánovalo zaoberať s tým, že ho odráta z pred chádzajúcich dlhov na nájomnom. Podľa primátora všetky dlhy po lehote splatnosti voči mestským spoločnostiam už radnica vyrovnala, a to sa týkalo aj Dopravného podniku mesta Prešov, kde bola pohľadávka za straty vo verejnom záujme za vyše 535-tisíc eur. Mestská správa služieb, s.r.o., ktorá bola stopercentnou dcérskou spoločnosťou mesta , zanikla koncom januára. Reálne, nie však právne. Stále nabiehali nové faktúry za energie a jej dlh sa zvyšoval. Spoločnosť totiž stále nebola oficiálne zlikvidovaná. Problémom sa 15. apríla na zasadnutí zaoberala aj mestská rada. Diskutovala o návrhu na zrušenie MSS formou likvidácie. Mestská rada tiež zaviazala primátora mesta Pavla Hagyariho (nez.), aby do júna predložil rozpočtové opatrenie na vyrovnanie záväzkov MSS. Ich celková výška je teraz 327-tisíc eur. MSS od jesene 2012 zastupovali traja konatelia, ale ani jeden z nich nezrušil dodávateľské zmluvy a tak faktúry nabiehali aj naďalej. Problém bol v tom, že primátor sa rozhodol prenajať zimný štadión aj časť hotela Senátor bez súhlasu zastupiteľstva. Dôsledkom tohto rozhodnutia bolo, že vedenie obchodnej spoločnosti nemohlo utlmiť činnosť v predstihu, pretože o tom musí rozhodnúť poslanecký zbor. Keby celý proces prebehol koordinovane, mohla byť činnosť MSS utlmená presne ku dňu odovzdania spravovaného majetku a mesto by teraz nemuselo z rozpočtu zaplatiť 131 - tisíc eur za to, že spoločnosť formálne žila ďalej. Ako hospodárilo mesto Prešov za rok 2012 nebolo jasné. Správu o záverečnom účte, predloženú riaditeľom sekcie majetkovej a ekonomickej Miroslavom Hudákom, zastupiteľstvo 6. mája neschválilo. Okrem iného im v nej chýbalo vyjadrenie audítora. Výhrady voči zneniu záverečného účtu mali zástupcovia pravice i ľavice. Ako povedal Richard Drutarovský, pátral po tom, prečo chýba správa audítora. Dopracoval sa k tomu, že zmluva s audítorskou firmou z Rožňavy bola uzavretá niekedy predminulý týždeň. Za ten čas to nemohli stihnúť. Predkladateľ Miroslav Hudák pripustil, že zmluva so starým audítorom skončila a nová bola podpísaná neskoro. Bolo potrebné v zmysle zákona o verejnom obstarávaní nájsť nového audítora. Bohužiaľ, audítor sa do práce pustiť nemohol, pretože prebiehala kontrola Najvyššieho kontrolného úradu. Problém však v tom nevidel, pretože audítorská správa sa viazala k účtovnej závierke, ktorú malo mesto povinnosť spraviť do 31. 12. 2013. Záverečný účet sa robil k 30. 6. 2013. Zákon nevyžadoval, aby bola súčasťou záverečného účtu aj účtovná uzávierka a vyjadrenie audítora. Milan Tkáčik, (vtedy ešte) hlavný kontrolór mesta, zdôraznil, že „výhovorka s kontrolou NKÚ neobstojí“ a od roku 2011, keď skončila zmluva so starým audítorom, bolo dosť času na výber nového. „Bolo akože vysvetlené, že sa to nedalo, lebo sa nedalo. Osobne si myslím, že si ideme vykladať zákony po svojom a nechceme si priznať chybu,“ povedal M. Tkáčik a citoval osobitný predpis k zákonu o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého sú obce povinné postupovať. Ten hovoril, že vyjadrenie audíto ra má byť súčasťou záverečného účtu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3