Kronika mesta Prešov rok 2007
Kronika mesta Prešov 2007 98 Mesto Prešov pripravilo sériu opatrení na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky školákov. Radnica verila, že sa jej podarilo skoncovať s cestnými pirátmi. Dvadsaťdva cestných priechodov pre chodcov v blízkosti škôl v Prešove bolo farebne zvýraznených . Na ich prefarbenie na červeno -bielo bolo použitých viac ako 30 kilogramov farieb. Dĺžka prechodov bola približne 6 metrov. Prešovská radnica v súvislosti so začiatkom nového školského roka predstavila projekt Bezpečné mesto a aktivity v rámci projektu Me stá priateľské deťom. O vynovených priechodoch informovali vodičov aj dopravné značenia s reflexným podsvietením a infotabule. Pribudli tabule s nápismi „Pozor škola" a „Pozor deti“. Takéto opatrenia znamenali bezpečnosť a istotu pre chodcov a opatrnosť pre vodičov. Podľa primátora boli tieto aktivity prvým krokom k bezpečnému mestu. Ďalšími aktivitami mesta a mestskej polície bola asistencia mestských policajtov na priechodoch pre chodcov každé ráno pred začiatkom vyučovania. Mesto chcelo ďalej podsvietiť frekventované priechody a vytvoriť zelené vlny pre šoférov. Išlo o systém, ktorý mal zabezpečiť, aby autá Prešovom prechádzali rýchlosťou najviac 50 km/hod. Podľa náčelníka Mestskej polície v Prešove Jána Andrejka bola dôležitým faktorom na zlepšenie disci plíny účastníkov cestnej premávky prevencia Prešovčania, ktorí si kupovali predplatné cestovné lístky na mestskú hromadnú dopravu v I.tarifnom pásme, teda v meste Prešov a v obci Ľubotice, od októbra platili viac. Dopravný podnik zvýšil totiž od 1.októbra tarifu. Napríklad 24- hodinový cestovný lístok zdražel zo 40 korún na 50 a obyčajný mesačný zo 410 na 450 korún. Zvýšenie predplatných cestovných lístkov v I.tarifnom pásme sa týkalo aj 7- dňového lístka, zľavneného mesačného lístka či prenosného mesačného lístka. Rovnako zvýšenie postihlo trojmesačné a ročné predplatné cestovné lístky. Príčinou bola zvýšená motivácia vodičov. Dopravný podnik mal nedostatok vodičov a potreboval ich stabilizovať. Najlepšie sa to dalo urobiť finančnou motiváciou. Porovnateľné mesto s Prešovom, ako napríklad Nitra, za mesačný cestovný lístok požadovalo 600 korún. V Prešove to bolo 450 korún, teda v Nitre bol mesačný cestovný lístok o 33 % drahší. Žilina dokonca predávala mesačný predplatný cestovný lístok za 720 korún. Pritom Ži lina v ročnom objeme ponúkala o 30 % menej dopravy. Pritom Prešov urobil ročne 5 miliónov kilometrov a spomínané mestá 3,6 milióna. Dopravný podnik mesta Prešov bol stopercentná mestská spoločnosť. Zvýšenie cestovného dopravný podnik s mestom nekonzultoval. Keď sa to primátor dozvedel, pokúšal sa to zastaviť, ale už bolo neskoro. Zvyšovanie cestovného vnímal ako citlivú politickú otázku. Primátor poznamenal, že o zvýšení rozhodlo predstavenstvo, a jeho v pozícii valného zhromaždenia neinformovali. Dodal, že v dopravnom podniku sa chystali zmeny v záujme zvýšenia efektivity. Takže podľa názoru primátora zvyšovanie cestovného nebolo potrebné robiť až v takom rozsahu. Prešovskí poslanci na rokovaní mestského zastupiteľstva 2.októbra prijali uznesenie, že sú za tunelový variant diaľnice D1 Prešov -Západ - Prešov- juh, diaľničný obchvat Prešov. Uznesenie presadil poslanec Anton Bidovský (SF), aj keď tunelový variant bol zakotvený v územnom pláne Prešovského samosprávneho kraja a v územnom pláne mesta. Problém, týk ajúci sa trasy diaľnice D1, otvoril na zastupiteľstve poslanec Ivan Benko (NEKA). Prečítal list predsedu Občianskeho združenia Diaľnica a mesto Jozefa Durkáča, ktorý poslancov upozornil na znovu oživené informácie o tom, že trasa diaľnice by mala viesť cez obytnú zónu mesta. Predseda OZ v liste podčiarkol, že v súvislosti s rozhodnutím pre tunelový variant bola stavebná uzávera za Kalváriou zrušená. Boli tam postavené nové rodinné domy, ďalšie boli rozostavané, respektíve sa pripravovali. Avšak v prípade, ž e by sa realizoval povrchový variant, bolo by treba zbúrať nie niekoľko desiatok rodinných domov, ale niekoľko stoviek. Zároveň sa v liste konštatovalo, že povrchový variant bude mať aj negatívny dopad na životné prostredie a spôsobí to skazu Kalvárie. Primátor Pavel Hagyari na to uviedol, že osloví Národnú diaľničnú spoločnosť a bude žiadať, aby oficiálne oznámila mestu stanovisko. Poslanec Jozef Kužma (SDKÚ- DS) na to skonštatoval, že neodbornými diskusiami na tému trasovania diaľnice sa robí veľa zlého a tieto spochybňovania iba nahrávali tomu, aby za tie peniaze, čo by stálo vybudovanie tunelu v Prešove, sa prepojila Žilina s Čadcou. Kužma sa domnieval, že toto bol hlavný zámer, pretože tri roky pôsobil v dozornej rade diaľničnej spoločnosti. Poslanec Bid ovský poznamenal, že situácia je vážna, lebo keby sa presadil povrchový variant, znamenalo by to skazu Kalvárie. Navrhol prijať uznesenie v takom zmysle, ako ho poslanci aj odhlasovali. Teda, že mesto neakceptuje výstavbu diaľnice povrchovým variantom a tr vá na tunelovom riešení.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ1MzM3