Kronika mesta Prešov rok 2012

Kronika mesta Prešov 2012 55 pre ťažko zdrav otne postihnutých. Po novom dopravný podnik vyžadoval potvrdenie z mestského úradu o príjme pod 300 eur, ktorý bol podmienkou pre získanie zľavy. Odborári Dopravného podniku mesta Prešov, a.s. sa 19. septembra popoludní dohodli so zamestnávateľom na plošnom zvýšení miezd o 25 centov na hodinu s platnosťou od septembra. Odborári tak pristúpili na kompromis a ustúpili z pôvodnej požiadavky zvýšiť hodinovú tarifnú mzdy o 30 centov pre všetkých zamestnancov. Súčasne ukončili štrajkovú pohotovosť, ktorú vyhlásili 10. septembra. Priemerná hrubá mzda bola 725 eur, toľko zarábali aj vodiči. Do štrajkovej pohotovosti vstúpili dopravcovia po tom, ako sa nedokázali s vedením podniku dohodnúť na dodatku ku kolektívnej zmluv e v mzdových požiadavkách. Rokovania s predstavenstvom akciovej spoločnosti sa uskutočnili niekoľkokrát. Odborári vyčerpali aj možnosť pristúpiť na dohodu pred sprostredkovateľom. Vedenie firmy však malo snahu rokovať ďalej a k dohode nakoniec obe strany dospeli po istých ústupkoch. Predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík rokoval 19. septembra priamo s ministrom Jánom Počiatkom a podľa neho došlo k dohode medzi tým, čo chcel dosiahnuť PSK, a medzi návrhom ministerstva. Pokiaľ išlo o priame pr epojenie Prešov - Bratislava, výsledkom rokovania bolo, že od 9. decembra mal ostať premávať rýchlik Poľana, ktorý mal vychádzať večer z Prešova a ráno mali byť ľudia v Bratislave. Frekvencia sa obmedzila na jeden spoj. Ostatné denné spoje na tejto linke s a rušili pre nízky záujem verejnosti. S ministrom sa dohodli, že najneskôr od marca 2013 bude zabezpečené prepojenie z Kysaku k rýchlikom a od rýchlikov tak, aby ľudia nečakali na prípoje viac ako 20 minút. Obyvatelia Solivaru napísali viacero sťažností na dopravnú situáciu na ich ulici. Cesta III. triedy bola vonkajším obchvatom Prešova, ale nebola stavaná na tisíce kamiónov. Podľa miestnych ich tadiaľ prešlo zhruba dvetisíc denne. Na ich domoch sa začali objavovať trhliny, ktoré tam predtým neboli, o hluku ani nehovoriac. Podľa merania Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Prešove z roku 2010 bol výsledok 25 decibelov nad povolenú normu. Kamióny prechádzali po ceste pár metrov od okien, komunikáciu ni čili. Od jari 2010, kedy sa situácia rapídne zhoršila, sa borili obyvatelia Solivaru s týmto problémom. Andrea Turčanová tlmočila 23. októbra na zastupiteľstve PSK sťažnosť obyvateľov. Navrhla vyčleniť prostriedky na urýchlenú opravu tejto cesty, o ktorú sa staral Prešovský samosprávny kraj. Jej návrh nebol úspešný, lebo peniaze na cesty boli schvaľované v apríli. Predseda PSK Chudík upokojoval situáciu s tým, že bude dosť času presadiť to v apríli roku 2013, keď sa budú znovu deliť peniaze na cesty. D opravný podnik mesta Prešov zabezpečoval dopravu aj do 9 obcí a mesta Veľký Šariš. Všetky samosprávy si museli za dopravu platiť zo svojich rozpočtov. Na začiatku novembra DPMP doručil obciam návrh platieb pre rok 2013 a ten rozhorčil starostov. Cena bola totiž vyššia. Dotknutí starostovia sa stretli na Obecnom úrade v Haniske, kde diskutovali o probléme, ktorý ich trápil už veľa rokov. Kým všetky ostatné obce v okrese Prešov mali prímestskú dopravu zdarma, lebo ju dotovala župa, oni za ňu museli platiť zo svojich biednych rozpočtov. Pre rok 2013 sa cena zvýšila tak, že ju odmietali akceptovať. Nové návrhy platieb potvrdil aj riaditeľ DPMP Peter Janus. Zálohové platby sa starostom zdali vysoké, ale museli v nich zohľadniť klesajúce tržby v II. pásme. Rozdi el medzi nákladmi na dopravu a výnosmi sa premietol v cene pre rok 2013. Starostovia viedli aj polemiku o tom, že musia doplácať aj 50 percent nákladov za prepravu v meste, keďže linky MHD premávajú cez Prešov do ich obcí. Zhodli sa, že už za to nie sú ochotní platiť a mestskú trasu by malo financovať mesto. Sú ochotní platiť len kilometre od hraničných zastávok v katastroch obcí. Starostovia si mysleli, že platia aj dopravu v meste, ale tak to bolo v minulosti dohodnuté. Cestujúci boli aj tak vo výhode, le bo čipové karty im umožňovali prepravovať sa lacnejšie. Nemuseli si kupovať osobitné cestovné lístky v obci aj v meste. V roku 2006 prebehla fiškálna decentralizácia zo štátu na samosprávy, teda aj dotácia na straty za zľavnené cestovné.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3