Kronika mesta Prešov rok 2007
Kronika mesta Prešov 2007 91 5. DOPRAVA Problémy s dopravou sa nevyhýbali ani samotnému krajskému mestu. Poriadne dostali zabrať ľudia, ktorí cestovali prešovskou MHD 23.januára a tiež ráno 24.januára. Spoje meškali a premávali úplne preplnené. Autá napredovali len veľmi pomaly a v meste sa tvorili zápchy. Problém súvisel s kolíziou troch havarovaných nákladných áut medzi obcou Svinia a Chminianskou Novou Vsou (okres Prešov). V dôsledku havárie sa vy tvárali niekoľkokilometrové kolóny, v ktorých sa ocitli aj spoje MHD. Kamiónmi bola zaplnená celá Levočská ulica v Prešove. Spoje na Cemjatu, Vydumanec a Malý Šariš boli presmerované na Veľký Šariš. Tam sa vôbec nedalo prejsť. Táto situácia trvala až do 24 .januára rána. Ďalšie problémy už súviseli so samotným počasím. Na trolejovom vedení sa objavila námraza. Hoci ju pracovníci mechanicky odstraňovali a striekali drôty nemrznúcou zmesou, silný dážď postrek zmyl. Najhoršia bola situácia počas rannej špičky d o ôsmej. Trolejbusy nahradili autobusy a situácia sa stabilizovala. Na prelome januára a februára Krajský úrad cestnej dopravy a pozemných komunikácií v Prešove uskutočnil ústne pojednávanie spojené s miestnym zisťovaním k vydaniu stavebného povolenia pre Nábrežnú komunikáciu, presnejšie pre cestu I/68, privádzač, II. etapu v kilometri 0,00 -1,3 na Uliciach Obrancov mieru a Škultétyho. Prístup na konanie mali len dotknutí účastníci s tým, že ak nepodajú námietky v čase tohto konania, už sa na ne nebude prihliadať. V hre však naďalej ostával sporný a nedokončený úsek v kilometri 0,0 - 0,768, kde stále stál už raz neprávoplatne vyvlastnený dom rodiny Drutarovských. Aj tu sa po šiestich rokoch ľady pohli, hoci majetkovoprávne vysporiadanie stále nebolo dokončené a teda nebolo možné vydať pre tento úsek stavebné povolenie. Nový prešovský primátor Pavel Hagyari rokoval so zástupcami rodiny a spoločne našli riešenie. Na ťahu bol investor - Slovenská správa ciest, aby k dohode, ktorú mala vypracovať rodina a radnica , zaujal stanovisko. O aktuálnom vývoji udalostí Oto Drutarovský povedal, že Slovenská správa ciest ich vyzvala, aby do konca januára navrhli mená troch nezávislých znalcov, ktorí znova ohodnotia ich majetok. Zároveň Drutarovským oznámili, že ak tak neurobia, vyberú znalca sami. Ústna dohoda medzi rodinou a primátorom bola zatiaľ o tom, že dostanú primeranú náhradu, o ktorú bojovali a to dom s dvoma bytovými jednotkami na pozemku, ktorého zámenu už mestské zastupiteľstvo schválilo. Rozdiel medzi cenou za a sanovaný dom, ktorú by mal rodine vyplatiť investor a skutočnými nákladmi, by malo mesto doplatiť zo svojho rozpočtu. Keď sa v roku 1999 začali rokovania, väčšina asanantov vtedy požadovala ako náhradu postavenie rodinného domu. Len dvaja súhlasili s bytmi. Rodina Drutarovských už vtedy jasne deklarovala, že ako náhradu žiada murovaný dom a na tejto požiadavke trvá. Na zabezpečenie bývania (nie náhrady) mesto Prešov vytvorilo účelový fond. Ten vytvorili odpredajom pozemkov pod komunikáciami na uliciach Levo čská, Sabinovská a Košická v roku 2000. Ich hodnota bola 24 miliónov korún. V máji 2000 pre naplnenie tohto fondu uvoľnila 20 miliónov korún. Keďže väčšina asanantov podľahla nátlaku, súhlasili s uvoľnením svojich nehnuteľností a prijali ako náhradu byty n a Vihorlatskej ulici. Zastupiteľstvo schválilo zakúpenie bytov pre 5 rodín za 4,8 milióna korún s tým, že mali možnosť kúpiť si ich do osobného vlastníctva. Jednej z týchto dvojčlenných rodín, ktorá pôvodne požadovala rodinný dom, schválili dva byty. Dvom rodinám ponúkali finančné vyrovnanie a medzi nimi bola aj rodina Drutarovských. Podľa znaleckého posudku a cenovej vyhlášky, ktorú neskôr súd označil za dávno neplatnú, im mal investor vyplatiť náhradu za nehnuteľnosť vo výške 677 -tisíc korún. Mesto im zo spomínaného fondu ponúklo finančné vyrovnanie vo výške 1,9 milióna korún, ak sa vysťahujú bez akýchkoľvek nárokov na zabezpečenie bývania. Ešte v tom istom roku zastupiteľstvo schválilo doplnok pravidiel nakladania s fondom. Tie sa týkali odkúpenia tzv. zvyškových pozemkov vlastníkov v susedstve Nábrežnej komunikácie o výmere 12 594 m². Išlo aj o niekoľko tisíc m ². V každom prípade, na tento ú čel mesto vynaložilo 6,9 milióna korún. Celkovo v septembri 2001 mestský parlament odhlasoval finančnú kompenzáciu p re jednu rodinu vo výške 0,42 milióna korún, pre ďalšiu 2 milióny korún. Kúpa bytov pre asanantov z ulice Pod Kalváriou tvorila sumu 4,9 milióna a dvoch bytov pre rodiny z Východnej ulice 1,5 milióna korún. Dovedna to bolo približne 8,9 milióna korún a spolu so sumou 6,9 milióna za vykúpené pozemky, vznikla suma 15,8 milióna korún. O dva mesiace neskôr mesto fond zrušilo a zvyšné peniaze presunulo do rezervného fondu. Z pôvodnej sumy 20 malo ostať okolo 5 miliónov. Primátor Pavla Hagyari oznámil, že na de pozitnom účte bolo na začiatku roka 2007 uložených 3,8 milióna
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3