Kronika mesta Prešov rok 2007
Kronika mesta Prešov 2007 99 25.októbra bolo v budove Národnej diaľničnej spoločnosti na Nám.mládeže v Prešove slávnostne otvorené Informačné centrum NDS. Občania sa v centre mohli dozvedieť konkrétne informácie o trasovaní diaľnice a ako povedal generálny r iaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma skúsenosti z ostatných centier boli veľmi pozitívne. Modernizáciu nástupištia na prešovskej železničnej stanici stihli s mesačným predstihom. 26.októbra zrekonštruované peróny slávnostne odovzdali do prevá dzky. Súčasťou modernizácie bola výstavba troch nových nástupíšť a rekonštrukcia jedného už existujúceho, výstavba podchodu na prepojenie perónov s výpravnou budovou, zabudovanie bezbariérového prechodu pre hendikepovaných cestujúcich či nové zabezpečovacie zariadenia. To všetko malo zabezpečiť zvýšenú bezpečnosť a kultúru cestovania a posilniť bezpečnosť prevádzky na stanici. Stanica bola prispôsobená aj pre zdravotne postihnutých. Nechýbali nájazdové rampy a zdvíhacie plošiny pre vozičkárov, aby sa mohli dostať na perón. Nebolo tu hygienické zariadenie pre ťažko zdravotne postihnutých. Kompetentní však prisľúbili pomoc. Na modernizácii prešovskej stanice sa spolupodieľal Európsky fond regionálneho rozvoja 75 %, zvyšných 25 % šlo zo štátneho rozpočtu. Rekonštrukcia, ktorú začali 3.apríla 2006, stála dovedna okolo 600 miliónov korún. Minister dopravy Ľubomír Vážny podotkol, že si spomína, ako mu mesiac po nástupe do funkcie pri výkopových prácach oznámili, že tu našli bombu. Vtedy ani nedúfal, že v takomto časovom horizonte sa podarí stavbu dokončiť. Predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík vyjadril presvedčenie, že modernizácia čiastočne prinesie vyrovnanie rozdielov medzi prešovským regiónom a západom Slovenska. Vybudovaná dopravná infraštruktúr a bola podľa neho jedným z nástrojov. Spomenul aj doteraz nevyhovujúce železničné spojenie Prešova s Bratislavou, keďže z metropoly Šariša nebol dostatočný počet priameho rýchlikového spojenia do hlavného mesta. Na slávnostnom odovzdaní sa zúčastnili okrem ministra pre dopravu aj minister pre výstavbu a regionálny rozvoj Marián Janušek, ako aj eurokomisárka pre regionálnu politiku Danuta Hübnerová, zástupcovia samospráv a ďalší pozvaní hostia. Nábrežná komunikácia v Prešove sa dostala do záverečnej fázy. Práce mohli pokračovať. Do roka a pol mohla byť hotová štvorprúdová cesta až po ZVL. Primátor Pavel Hagyari totiž podpísal s rodinou Drutarovských dohodu. Spor o dome rodiny Drutarovských, ktorý sa mal zbúrať a uvoľniť priestor pre výstavbu cesty, sa po sie dmich rokoch skončil. Dohodu odsúhlasila aj mestská rada 6.novembra . Podliehala však ešte schváleniu mestským zastupiteľstvom. Podľa dohody mesto Prešov spolu so Slovenskou správou ciest malo odkúpiť od Drutarovských dom. Tiež sa urobila zámena pozemkov. Týkalo sa to asi 600 m². Išlo o pozemok ved ľa pozemku Drutarovských. Pre mesto bol viac -menej nevyužiteľný, nemal prístupovú cestu. Vo výsledku dohoda znamenala 3 milióny korún z rozpočtu mesta na vyrovnanie hodnoty majetku. Od SSC mali Drutarovskí dostať 2 ,9 milióna Sk. Vyrovnanie pre rodinu Drutarovských sa mohlo premietnuť ešte z rozpočtu na rok 2007. Mesto finančnú rezervu malo. Mesto sa dohodlo aj so Slovenskou správou ciest na tom, že vo výstavbe Nábrežnej komunikácie sa bude pokračovať z druhej strany, a bude sa čakať, kým si Drutarovský dokončia svoje dva domy. Potom sa ich pôvodný dom zbúra a komunikácia sa dokončí. Hagayri skonštatoval, že s ľuďmi treba rokovať. Keď opätovne a opätovne rokovali s Drutarovskými, riešenie sa našlo. Bol to vlastne spor , ktorý mesto zdedilo po bývalom vedení mesta a bývalom vedení SSC. Nechceli hľadať riešenia, radšej zvolili konfrontáciu. Verejná miestna komunikácia v lokalite Škára v Prešove, výstavbu ktorej už mesto rozbehlo, bola pre poslancov KDH a SDKÚ- DS tŕňom v oku. Podpredseda poslaneckého klubu SDKÚ-DS a KDH pri mestskom zastupiteľstve Juraj Hurný konštatoval, že mestský rozpočet by mala jej výstavba stáť 30 miliónov korún, pritom to mala byť príjazdová cesta iba pre dva závody - Lear a GBI. Zároveň poznamenal, že ju de facto zaplatia ostatné prešovské podniky. Za dva roky na zvýšených daniach z nehnuteľností mali odviesť do mestskej kasy viac o 34 miliónov korún. Investíciu na spomínanú cestu schválilo prešovské mestské zastupiteľstvo. Poslanci však žiadali, aby sa na výstavbe cesty podieľala firma, ktorá bola vlastníkom pozemkov v priemyselnom areáli. Milan Berdis (Smer-SD) po rokovaní mestskej rady 6.novembra informoval, že pri výstavbe nastali problémy, ktoré súviseli s majetkovo- právnym vysporiadaním. Vo výs ledku by mohli ohroziť dokončenie stavby. Ak sa tak stane, bude problémom splnenie plánu tohoročnej investičnej výstavby v meste. Berdis zdôraznil, že krytie tejto investície bolo v mestskom rozpočte zabezpečené na výstavbu aj na výkup pozemkov. Firma
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3