Kronika mesta Prešov rok 2013
Kronika mesta Prešov 2013 36 II. EKONOMICKÝ ŽIVOT MESTA 1. HOSPODÁRENIE MESTA PREŠOV Mestská správa služieb v Prešove ku koncu januára zanikla. Všetkých zamestnancov prepustili a radnica sa zaoberala jej likvidáciou. Mestský majetok, ktorý spravovala, mala prevziať spoločnosť Prešov Real, s. r. o. Zimný štadión už mesto prenajalo a bazény vrátili školám. V hre teda ostal len hote l Senátor. Prevod majetku síce ešte nebol ukončený, ale primátor Pavel Hagyari už hovoril o tom, že Senátor nebude záťažou pr e mesto, naopak, prinesie zisk. Mestská správa služieb dlhodobo vyrábala straty v kaviarni aj v hoteli za zhruba 40-tisíc eur mes ačne. Mesto urobilo verejnú obchodnú súťaž a prihlásil sa len jeden záujemca. Tomu kaviareň prenajali a tým zastavili stratu na mzdách, na energiách. V nebytovej komisii boli voči tomuto nájmu námietky a primátor to net ajil, hoci ich nekonkretizoval. Podľa slov primátora, zánikom Mestskej správy služieb a teda prenájmom Senátora, zimného štadióna aj vrátením bazénov školám, mesto ušetrilo mesačne okolo 120 -tisíc eur. Prešovskí mestskí poslanci 18. februára schválili prvé rozpočtové opatrenia, ktorými napra vili chyby pri zostavovaní rozpočtu. Zvýšili pôvodný rozpočet vo výške 53,3 milióna o výdavky za 1,5 milióna eur. Mesto malo teda hospodáriť s rozpočtom 54,8 milióna eur. Zároveň odhlasovali kontokorentný úver vo výške 1 milión eur so splatnosťou ku koncu júna 2013. V hre však boli aj záväzky mesta za 4,9 milióna eur. Zvýšenie rozpočtu sa týkalo sumy, na ktorú pri schvaľovaní rozpočtu úradníci aj poslanci akosi pozabudli. Išlo o 1,5 milióna eur na výdavky pre spoločnosť MBP, ktorá spravovala nájomné byty v meste a správcu nebytových priestorov, teda Prešov Real, s. r. o. Zároveň poslanci po dlhom rokovaní a dohodách rozpustili peniaze na priority, ktoré si určili jednotlivé výbory mestských častí, tiež na spolufinancovanie školských stavieb a europrojektov. „Naprávame chyby z januára, ale najhoršie je, že nový materiál úrad predložil tiež s chybami. Týka sa to prefinancovania faktúr za obnovu ZŠ Čsl. armády, kde sumy ani teraz nesedia,“ reagoval hlavný kontrolór Milan Tkáčik na okraj kritických ohlasov z pos laneckých lavíc o tom, že pripomienky, ktoré predložila finančná komisia neboli zapracované. Z rezervy uvoľnili len 200 -tisíc eur pre Technické služby mesta Prešov, lebo zamestnanci by nemali na februárovú výplatu. Na druhej strane mala radnica voči spoloč nosti neuhradené záväzky za vyše 1,2 milióna eur. Rezervný fond potom ešte navýšili o 159-tisíc eur. Najvášnivejšia diskusia však bola o záväzkoch mesta z roku 2012 a januára 2013. Výsledná suma 4,9 milióna eur poslancov prekvapila. Viacerí neskrývali, že nechápu prečo neboli uhradené aj také, ktoré mali splatnosť v roku 2008 či 2010. Hlavný kontrolór Milan Tkáčik konštatoval, že týchto záväzkov sa bude mesto zbavovať veľmi ťažko. Nemalo na to peniaze. Otázkou bolo, či naozaj nedošlo k vážnemu porušeniu rozpočtovej disciplíny a hlavný kontrolór mal také obavy, že záverečný účet mesta bude s veľkými výhradami. Úradníci vedeli, že všetky príjmy neprídu a napriek tomu vytvorili záväzky, ktoré ter az mesto nemalo z čoho uhradiť. Záväzky napokon poslanci odsunuli na neskôr. Podľa Igora Andrejčáka ( Smer-SD ) chceli radnicu žiadať, aby zostavili zoznam neuhradených faktúr s časovou postupnosťou, aby k nim mohli zaujať stanovisko. V edenie radnice vyčítalo v marci prešovským poslancom úsporný rozpočet a primátor Pavel Hagyari ho nazval babráckym. Kritizoval tiež, že kým poslanci krátili peniaze na rozvoj mesta, sebe potichu odmeny zvýšili. Na sebe vraj nešetria. Faktom však bolo aj to, že mesto uzavrelo desiatky externých dohôd a príkazných zmlúv, za ktoré za posledných 6 rokov vyplatilo vyše pol milióna eur. Poslanci si v skutočnosti odmeny nezvýšili, náklady boli v rozpočte vyššie preto, lebo z ich od mien sa museli odvádzať odvody. Vyššie sa zdali aj preto, lebo žiadali vedenie mesta, aby dostávali odmenu za každé zastu piteľstvo, teda aj nedokončené. Prešovskou špecialitou totiž bolo, že sa konali takmer každé dva týždne, kým krajský parlament zasadal raz za dva mesiace. Každé zasadnutie poslancov, vrátane technického zabezpečenia a prípravy materiálov , stálo mestskú kasu okolo 5-tisíc eur. Radnica za posledných 6 rokov uzavrela 2 237 dohôd, vrátane príkazných zmlúv za 563 541 eur. Kým v roku 2007 uzavreli 171 dohôd o vykonaní práce za 52 488 eur, o rok neskôr to už bolo 229 dohôd za 66 630 eur. V roku 2009 ich bolo už 527 za 119 183 eur a čiastka 119 551 eur patrila 495
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3