Kronika mesta Prešov rok 2012

Kronika mesta Prešov 2012 54 Ministerský návrh nového grafikonu železničnej dopravy vyvolal v Prešove pobúrenie. 18. júla sa oficiálne začala petičná akcia za zachovanie terajšieho grafikonu. K občianskemu aktivistovi Jozefovi Róbertovi Šmigallovi sa už pridali aj župan a primátor. S návrhom nových vlakových spojení nesúhlasili ani najvyšší predstavitelia Prešovského samosprávneho kraja a mesta Prešov. Ich podpisy figurovali medzi prvými na protestnej petícii. Ministerstvo dopravy označilo pôvodný návrh ako pracovný, s tým, že chceli zohľadniť návrhy samospráv. Tie však nepadli na úrodnú pôdu. Hovorkyňa župy Veronika Fitzeková zdôraznila, že petičná akcia je ďalším krokom v snahe zachovať pôvodný grafikon po tom, čo žiadne pripomienky samosprávneho kraja k návrhu nového grafikonu neboli akceptované. S návrhom nového grafikonu zásadne nesúhlasili, lebo veľmi nepriaznivo zasahu je obyvateľov Prešovského kraja - prakticky diskriminuje tento región. Podľa nového železničného grafikonu platného od decembra sa mal zrušiť jediný priamy vlakový spoj z Prešova do Bratislavy, ktorý premával cez Zvolen . Od marca 2013 mal však začať jazdiť nový priamy spoj Prešov - Bratislava, a to cez Žilinu, predbežne na skúšku počas jedného roka. Dohodli sa na tom v septembri počas pracovného stretnutia minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek a primátor Prešova Pavel Hagyari. Rokovaniam predchádzala petícia občanov za zachovanie terajšej podoby grafikonu vlakovej dopravy platného aj pre roky 2012/2013, pod ktorú sa podpísalo viac ako 8- tisíc ľudí. Petíciu podporili aj poslanci Prešovského samosprávneho kraja a rovnako prešovskí mestskí poslanci. Súčasne prijali uznesenie, v ktorom žiadajú zachovanie súčasného grafikonu vlakovej dopravy, zachovanie dotera jšieho vlakového spojenia Prešov – Bratislava cez Zvolen a zavedenie priameho vlakového spojenia Prešov – Bratislava cez Žilinu. Primátor Hagyari informoval, že nový vlakový spoj Prešov – Žilina – Bratislava bude mať odchod z Prešova v ranných hodinách a s päť pôjde z Bratislavy v popoludňajšom čase. Presné termíny ešte neboli určené. Vyjadril presvedčenie, že tento spoj nebude stratový a budú ho využívať nielen Prešovčania, ale aj ľudia z celého regiónu. Ministrov hovorca Martin Kóňa uviedol, že „efekt tej to zmeny bude pozorne sledovaný a vyhodnocovaný a že v prípade nepotvrdenia očakávaného nárastu prepravných výkonov bude nastolený pôvodný stav“. Pracovníci Dopravného podniku mesta Prešov boli od 10. septembra v štrajkovej pohotovosti. Dôvodom bolo, že nebol dohodnutý dodatok ku kolektívnej zmluve v oblasti mzdových požiadaviek zamestnancov. Odborári požadovali zvýšenie hodinovej tarifnej mzdy o 30 centov pre všetkých zamestnancov. V Dopravnom podniku mesta Prešov pracovalo 286 ľudí, z toho bolo 165 vodičov. Riaditeľ spoločnosti Janus uviedol, že rokovania so závodným výborom a predstavenstvom akciovej spoločnosti sa uskutočnili niekoľkokrát. Dokonca boli aj rokovania pred sprostredkovateľom. Napriek tomu neboli prijaté žiadne návrhy, ktoré prednieslo pre dstavenstvo či sprostredkovateľ. Janus uviedol, že zamestnanci využili svoje právo. Dúfal, že sa ešte stretnú, budú ďalej vyjednávať a dohodnú sa. Držitelia zlatých i strieborných Janského plakiet boli nespokojní. Všetkým, bez rozdielu, zrušila od 1. septembra mest ská akciová spoločnosť DPMP akékoľvek zľavy na mestskú hromadnú dopravu. Dopravnému podniku napísal otvorený list Matúš Adamkovič. „Odobrať darcom krvi so striebornou a aj zlatou Janského plaketou možnosť cestovať za zníženú sumu sa mi zdá mi nimálne nemorálne. Títo ľudia roky darovávali krv, ktorá mohla zachrániť život Vás, Vašej rodiny. A Vy im odoberiete azda aj poslednú výhodu, ktorá im aspoň trošku zlepšovala životnú úroveň a aj hmotne dokazovala, že robia niečo prospešné, a to úplne dobrovoľne. Vrcholom Vášho arogantného správania je, že nemáte ani toľko úcty, aby ste novú tarifu aspoň vylepili v autobusoch, keďže nie každý číta aktuálne informácie na Vašej webstránke,“ písal v liste, kde sa pozastavoval nad tým, že zamestnancom radnice zľ avy ostali. Ako sa vyjadril riaditeľ podniku Janus, Prešov bol posledným mestom, kde boli poskytované zľavy držiteľom Janského plakety a na základe návrhu predstavenstva, keďže išlo o neštandardnú zľavu v rámci Slovenska, bol prijatý cenový výmer, v ktorom sa tieto zľavy rušia. Z ekonomického pohľadu znamenali tieto zľavy pokles o takmer 85 - tisíc eur na tržbách. Ako dodal, so zľavou či bezplatne využíva MHD viac ako polovica cestujúcich. Podľa nového výmeru došlo k úprave uplatnenia zliav aj

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3