Kronika mesta Prešov rok 2009

Kronika mesta Prešov 2009 100 4. ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Policajný vyšetrovateľ na základe výsledkov znalcov z kriminalistického ústavu prerušil v januári trestné s tíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia. Dôvod: "Nakoľko doposiaľ vykonaným vyšetrovaním sa nepodarilo zistiť skutočnosti oprávňujúce vykonať trestné stíhanie proti určitej osobe." Podľa hasičov príčinou požiaru v prešovskej spaľovni odpadov v roku 2008 bolo samovznietenie. Taký bol záver vyšetrovacej skupiny, ktorej členom bol aj expert z požiarno - technického ústavu. Avšak experti z polície tvrdili opak. Žiadne samovznietenie, ale manipulácia s otvoreným ohňom! Znalci z kriminalisticko -expertízneho ú stavu vypracovali posudok na určenie ohniska a príčiny požiaru. Z ich záverov vyplývalo, že ako príčina požiaru bolo "vylúčené samovznietenie tam prítomných uložených látok pre požiarom." Podľa nich najpravdepodobnejšou príčinou vzniku požiaru chemického skladu bola "manipulácia s otvoreným ohňom." Vedci pripustili, že tieto chemické látky - odmorovacie súpravy, ktoré používala armáda a boli určené na likvidáciu, mohli začať horieť po chemickej reakcii. Tá však mohla vzniknúť iba poškodením jednotlivých vr ecúšok súpravy. Ak však poškodené neboli, nemohli začať samé horieť. Na to, aby sa tak stalo, by potrebovali vysokú teplotu. Odkiaľ sa tam však vzala? Horieť začalo v tej časti skladu, kde bolo jediné okno na celej budove. Konateľ spoločnosti Fecupral Štef an Hanigovský bol presvedčený, že to nebola náhoda a stále tvrdil, že šialencov je dosť! Nadácia Zelená nádej v rámci ôsmeho ročníka súťaže o Lesoochranársky čin roka organizovaného v spolupráci z Lesoochranárskym zoskupením VLK ocenila 23.februára činy z a ochranu lesov. Do súťaže prišlo 11 nominácií - päť z Českej republiky a po tri nominácie z Poľska a zo Slovenska. Výhercovia získali symbolickú cenu. Obaja na 1. mieste sa delili o finančnú cenu 166 eur (5 000 Sk) a všetci získali knižný dar. O prvé miesto sa delili dvaja výhercovia - Jaromír Bláha, ktorý sa o cenu zaslúžil celoživotným presadzovaním pralesov a prirodzených lesov v Českej republike a Janusz Korbel, aktivista za záchranu posledného nížinného pralesa v Európe - Bialowiežského pralesa. Par kovisko pod jednou z najvyšších budov v Prešove na Levočskej ulici špatilo neudržiavané okolie, plné odpadkov. Občania boli nespokojní s voľne pohádzaným smetím pri budove, v ktorej sídlili aj štátne inštitúcie. Medzi rozostavanou Okružnou ulicou a dvanásťposchodovou červenou budovou na Levočskej ulici sa nachádzalo veľké parkovisko. Pri ňom bol vytvorený priestor pre kontajnery, ktoré využívali firmy a organizácie, sídliace v budove. Kapacity piatich smetiakov však často nestačili. Pohodené odpadky mimo nich rozfúkal vietor, a tak bolo okolie parkoviska pri historickom centre znečistené. Mnohí občania boli znechutení, pretože na parkovisku neboli vyznačené boxy, plocha bola rozbitá a neustále sa tam kopila skládka odpadov. Situácia sa nedala ospravedlniť re konštrukciou dolnej časti Okružnej ulice, keďže tá hŕba odpadu sa tu pravidelne opakovala. V budove sídlili štátne organizácie, ktoré dennodenne navštevovali klienti autami nielen z Prešova. Vo výškovej budove na Levočskej 6 sídlila okrem iného aj Knižnica Pavla Orzságha Hviezdoslava, daňový úrad a množstvo predajní. Firmy a organizácie, ktoré sídlili v budove, tvrdili, že o odpad sa majú starať Technické služby mesta Prešov. K stavu na Levočskej ulici sa vyjadrila aj firma Vinci Park Slovakia, ktorá spravovala parkovacie plochy v meste Prešov. Ako správca parkoviska nemali na starosti odvoz komunálneho odpadu. Na začiatku apríla bol spomínaný priestor ako- tak uprataný, aj keď sa podľa skúseností dalo predpokladať, že tento stav dlho nevydrží. Európsky týž deň mobility sa začal 9. septembra a trval až do 22.septembra. Prešovská radnica pripravila viac podujatí ako v minulosti, aby sa do nich zapojilo čo najviac ľudí rôznych vekových kategórií. Cieľom tohto v poradí štvrtého podujatia bolo šetriť životné prostredie. Odložiť auto a chodiť čo najviac peši alebo na alternatívnych dopravných prostriedkoch. Cieľom bolo, aby ľudia nechali aspoň na jediný deň svoje autá v garáži a do práce, do školy, či za zábavou išli mestskou hromadnou dopravou, bicyklom, na kolobe žke, korčuliach alebo peši. Jednorazový cestovný lístok bol dokonca zlosovateľný v tombole. Uskutočnila sa aj súťaž o najlepší výtvarný návrh na prešovské logo Európskeho týždňa mobility. Počas celého týždňa sa konali hodiny dopravnej výchovy pre školákov na dopravnom ihrisku. Vyvrcholením Európskeho týždňa mobility v Prešove bol 22.september , keď mohli Prešovčania

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3