Kronika mesta Prešov rok 2012

Kronika mesta Prešov 2012 53 Prešovčania mali vo svojom meste na začiatku júna skvelú atrakciu. Po meste ich vozil poschodový autobus. Tento autobus jazdil počas roka v Poprade. Ako informoval Peter Janus, riaditeľ Dopravného podniku v Prešove, jazda v hornej časti autobusu bola skôr vyhliadkovou. Bolo to o akejsi atrakcii. Ale ak sa ukáže, že je to pre Prešovčanov zaujímavé, tak by sa dopravný podnik kúpe nebránil. Odkloneni u dopravy mimo centra Prešova mala napomôcť Nábrežná komunikácia a jej ďalšie pokračovanie, ku ktorému sa podujala Slovenská správa ciest. Úsek od Mestskej haly po ZVL mal byť dokončený v priebehu troch rokov. Práce na novom úseku cesty I/68 „odbočka Škult étyho - ZVL“ začali 25. júna slávnostným poklepaním základného kameňa. Na vtedajšiu Nábrežnú komunikáciu sa mal nový štvorprúdový úsek napojiť o tri roky a vytvoriť tak vnútorný obchvat Prešova. Mal previezť tranzitnú dopravu z Košíc smerom na Poprad. Príprava stavby ako celku sa začala ešte koncom 80. rokov. Neskôr bola rozč lenená na etapy. Stavba pozostávala z 91 objektov. Bola to náročná stavba v intraviláne mesta Prešov, pričom jej celková dĺžka mala byť štyri kilometre a mala pozostávať z troch úsekov. Prvá trasa mala merať 2,1 km, druhá 1,1 km a tretia 400 metrov. Vše tky končili na veľkej okružnej križovatke v mieste dnešného ZVL. Stavba bola náročná na koordináciu, bola tu už teraz spleť vyvolaných investícií, a tiež na etapizáciu, keď sa tu sedemkrát mala meniť doprava. 85 percent nákladov malo byť uhradených z euró pskych zdrojov. Štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Andrej Holák povedal, že s týmto úsekom sa veľmi natrápili už pri jeho príprave. Vyzeralo to však tak, že ho stihnú vyfinancovať ešte z operačného programu Doprava na roky 2007 - 2013. Podľa generálneho riaditeľa SSC Romana Žemberu si vydýchne najmä „tranzitná doprava“, ktorá prestane obťažovať Prešovčanov. K dokončeniu výstavby však mala viesť ešte dlhá cesta. Potvrdili to aj slová projektanta Jozefa Antola: „Po dlhej etape prípravy sme si povzdychli, ale takýchto povzdychnutí bude v najbližšej dobe veľmi veľa. Dlhé obdobie neuvidíme nič okrem prašných a zablatených ciest a nepríjemných obchádzok, ale výsledok bude skutočne hodný toho, čo sme dokázali pripraviť.“ Zástupca dodávateľskej firmy bol optimista. Stavba sa mala uskutočniť priamo v intraviláne Prešova, za plnej premávky a rátalo sa napríklad s viacerými prekládkami vedenia. Obstarávateľom dopravnej stavby bola SSC, dodávateľom sa po verejnej súťaži stala bratisla vská firma Hant. Náklady na výstavbu štvorpruhového cestného prieťahu mali presiahnuť sumu 32 miliónov eur. Železničnú dopravu čakali škrty. Nad návrhom nového grafikonu, ktorý chystalo ministerstvo dopravy a mal začať platiť od 9. decembra, zaplakali po jeho zverejnení samosprávnymi krajmi v júni najmä obyvatelia Prešova a Prešovského kraja. Jediný priamy spoj Prešov – Bratislava sa mal zrušiť ako nesystémový, nové nepribudli a čakacie lehoty v Kysaku sa ešte predĺžili. Podľa návrhu nového grafikonu sa pr i rýchliku 607, s príchodom do Kysaku o 17.31, malo čakať na prípoj do Prešova až 68 minút. Aj pri R120 to bola takmer polhodina, pri R442 až 85 minút a pri R614 sa cestujúci v Kysaku mali zdržať 126 minút. Nočný vlak (R613, príchod 23.31) nemal mať príp oj žiadny, až ráno z Košíc. Rezort dopravy v júli uvoľnil peniaze z eurofondov na dokončenie obchvatu Prešov a cez pokračovanie Nábrežnej komunikácie. M inister Ján Počiatek rozhodol o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na tento projekt, čím sa uvoľnilo 41 miliónov eur z Operačného programu Doprava. Investícia do štvorkilometrového predĺženia Nábrežnej komunikácie mala podstatne zlepšiť dopravu v Prešove. Nová cesta mala odkloniť tranzitnú dopravu z Košíc smerom do Popradu dovtedy, kým sa postaví úsek diaľnice D1 Prešov západ - Prešov juh. Spoločnosť Doprastav, a.s. mala opravovať miestne komunikácie a cestnú svetelnú signalizáciu v Prešove poč as štyroch rokov za 3 mil. eur bez DPH. Opravy a údržba miestnych komunikácií a cestnej svetelnej signalizácie v Prešove počas štyroch rokov by mali byť približne o tretinu lacnejšie ako mesto predpokladalo. Odhadované náklady prác boli takmer 4,8 mil. eur bez DPH. Firma uspela vo verejnej súťaži spomedzi dvoch predložených ponúk. Vyplývalo to z informácií zverejnených 4. júla vo Vestníku verejného obstarávania. Mesto Prešov vyhlásilo tender v decembri 2011, investíciu plánovalo financovať z vlastných peňazí.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3