Kronika mesta Prešov rok 2007

Kronika mesta Prešov 2007 80 Mesto Prešov sa v memorande zaviazalo vybudovať prístupovú komunikáciu pre amerického investora Lear. Pôvodná investícia sa však podľa informácií z konca septembra značne predražila. Mestské zastupiteľstvo ešte v júni schválilo vyčlenenie peňazí na výkup pozemkov na cestu pre Lear v lokalite Škára. Prvý raz sa stalo, že zastupiteľstvo odsúhlasilo kúpu pozemkov bez určenia ceny. Stanovili len konečnú sumu za výkup pozemkov, ktorá nesmela presiahnuť 4 a pol mil ióna korún. Podľa informácií z konca septembra sa radnica do tejto sumy nemohla zmestiť. Poslanec Juraj Hurný (SDKÚ- DS) konštatoval, že podľa návrhu predloženého mestskej rade si výkup pozemkov mal vyžiadať 15,7 mil. Sk. Už v lete opoziční poslanci tvrdil i, že za cenu, o ktorej hovorila vtedajšia vedúca odboru, sa to nebude dať urobiť. Hurný dodal, že mesto by si malo ujasniť, koľko je ochotné investovať a akým spôsobom. Napríklad, čo bude robiť so zvyškovými pozemkami. Hlavu v smútku mal aj primátor Pavel Hagyari. Priznal, že je pravda, že neodhadli cenu, ale natrafili na známu slovenskú vlastnosť - na lakomosť. Na jednej strane mesto chcelo pritiahnuť významného investora, na druhej strane muselo splniť svoje záväzky, ktoré dalo zahraničnému investorovi. Investícia sa teda viac ako trojnásobne predražila. O tom, či samospráva uvoľní ďalšie peniaze, mali rozhodnúť poslanci na zasadnutí zastupiteľstva. Najvyšší súd vyhovel v druhej polovici septembra žalobe občanov z Prešova. Zrušil stavebné povolenie pre firmu Kronospan v Prešove. Súd vyhovel námietkam občianskeho združenia Zdravá obec proti rozsudku Krajského súdu v Prešove. Prešovský krajský súd totiž žalobu OZ proti vydanému stavebnému povoleniu Stavebným úradom Ľubotice (okres Prešov) v októbri 2006 za mietol. Najvyššia súdna inštancia v Slovenskej republike sa stotožnila s tým, že rozsudok krajského súdu bol nesprávny a vydané stavebné povolenie pre Kronospan bolo nezákonné. Stavebné konanie o povolení prevádzky sa tak muselo zopakovať. Súd zaviazal stavebné úrady pri novom konaní zabezpečiť účinnú ochranu zdravia a životného prostredia ľudí bývajúcich v okolí prevádzky. Najvyšší súd rozhodol, že stavebný úrad postupoval pri povoľovaní prevádzky nezákonne. Navyše, zmenil rozhodnutie Krajského súdu v Prešove a zrušil stavebné povolenie vydané pre Kronospan. Konanie o povolení prevádzky sa muselo podľa rozsudku zopakovať. Členovia združenia boli presvedčení, že neexistovala žiadna prekážka proti tomu, aby úrady uložili Kronospanu povinnosť umožniť verejnost i trvalú a transparentnú kontrolu znečisťovania ich životného prostredia. História sporu siahala ešte do roku 2003. Vtedy vo februári firma Kronospan zverejnila svoj investičný zámer - výrobu stredne hustých vláknitých dosiek MDF v areáli firmy a výstavbu novej prevádzky za účelom rozšírenia výroby. Takáto výroba by podľa členov OZ priniesla výrazné zvýšenie množstva exhalátov v ovzduší najväčšieho prešovského Sídliska Sekčov a obce Ľubotice. Podľa predloženého zámeru o ďalších cca 500 ton exhalátov ročne d o ovzdušia. V roku 2004 Stavebný úrad obce Ľubotice vydal stavebné povolenie. Krajský stavebný úrad v Prešove ho potvrdil napriek odvolaniu OZ. Členovia OZ podali žalobu proti krajskému stavebnému úradu za nezákonnosť pri povoľovaní prevádzky. V žalobe nam ietali nezákonné spojenie územného a stavebného konania a nezaviazaní firmy Kronospan zabezpečiť účinnú ochranu životného prostredia. Medzi základné požiadavky OZ Zdravá obec patrilo zriadenie monitorovacích staníc s kontinuálnym meraním škodlivých exhalát ov vypúšťaných do ovzdušia, zverejňovanie nameraných hodnôt z monitorovacích staníc na verejných miestach (v Prešove a Ľuboticiach) a na internete, vybudovanie protihlukovej bariéry na zníženie hlukovej záťaže obyvateľov sídliska a obce Ľubotice, odstránen ie úletov drevného prášku, ktorý zamoroval priľahlé sídlisko, vysadenie účinného ochranného pásu zelene a predloženie projektu výsadby zelene. Počet nezamestnaných v okresoch Prešov a Sabinov neustále klesal. Štatistiky však skresľovala vysoká mobilita, t eda odchod ľudí za prácou do iných miest, najmä do zahraničia. Podľa štatistík odišlo odtiaľ za prácou okolo 20 - tisíc ľudí, reálne číslo však bolo vyššie. Okresom Prešov a Sabinov navyše chýbal strategický zamestnávateľ. Evidovaná miera nezamestnanosti v o krese Prešov k 31.augustu bola 11,82 % a v Sabinovskom okrese 17,52 %. V minulosti mal Prešovský kraj najvyššiu mieru nezamestnanosti. V septembri bol na treťom mieste za Banskobystrickým a Košickým krajom. Tri štvrtiny nezamestnaných mali ukončené maximálne učňovské vzdelanie. Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny sa snažil sústrediť na žiakov končiacich ročníkov základných škôl a ich rodičov, aby poznali situáciu na trhu práce a dokázali sa uplatniť. Úrad oslovoval aj podnikateľov. Spolupráca sa mohla vytv oriť len pri komunikácii so zamestnávateľmi. Úrad vedel, aké sú možnosti, aká je podpora štátu, podnikatelia zas vedeli, aké pracovné miesto môžu vytvoriť. Problémom bola príprava

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3